13940304000840_PhotoA[1]

 

زیرساخت در توسعه مبادلات تجاری و ایجاد درآمد ارزی کشورها نقش اساسی دارد و حتی از موقعیت جغرافیایی یک منطقه می‌تواند متفاوت‌تر باشد.

اگر منطقه آزاد «جبل علی» را در نظر بگیریم مشاهده می‌‌کنیم در مسیر کریدورها نیست اما به خاطر داشتن زیرساخت نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور امارات ایفا کرده است.

اکنون تمام کشورهای حاشیه دریای خزر در حال افزایش زیرساخت‌های خود هستند و در بندر باکو در کشور جمهوری آذربایجان بندر ۱۰ میلیون تنی وجود دارد و در کنار آن بندر ۲۵ میلیون تنی در حال احداث است و می‌خواهند مسیر کریدوری را طراحی کنند تا کالا از «ارومچه» در بندر «اکتائو» در کشور قزاقستان از طریق بندر «باکو» در جمهوری آذربایجان به بندر «پوتی» در گرجستان به دریای سیاه و اروپا وصل شود.

تفکر کشورها در حوزه مبادلات تجاری تغییر پیدا کرده و ظرفیت بندر «اکتائو» از شش میلیون تن به ۱۹ میلیون تن در حال افزایش است و براین اساس تفاهمنامه همکاری منطقه آزاد انزلی با منطقه ویژه «اکتائو» در سال گذشته منعقد شده است.

بنادر روسی «آستراخان»، «اولیا» و «ماخاچ‌کالا» در دریای خزر در حال توسعه هستند و طرفیت بندر «ماخاچ‌کالا» به ۱۰ میلیون تن رسیده ضمن اینکه بندر «ترکمن‌باشی» در کشور ترکمنستان با مشارکت و سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری کشور ترکیه در حال ساخت است

شناخت ظرفیت‌های کشور و گیلان در ارتقای زیرساخت‌ها حائز اهمیت است و می‌تواند بستری برای استفاده از این ظرفیت‌ها باشد.

*کشورهای حاشیه خزر بستر مبادلات تجاری ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به مبادلات ۷۶۰ میلیارد دلاری روسیه با دیگر کشورها در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته مبادلات تجاری ایران با روسیه ۱۲صدم درصد معادل کمتر از یک‌میلیارد دلار بود.

رضا مسرور، نفوذ در بازار کشور روسیه با بازار افغانستان و عراق را متفاوت عنوان کرد و افزود: نفوذ در بازار روسیه مشکل‌تر است و تعرفه‌ها یکی از موانع اصلی مبادلات تجاری ایران با این کشور محسوب می‌شود اما کشورهایی هستند که از مناطق بسیار دورتر معادل ۱۰ درصد از سهم صادراتی روسیه را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه بازار روسیه می‌تواند برای ایران یک ظرفیت باشد، تصریح کرد: مناطق آزاد در راستای صادرات به کشورهای هدف طراحی شدند و باید از ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای صادرات به کشور روسیه استفاده کرد.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، مجموع مبادلات تجاری کشور قزاقستان را ۱۴۰ میلیارد دلار در سال گذشته خواند و بیان کرد: ۲۷صدم درصد از مبادلات کشور مذکور با ایران انجام شده و این امر نشان می‌دهد باید نگرش خود نسبت به کشورهای حاشیه خزر را تغییر داده و روی ضعف‌ها کار کنیم.

*کریدور شمال ـ جنوب ظرفیت مبادلات تجاری ایران در خزر

مسرور، کریدور شمال ـ جنوب را از ظرفیت‌های ایران در دریای خزر عنوان کرد و گفت: مدت ۱۰ سال است مسیر مذکور مطرح بوده و پروتکلی بین «هند ـ ایران ـ روسیه» منعقد شده اما اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخش بسیاری از مشکلات برای اجرایی کردن کریدور شمال ـ جنوب در بخش زیرساخت‌ها است، خاطرنشان کرد: بخش ریلی هنوز به گیلان وصل نشده و زیرساخت‌های بندری در استان نیازمند تلاش بسیار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی یادآور شد: اگر می‌خواهیم مبادلات تجاری ایران با روسیه را از ۱۲صدم درصد کنونی به سه درصد معادل ۲۲ میلیارد دلار برسانیم باید مبادلات تجاری خود را افزایش دهیم و این امر به معنای اشتغال و سرمایه‌گذاری در گیلان است.

مسرور با بیان اینکه سالانه یک‌میلیارد تن کالا از کانال سوئز عبور می‌کند، اظهار کرد: اگر بتوانیم سه درصد از کالای مذکور را از مسیر کریدور شمال ـ جنوب عبور دهیم، سالانه ۳۰ میلیون تن کالا از طریق ایران حمل می‌شود و برای تحقق آن باید بنادری غیر از بندر کاسپین در جنوب دریای خزر ساخته شود زیرا ظرفیت آنها هنوز به این مرحله نرسیده بنابراین می‌توان ظرفیت اساسی دیگری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: فرصت کریدور شمال ـ جنوب دائمی نیست و اکنون با استفاده از موج چهارم فناوری کشتی‌هایی با ظرفیت ۲۲ هزار «تی.ای.یو» معادل پنج برابر زمین فوتبال ساخته شده و هزینه حمل و نقل را بسیار پایین آورده است.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: مسیر سنگاپور به بندر هامبورگ از مسیر کریدور شمال ـ جنوب به نظر می‌رسد مزیت‌های خود را در حال از دست دادن است.

