ShahbaziGomrok

به گزارش سامانه خبری تحلیلی انزلی کلاب، محمد شهبازی مدیر کل گمرک انزلی در نشستی با خبرنگاران  گفت: نقش بی بدیل گمرک در اقتصاد و تجارت بر کسی پوشیده نیست در سراسر دنیا مهم ترین نقش در بحث تجارت را گمرک ایفا می کند.
ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه گمرک گیلان از گمرکات پایلوت کشور در امر سیستمی کردن تشریفات گمرکی است اظهار داشت: از صفر تا صد کارهای گمرکی در گیلان از زمان اظهار تا ترخیص کالا به صورت الکترونیکی انجام می شود و کسب تمام مجوزها از نهادهای گوناگون، برای واردات نیز از همین طریق صادر خواهد شد.
وی افزود: سعی و تلاش ما در گمرک بر این است که ترخیص کالا از ۲۶ روز را به حداکثر ۳ روز در واردات و ۳ ساعت در صادرات برسانیم، و با توجه به آمار استان گیلان هرروز به این رقم نزدیک تر می شویم.
مدیر کل گمرک انزلی خاطر نشان کرد: جلب رضایت ارباب رجوع همیشه در دستور کار ما بوده است و هفته گذشته نیز در سمینار مدیران گمرکی کشور، گمرک انزلی با اختلافی بسیار اندک بعد از گمرک خراسان رضوی رتبه دوم کشور در جلب رضایت ارباب رجوع را به دست آورد.

وی ادامه داد: در هیچ کدام از هشت استانی که به فعالیت گمرکی مشغول بودم همدلی و همراهی مسئولین به اندازه استان گیلان نبود، در انزلی سه اداره کل در امر تجارت فعال هستند که هر ماه چندین جلسه برای هماهنگی امور برگزار میکنیم و خوشبختانه در این جلسات دو گانگی و به چالش کشیدن سایر ارگانها در حداقل قرار دارد.
شهبازی با بیان اینکه  تا دو سال گذشته حجم فعالیت بنادر استان مازندارن به ویژه بندر امیر آباد تقریبا ۳ برابر بیشتر از بندرانزلی بود، تصریح کرد: در چهار ماه نخست امسال حجم مراودات تجاری بندرامیر آباد ۱۵۵ میلیون دلار و کل استان مازندارن ۲۴۷ میلیون دلار بوده است؛ در صورتی که این رقم در بنادر استان گیلان که ۷۰ درصد مراودات تجاری آن از بندرانزلی صورت میگیرد در چهارماه نخست امسال به حدود ۹۱۶ میلیون دلار رسیده است.

ناظر گمرکات گیلان  یکی از دلایل  کم شدن مراودات تجاری استان گیلان در چند سال اخیر را افزایش هزینه های تجارت دانست و افزود: گمرک گیلان به سهم خود صد در صد هزینه های اضافی را حذف کرد و تشریفات گمرکی را به حداقل رساند تا باعث ترغیب تجار به استفاده از بنادر گیلان گردد.

وی گفت: از دیگر نقیصه های بنادر گیلان نسبت به بندرامیر آباد بحث زیر ساخت های بندری بسیار مناسب در این شهر بود، در بندرانزلی به دلیل قدمت تاریخی امکانات ذخیره سازی و مخازن بسیار کمتر است؛ اداره کل گمرک گیلان با در اختیار گرفتن تمام مخازن شهرستان انزلی و  با وجود ریسک  بالا در شهرهایی همچون لاهیجان و فومن؛ مخازن، انبار و سردخانه هایی را زیر کلید گمرک برده ایم تا اجازه خروج هیچ کشتی از گیلان را به دلیل کمبود امکانات ندهیم.

محمد شهبازی با بیان اینکه گمرکات بندری، گمرکات درآمد زا برای دولت می باشند، تاکید کرد: گمرک انزلی سومین گمرک کشور  پس از گمرک تهران و بندرعباس از لحاظ درآمد زایی برای دولت می باشد و در سه ماه اول امسال ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد وارد خزانه دولت کرده است.

مدیر کل گمرک انزلی در خصوص نقش تجاری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: فلسفه تجاری و گمرکی در منطقه آزاد انزلی به درستی بنا نهاده نشده است و بیشتر حساسیت مسئولین و رسانه ها بر روی غرفه ها و نقش گردشگری منطقه معطوف است در صورتی که کم تر از یک درصد از حجم تجاری ما بحث گردشگری منطقه آزاد است و تلاش ما پررنگ کردن نقش تجاری منطقه آزاد انزلی است که تقریبا ۳۵ درصد درآمد گمرک گیلان از منطقه آزاد انزلی کسب می شود که مزیت درآمد گمرک مناطق آزاد این است که تقریبا صد در صد آن در استان هزینه می شود.

گزارش: مریم خسروپسند

ارسال دیدگاه

روی شکلک مورد نظر کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

دکتر هوشیار فرد

۲۰ مرداد ۱۳۹۵

مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید
سلام علیکم
جناب آقای مهندس آیا از چالش ها و سردرگمی های و دردل های صاحبان کالاهای وارداتی، ترخیص کاران گمرک، واحدهای تولیدی اطلاع دارید. لطفاً از میزان آماده بودن زیرساخت های لازم گمرک انزلی برای اجرای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی صحبت کنید.
آیا مشکلاتی نظیر قطع سیستم ، پیچیده شدن کار و هزینه و ضررهای زیاد بدلیل تعویق ترخیص، انبار داری و رکود خط تولید در واحدهای تولیدی که فرآیند الکترونیکی شدن کار نسبت به روش سنتی گذشته گمرک بر دوش ترخیص کنندگان و صاحبان کالاست ناشی ازآماده نبودن زیرساخت ها نمی باشد؟ از شعار تا واقعیت فاصله است.

پاسخ