Airport_anzalifz

به گزارش سامانه خبری تحلیلی انزلی کلاب، با ابطال لایحه الحاق فرودگاه سردار جنگل رشت به منطقه آزاد انزلی در اداره کل قوانین مجلس، امید شهرستان های مظلوم واقع شده و محروم مانده ی غرب گیلان برای تاسیس دومین فرودگاه گیلان در منطقه غرب گیلان قوت یافت.

فرودگاهی که می‌تواند در شهرستان محروم رضوانشهر پس از سالها موجبات توسعه یکپارچه استان گیلان را فراهم سازد و از تمرکز گرایی که موجبات نارضایتی شرق و غرب گیلان را فراهم ساخته است بکاهد، فرودگاهی که میتواند نه تنها کمک حال منطقه آزاد انزلی بلکه کمک حال بندر آستارا نیز باشد و صد البته به توسعه رضوانشهر و تالش نیز کمک کند.

لازم به ذکر است فرودگاه سردار جنگل رشت برای رسیدن به استانداردهای لازم هزینه های هنگفتی را برای توسعه خود طلب می‌کند و اولین منطقه شهری است که به منطقه آزاد انزلی خواهد پیوست! و این در حالی است که اهالی شهر بندرانزلی سالهاست از مزایای منطقه آزاد به جز گرانی و تورم هیچ سودی نبرده اند و با ورود این منطقه به صنعت گردشگری، اقتصاد شهر انزلی نیز نفس های آخرش را می‌کشد و محدودیت سازمان برای تحت پوشش قرار دادن مناطق شهری تاکنون تنها بهانه‌ایست که در قبال عدم الحاق شهر بندرانزلی به منطقه آزاد انزلی مطرح گردیده است.

حال آنکه با نفوذ خوب دکتر نوبخت در دولت تدبیر و امید، افزوده شدن فرودگاه سردار جنگل رشت که در یک منطقه شهری واقع است، به عنوان یک لکه به منطقه آزاد انزلی قرار است برای دومین بار! به عنوان یک لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی گردد.

لازم به ذکر است سازمان منطقه آزاد انزلی طی همه این سالها در کنار گوش بزرگترین و قدیمی ترین بندر شمال کشور اقدام به تاسیس دومین اسکله بزرگ گیلان نموده است و آن را به صراحت بندر می‌خواند، بندرگاهی که با طرح توسعه بندرانزلی باز هم در رتبه دوم بنادر شمال کشور باقی خواهد ماند اما در کنار تمام هزینه هایی که طی همه این سالها به جای هزینه شدن در زیر ساختهای منطقه صرف تاسیس این بندر (با وجود قرار داشتن بندرانزلی در محدوده منطقه آزاد انزلی) گردید شاهدیم که این سازمان از تاسیس دومین فرودگاه گیلان کماکان سر باز میزند و علاقه مندی غیر معقولی برای افزوده شدن فرودگاه سردار جنگل به منطقه آزاد انزلی از خود نشان می‌دهد، حال آنکه مبلغ بسیار هنگفتی پس از الحاق این فرودگاه تنها باید صرف هزینه ی آزاد سازی زمین های اطراف فرودگاه سردار جنگل شود که در منطقه شهری شهر رشت واقع شده است، تا طرح توسعه و تجهیز آن که خود رقم قابل ملاحظه ای را طلب می‌کند آغاز شود …

با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید که گیلان نیز می‌تواند مانند سایر استانهای کشور که دارای چندین فرودگاه هستند، صاحب دومین فرودگاه خود شود یا خیر و این سوالی است که کلید آن تنها در دستان مردان دولت تدبیر و امید است.