مسرور با اشاره به اینکه مزیت اصلی ایران در کریدور شمال ـ جنوب موضوع اصلی «هندوستان ـ ایران ـ روسیه» است، بیان کرد: تبدیل منطقه انزلی به «هاب» و مرکز داد و ستد کالای راهبردی بین کشورهای «سی.آی.اس» از برنامه‌های در حال انجام است.

وی بر ضرورت درکنار همدیگر قرار گرفتن سه جورچین در منطقه آزاد انزلی تأکید کرد و گفت: نخستین جورچین، ایجاد رونق بورس کالای مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد انزلی بوده که سال گذشته راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، ایجاد زیرساخت‌های بندری و ریلی را جورچین دوم برای تبدیل این منطقه به «هاب» کشورهای «سی.آی.اس» خواند و تصریح کرد: راه‌آهن کشور باید به بندرهای کاسپین و انزلی متصل شود.

مسرور با بیان اینکه راه‌اندازی کریدورهای ترانزیتی سومین جورچین برای ایجاد مرکز داد و ستد کالای راهبردی است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کریدور «ارومچه ـ اکتائو ـ انزلی» حائز اهمیت است.

*کریدور «ارومچه ـ اکتائو ـ انزلی»، جاده جدید ابریشم در خزر

وی از عبور مسیر جاده جدید ابریشم از کریدور «ارومچه ـ اکتائو ـ انزلی» از دریای خزر خبر داد و اظهار کرد: بنا داریم کریدور مذکور را راه‌اندازی کنیم و براین اساس پروژه‌هایی تعریف و اجرایی شده است.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه محدوده این منطقه به ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار در سال ۹۳ افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی با دیگر مناطق آزاد متفاوت است و برای اجرای پروژه‌ها باید زمین‌ها خریداری و تملک شود.

مسرور به ویژگی‌های منحصر به‌فرد مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و یادآور شد: اکنون در دریای خزر کشتی‌های بیش از ۱۲ هزار تن نداریم اما اگر زمانی کشتی‌هایی یا ظرفیت ۵۰ یا ۶۰ هزار تنی ساخته شود تنها بندری که می‌تواند پاسخگو باشد، بندر کاسپین است.

وی، وجود پسکرانه گسترده را از عوامل موفقیت و ویژگی‌های مهم بندر کاسپین عنوان کرد و افزود: بعضی از بنادر در محدوده شهری هستند و امکان توسعه ندارند و اکنون بندر انزلی با این مشکل مواجه است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دسترسی آسان به جاده و ریل از موضوع مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: بندر امیرآباد به جاده ریلی وصل شده و یک‌میلیون تن ظرفیت دارد اما بندر انزلی و کاسپین دارای پنج میلیون تن ظرفیت هستند.

مسرور به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و گفت: موج‌شکن‌های بندر مذکور مانند دیگر نقاط دنیا با سرمایه منطقه آزاد انزلی احداث شده اما جزو معدود بنادری هستیم که برای ساخت اسکله‌ها از توان بخش‌خصوصی استفاده می‌کنیم و این امر یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

*سرمایه‌گذاری ۲۷۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر کاسپین

وی از سرمایه‌گذاری ۲۷۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی در مجتمع بندری کاسپین خبر داد و بیان کرد: بندر مذکور در راستای کریدور شمال ـ جنوب و صادرات به روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر طراحی شده است.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه بندر کاسپین به عنوان بندر نسل سوم و چهارم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت بندر مذکور ۱۵ میلیون تن است و ۲۲ پست اسکله دارد.

مسرور به ساخت پنج پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و یادآور شد: یک پست اسکله توسط منطقه آزاد انزلی در حال ساخت است و چهار پست اسکله دیگر شامل مخازن سوخت، سیلو و انبار توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

وی، آبخور مجتمع بندری کاسپین را ۱۰ متر خواند و اظهار کرد: موج‌شکن شرقی به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر در حال احداث است و ۵ هزار و ۵۰۰ تن مصالح در آن مصرف شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه پروژه مذکور در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، تصریح کرد: امسال دو پست اسکله بندر کاسپین راه‌اندازی می‌شود و قابلیت پهلوگیری کشتی را دارد اما بهره‌برداری از بندر با اتمام موج‌شکن‌ها برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

مسرور از اتمام موج‌شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین تا پایان امسال خبر داد و بیان کرد: امسال امکان اتمام موج‌شکن غربی وجود ندارد و سال آینده انجام می‌شود.

وی پیشرفت فیزیکی موج‌شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین را ۷۵ درصد عنوان کرد و افزود: موج‌شکن غربی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود ۵۰۰ هکتار فضای پسکرانه در مجتمع بندری کاسپین، خاطرنشان کرد: وجود پسکرانه پشتوانه مهمی برای بندر مذکور محسوب می‌شود.

مسرور خواستار اتصال سریع بندر کاسپین به خط ریلی کشور شد و افزود: اتصال راه‌آهن به بندر مذکور به لحاظ وجود تالاب و مسائل زیست‌محیطی مشکلی ندارد و می‌توان از ایستگاه پیربازار با احداث ۱۴ کیلومتر راه‌آهن به بندر کاسپین متصل شد.

وی با بیان اینکه دو کیلومتر راه‌آهن در محدوده منطقه آزاد انزلی توسط این سازمان در حال انجام است، یادآور شد: ۱۲ کیلومتر راه‌آهن خارج از منطقه مذکور بوده و امیدواریم توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود./ فارس

ارسال دیدگاه

روی شکلک مورد نظر کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette