اولین اتومبیل در ایران

با سلام

قصد داریم از این پس در انزلی کلاب ورق بزنیم گوشه هایی از تاریخ بندر انزلی را که سراسر افتخار است. البته ما به تاریخ به چشم آیینه ای می نگریم که داشته ها و نداشته هایمان را یادآور می باشد. گم شدن و گیر کردن در تاریخ پر افتخار گذشته تنها یاد آور این نکته است که ما وارثان چه کسانی هستیم و چه چیز برای کودکانمان از خود به ارث خواهیم گذاشت. ادامه مطلب …

بندر انزلی به خاطر موقعیت استراتژیک خود در ادوار گذشته همواره مورد توجه واقع گردیده است. بندر انزلی بسیار زودتر از بسیاری از شهرهای ایران با فرهنگ و دستاوردهای غربی آشنا شده و در بسیاری از موارد جزء اولین‌ها در ایران میباشد.

اولین خودرو در سال هزار و سیصد و هفتاد و یک ه ق , مصادف با (هزار و دویست و هفتاد و نه ه ش) توسط مظفرالدین شاه ( در سفرش به اروپا به سعدالدوله وزیر مختار ایران در بلژیک دستور داد یک اتومبیل برای او خریداری نماید) از شهر بروکسل پایتخت بلژیک (اتومبیل کالسکه ای رنوی فرانسوی) خریداری شد. این اتومبیل از راه دریا و از طریق بندر انزلی به ایران وارد و از تنها راه شوسه موجود به تهران ارگ سلطنتی کاخ گلستان منتقل گردید.
به روایت دیگر , (به نقل از کورمیلن مهماندار فرانسوی مظفرالدین شاه) در سال هزار و نهصد میلادی (۱۲۷۹ه ش ) دو دستگاه خودرو توسط مظفرالدین شاه خریداری شده و از طریق بندر انزلی به تهران ارگ سلطنتی منتقل گردید که یک دستگاه در راه انزلی به تهران  خراب می شود که به مرور زمان به آهن پاره تبدیل می گردد . انزلیچیها اولین ایرانیانی بودند که پیاده سازی و مونتاژ اتومبیل را دیدند. قدیمی ترین خودرو موجود( باقی مانده) در ایران یک دستگاه موریس کولی دارای پلاکی به شماره یزد۱۱  که توسط نظمیه یزد صادر شده است می باشد. این خودرو هم اکنون در پارکینگ (موزه) بنیاد مستضعفان نگهداری می شود.
اولین خودروی تولیدی (مونتاژ) پیکان هیلمن هانتر در سال هزار و نهصد و شصت و هفت از خط تولید خارج شد. در تاریخ : (۲۳/۲/۱۳۴۶) کاری از گروه سواری روتس سابق کراسیلر فعلی بریتانیا که در دو مدل دولوکس و کارلوکس

در همان سال تاکسی و پیکان وانت هم به تولید اضافه شدند. طی سالهای چهل و هفت و چهل و هشت  پیکان کار هم تولید شد در سال هزار و سیصد و چهل و نه  پیکان اتوماتیک به این جمع افزوده گردید که در سال پنجاه،  شش مدل پیکان تولید می شد – دولوکس –وانت – کار – جوانان – تاکسی- اوماتیک

شرکت پارس خودرو (جیپ سابق) در سال ۱۳۳۵ به منظور انجام فعالیت های بازرگانی و بصورت عمده در رابطه با واردات و فروش اتومبیل های جیپ ویلیز و قطعات یدکی شروع بکار کرد و اولین خط مونتاژ خودروی دو دیفرانسیل در ایران و خاورمیانه بنام شرکت سهامی مرتب در تاریخ مهر ماه سال شصت و شش به منظور خرید و فروش و قبول نمایندگی اتومبیل های باری , سواری و لوازم یدکی به مدت نا محدود در تهران تاسیس و شروع بکار نمود.

نگاهی گذرا داشتیم بر تاریخ ورود اتومبیل و شکل گیری این صنعت در ایران، که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان واقع گردد. با نظرات خود ما را در بهتر شدن سایت یاری دهید.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

p0oya

۳۱ فروردین ۱۳۹۱

الان چی هستیم؟
الان چه اتفاقی تو شهرمون می افته؟
الان چی؟

پاسخ

majid-d

۳۱ فروردین ۱۳۹۱

با تشکر از شاهین عزیز;
واقعا گذشتمون باعث افتخاره
اما اخه چرا همیشه باید به گذشتمون افتخار کنیم؟؟؟؟؟
چرا الان کوووووفت نداریم…..؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ

juju

۳۱ فروردین ۱۳۹۱

هیلمن دوست دارم
سالار فقظ هیلمن

دستتون درد نکنه جالب بود

پاسخ

موج 135

۳۱ فروردین ۱۳۹۱

سلام. جالب بود ممنون.
چرا بچه های انزلی اینقدر بدبینن نسبت به زمان حالشون؟ بابا اینقدرام وحشتناک نیست که میگین!واقعا الان کوووووووووووفت هم نداریم؟؟؟ چرا عادت کردیم همیشه یا حسرت گذشته رو بخوریم یا حسرت مرغ همسایه رو؟

پاسخ

Anzali Free Zone

شاهین

۳۱ فروردین ۱۳۹۱

سلام موج ۱۳۵ عزیز.
هدف ما از درج مطالب تاریخی حسرت خوردن شما عزیزان نیست. فکر کردن شما به سوالاتی که در ذهنتان نقش میبندد برای ما کافیست.
زیرا معتقدیم اصلاح فرد اصلاح جامعه است. ما از تاریخ شهرمان برای شما مینویسیم تا بیشتر در خود تعمل کنیم و طوری زندگی کنیم که فرزاندنمان نیز به گذشته ای که ما رقم میزنیم افتخار کنند.
تا دست به دست هم با تلاش بیشتر برای ابادانی شهرمان تلاش کنیم.

پاسخ