منبع: انزلی کلاب

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

شبکه استانی چکه (ناودان سابق)

۲ دی ۱۳۹۳

بسیار عالی دوستان انزلی کلابی که با اصحاب رسانه شهرهای غرب گیلان در ارتباط هستین،شهرهای رضوانشهر،تالش،آستارا و انزلی،باید موج ساخت دومین فرودگاه گیلان رو راه بندازین تا بتونیم به نمایندگان غرب گیلان برای ایجاد اعتلاف فشار بیاریم تا نمایندگان از این فرصت طلایی برای احداث فرئدگاهی در غرب گیلان تلاش کنن.
بهترین مکان احداث فرودگاه نزدیکی های رضوانشهره تا بتونیم منطقه آزاد انزلی رو بسمت رضوانشهر هم گسترش بدیم،اینجوری کل شهرستان انزلیم به منطقه آزاد ملحق میشه و تا نزدیکی های رضوانشهر گسترش پیدا میکنه و از چنگال شرق گیلان خارج میشیم.
دوستان اصحاب رسانه تو فضای مجازی همت کنید مردمم با شما همراهن

پاسخ

جوانان متحد انزلی چی پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳:

:yes:

پویا پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۴:۱۳:

آخه چرا باید هرچی بودجه که دولت تصویب میکنه توی رشت هزینه بشه مگه استان گیلان فقط رشت و لاهیجان هستش … این بیسلیقگی تنگ نظرانه مرکز نشینان موجبات کینه توزی و دلخوری بین شهر های استان و ساکنینش را فراهم کرده که باز خورد این حرکات را در میادین ورزشی شاهد هستیم یا اینکه شهری مثل آستارا مورد طمع استانهای دیگر واقع شود…

جلال مرادی

۲ دی ۱۳۹۳

لطفا این طرح را برای دفتر اطلاع رسانی دولت ارسال فرمایید

پاسخ

جلال مرادی

۲ دی ۱۳۹۳

باید در کنار این طرح، بحث احداث استادیم توسط منطقه ازاد هم مطرح بشه
منطقه ازاد میتونه همانند شرکتهای بزرگ دنیا هزینه ساخت استادیوم رو تقبل کنه و در عوض ۲۰ سال از سردر استادیم بعنوان اهرم تبلیغاتی استفاده کنه

پاسخ

majid پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۰۹:۴۹:

با سری که دایی خاخورزا های دولت تدبیر تو گیلان علیه انزلی برداشتن میرن اسپانسر دمش میشن یهو.میشن پگای داماش درفک منطقه ازاد اوستاسرا
اگه مرد باشن امسال تیم ساحلی قوی سپید و لسمان انزلی رو حمایت کنن.ملوان پیشکششون

اهورا

۲ دی ۱۳۹۳

اگر فرودگاه حوالی رضوانشهر ساخته شود مردم صومعه سرا و ماسال و فومن هم میتوانند با توجه به نزدیکی مسافت از ان براحتی استفاده کنند .خلخال را هم غافل نشویم که استفاده از این فرودگاه برایشان امکان پذیر میباشد . شهرهای غرب گیلان شامل فومن و صومعه سرا و ماسال و رضوانشهر و تالش و استارا و انزلی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری خواهان ساخته شدن دومین فرودگاه در غرب گیلان میباشند . استانهای ایلام و سمنان و خراسان جنوبی و کهگیلویه و ……… با جمعیت ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار نفری فرودگاه دارند !!!!! شهرهای رامسر و نوشهر که هر دو در غرب مازندران قرار دارند دارای فرودگاه میباشند در صورتی که فاصله این دو شهر ۸۰ کیلومتر است و جمعیت غرب مازندران به مراتب کمتر از غرب گیلان میباشد !!!!!! استاندار و نوبخت و ….. خواهان رشد استان گیلان نیستند !!!!!! جناب نوبخت چگونه قشم که در فاصله چند کیلومتری بتدر عباس است بایستی فرودگاه داشته باشد !!!!!! جناب نجفی (استاندار) چگونه استان فارس میتواند چندین فرودگاه در شهرهای شیراز و فسا و جهرم و لار و لامرد و …. داشته باشد !!!!! جناب مسرور چگونه است که منطقه ازاد انزلی از لحاظ وسعت کمترین وسعت را بین مناطق ازاد دارا میباشد ولی جنابعالی در الحاق شهر انزلی به منطقه ازاد سهل انگاری میکنی و منطقه ازاد تحت مدیریت شما بر عکس سایر مناطق ازاد فاقد فرودگاه اختصاصی است !!!!!!

