cccc talab anzali2

قطع جریانهای طبیعی تالاب با خاک ریزی­های متعددی که در حال انجام شدن است و همچنین رعایت نکردن موازین زیست محیطی در احداث پل و انتخاب مسیر سبب شده این تالاب در معرض خطر جدی نابودی قرار گیرد و ۵۰۰ هکتار از آن به خاطر اقدامات وزارت راه و ترابری در حال خشک شدن باشد. همچنین با توجه به اعتراضات صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست، عملا تخلفات همچنان ادامه دارد.

دکتر مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس تالاب در گفتگو با دی پرس در خصوص پروژه میان گذر تالاب انزلی چنین اذعان داشت: موضوع بر سر کریدوری است که وزارت راه با رعایت نکردن موازین زیست محیطی در حال اجرا است. وی تأکید کرد: در این خصوص سازمان محیط زیست بارها اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام داشته ولی وزارت راه کار خود را می­کند.

این معاون امور تالابها در دفتر زیستگاه­ها و امور مناطق سازمان محیط زیست به خبرنگار تینا پرس در مورد اصل ماجرا چنین گفت: دو مسیر برای احداث جاده در نظر گرفته شده بود. از سوی سازمان محیط زیست کنار گذر که از حاشیه تالاب می­گذرد هیچ گونه خطری برای تالاب و محیط زیست ندارد، اما در مقابل کریدور میان گذر بیشترین خسارت را به تالاب به بار خواهد آورد.

وی در ادامه افزود: متآسفانه در اجرای پروزه نیز تخلفات بسیاری صورت گرفته است. مثلا قرار بود دهانه کریدوری که احداث می­کنند به اندازه­ای باشد که همه موازین محیط زیستی در ان لحاظ شده باشد اما متأسفانه پیمانکار در نبود نظارت قوی کار خود را انجام می­دهد.

دکتر باقرزاده، کارشناس مسئول تالاب با بیان اینکه وزارت راه در انجام تعهدات خود که همانا رعایت موازین زیست محیطی در طرح بود، به خوبی عمل نکرده است تصریح کرد: با ادامه این روند قسمت اعظمی از تالاب نابود خواهد شد. قطع شدن کریدورهای حیاتی این تالاب توسط میان گذر باعث می­شود که جریانی آبی در تالاب وجود نداشته باشد در نتیجه زیستگاه بسیاری از موجودات و آبزیان به خطر می­افتد. وی افزود: در ادامه مسیر با خاکریزیهای غیر کارشناسی آسیب بیشتری به تالاب وارد می­شود.

وی یکی دیگر از مشکلات اجرایی این طرح در احداث پایه­های پل دانست و تأکید کرد: این پایه­ها که در مسیر جریانهای حیاتی تالاب زده شد، موانعی هستند که جلوی جریان دائمی آب که از تالاب به دریا است را می­گیرد.

دکتر باقرزاده در برابر این سؤال که پیشرفت اجرای این جاده، ضمن اینکه این جاده تا منطقه پیله علی باغ وسعت یافته ، چه اثرات منفی به بار خواهد آورد، چنین پاسخ داد: یکی از بزرگترین معضلات خشک شدن تالاب است. ما باید پیش بینی می­کردیم. وزارت راه عمداً می­خواهد این زمینها را خشک کند تا بخش جدا افتاده تالاب که حدود ۵۰۰ هکتار است نابود شود و جزء شهر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه می­توان با پیگیری سازمان محیط زیست مجدداً تالاب را احیاء کرد، خاطر نشان کرد: تالاب حتماً احیاء خواهد شد به شرطی اینکه خاکریزها را برداریم چون سطح آب زیرزمینی در آنجا بالاست، جریان را عبور بدهیم. در این صورت تالاب احیاء خواهد شد.

منبع: دی پرس

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

۲۵ مهر ۱۳۹۲

باسلام و احترام
با مطلب حمایت پیامکی از تالاب در خدمتم.
خواهشمندم در فرصت باقی مانده مردم خوب انزلی را به حمایت پیامکی از تالاب دعوت فرمائید. در ضمن اگر فقط برای دقایقی به وبلاگ خانم ابتکار ( ریاست محترم سازمان حفظ محیط زیست ) سر بزنیید و درخواست کمک به تالاب را بنویسید قطعا در اولویت بندی برنامه های این سازمان موثر خواهد بود.
موفق باشید

پاسخ