پاسخ

آبای بندر

۲ دی ۱۳۹۳

ممنون انزلی کلاب
مگه غیرِ اینه که بندرآستارا ، تالش ، رضوانشهر ، ماسال و بندرانزلی هم جزء گیلان هستند!!!
باید دومین فرودگاه گیلان در غرب استان احداث بشه
قبلا هم گفته بودم که رضوانشهر بهترین نقطه برای احداث فرودگاست
انزلی کلاب عزیز متشکرم که روش تأکید کردید
مردم و مسئولین غرب گیلان ؛
دست به دست هم بدیم و حقمون رو از انحصارطلبانِ خودخواه بگیریم
یا علی

پاسخ

سعید

۲ دی ۱۳۹۳

یک نکته در مورد مردم رضوانشهر بگم که مثل خمامی ها به شدت به انزلی علاقه مند اند و این اتفاق می تونه جواب محکمی به آدمهای دهن گشادی باشه گه به اسم توسعه استانی در حال سوق دادن همه شانسها به سمت رشت هستند .

پاسخ

majid پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۰۹:۴۷:

دوست و همکار رضوانشهری زیاد داشتم.اولا که به هم ابای میگن ۲-عشق ملوانن و بازیهای ملوان تو استادیوم پر هشتپری و رضوانشهریه ۳-اخلاق داش اقاییشون عین انزلیچیاست و ۴- برادر کوچیکه انزلین و همونقدر که با رشتیا فاز منفی میگیریم با اونا مثل کیاشهریا و خمامی ها فاز مثبت میگیریم.

majid

majid

۲ دی ۱۳۹۳

ممنون از انزلی کلاب که تو چنتا پاراگراف حرف دل مردم رو زد. از روز اول مسرور هم گفتم اینا نه دلشون برای انزلی میسوزه و نه به فکر توسعه انزلین. تو این سالها هر اقدامی هم انجام دادن برای ضربه زدن به شهر انزلی و به حاشیه کشوندن انزلی بوده. مثل دروازه ماهی که شهر رو کوچیک کنن.۲-ساخت اسکله کاسپین تو ۱۰ کیلومتری اسکله انزلی که نادان ترین محلل اقتصادی با کمترین اطلاع از مدیریت ارزش به جاهلانه بودن این ایده رای میده ۳- ساخت بندر استارا ۴-انتقال خط اهن رشت انزلی استارا به رشت صومعه سرا استارا و نیمه کاره گذاشتن و عدم تامین اعتبار کمربندی انزلی
الان هم باید ساخت فرودگاه تو انزلی و اگه نشد تو رضوانشهر جایی بین کپورچال تا تازه اباد استارت بخوره و اگه نشد باید از نماینده و فرماندار و امام جمعه و هر مسئول دلسوزی بخواهیم مارو از مرکز و شرق گیلان که به ثروت ما تشنه ان و تو بحث هاشون مارو گیلک هم نمیدونن (ترک و روس میدونن) جدا شیم و… تا دوستای مرکز نشینمون هم اقتصادشون بشه نادی نمکی و بجار کار و در بهترین حالت توسعه جمعه بازار و دوشنبه بازاراشون.اینا رو چی به اسکله و بندر اروپایی و کریدور نوستراک.برن همون آغوزشونو بچینن و بادام کشت کنن

پاسخ

۲ دی ۱۳۹۳

درود….ا۱برای تلطیف جو روانی//این چند بیت با ریتم اهنگ//ایرونی ساقه و برگ وریشه استاد سیاوش قمیشی/ خوانده شود!!:انزلی به شب و روزات قسم///می بینی که غزلخون می رسم///یه روزی تنهاتر از همیشه///اون روزی که هیچ کی عاشق نمی شه//بین دل و دریای ایمونم//با تو باز زیر بارون می خونم//انزلی بی تو دنیا کلیشه است//قتل صدها قناری تو بیشه است////بت شکن تویی تا فردایی هست//از جهان اره یه معنایی هست//::تنی که خاک باته همیشه//هیچ چی واسه من انزلی نمی شه………..

پاسخ

۲ دی ۱۳۹۳

….نظر به نزدیک بودن زادروز حضرت مسیح/۴دی/ و نیز اغاز سال نوی میلادی…بیشنهاد می کنم مطالب//گفتگوها و برنامه هایی را در کلوب انزلی بگنجانید با محوریت همشهریان ارمنی عزیزمون که سالهاست در اقصی نقاط انزلی سکونت دارن–به ویزه متروبل غازیان–…زنده باد ارامنه زنده باد ارارات

پاسخ

۲ دی ۱۳۹۳

بندرانزلی!مسیح را در وانفسای سکوت والتهاب جاری و گزنده در جای جای شهر در اغوش گیر..انزلی !با نگاه معنادار خویش به نظاره نشسته ارامنه ای را که به هر دلیل ممکن این اقلیم صفا و روشنی را اشیان ارامش خویش یافتند و در ادامه همین ارامنه عزیز در رونق دادن بسیاری فعالیته ای فرهنگی- هنری- اموزشی و اجتن اجتماعی در بندرانزلی مشارکت فعال داشتند……۴ و ۱۱ دی همین امسال به ویزه در منطقه – محله متروبل غازیان به احترام جشن و ضیافت و خانه های لبریز نور و سرور و شادی ارامنه عزیز ما نیز شاد خواهیم بود….انزلی!مسیح را در بر گیر که تنها به یمن وجود لبریز عشق و شرافت شمایان است که عنقریب //راستی و درستی//جای سیاست و قساوت و توحش را در صفحات خونین تاریخ //خواهد گرفت…ارامنه انزلیچی- غازیانی سال نوتان فرخنده و لحظه لحظاتتان عید

پاسخ

جوانان متحد انزلی چی

ای ولا
عالی بود

پاسخ

Shahin

۲ دی ۱۳۹۳

اون امپول زن که فکر میکنه خیلی برش و لابی داره باید بدونه رسوای عالم میکنیمش و این ارزو رو به گور میبره که از قدرت لابیش اینجوری حق خوری کنه. مدرک کیلویی از کجا میخرن اینا ؟!!

پاسخ

حسین هادی نیا

۲ دی ۱۳۹۳

فرودگاه جدید در گیلان کاملا لازم هستش و محلش از نظر من باید مابین انزلی و رضوانشهر(محدوده تازه آباد و کپورچال) باشه.چون فرودگاه احتمال قوی باید فرودگاه منطقه آزاد انزلی باشه و داخل رضوانشهر بودنش مشکلات دیگه ای داره.تاسیس فرودگاه منطقه آزاد انزلی تاثیر چشمگیری در اقتصاد و پیشرفت همگون استان خواهد داشت.اگر بعضی دوستان (ونه همه اهالی محترم رشت) در رشت درک میکردند که وجود یک منطقه آزاد قدرتمند و پیشرفته و یک کلانشهر در یک استان در وسعت گیلان چه تاثیری بر اقتصاد و پیشرفت استان داشت هیچوقت اینطور کورکورانه حرف هایی نمیزدند که عقب گرد کنیم.

پاسخ

I MAN

۲ دی ۱۳۹۳

استان گیلان بایدبه سه استان تبدیل بشه،۱٫آستاراتا انزلی۲٫رشت وحومه۳٫شرق گیلان

پاسخ

۲ دی ۱۳۹۳

…آقای مسئولین استان…((((۰۰آیا می دانید زدن این فردگاه در این مسیر ۹۹ در صد به نفع مرکز نشینان یعنی رشت می باشد))))))بخاطر اینکه باور نمائید مطالب زیر را خوب توجیه نمائید. بارها به این نکته اشاره نمودم زمینهای ساحلی سفید کنار به کپورچال ورضوانشهر بسیار وسیع وفقط چندین شرکت پره صیادی ویک سازمان هم بنام جهان گردی با تعدای ساختمانهای شکسته وکهنه .ویا زمینهای هم هستند که هر چندین مدت توسط زمینخواران به سلطه شان قرار می گیرد. ضمنا پره های صیادی که در این مناطق قرار گرفته سالی یک ماه آن هم در عید شانسی ماهی برداشت می نمایند . وبجای اینکه این زمینهای لم یزرع که چیزی در آنها کاشت نمی شودوهمچنین سمت تالاب به کپورچال ورضوانشهر هم که منطقه زیبای می باشد بجای اینکه از زیبایی اش استفاده گردد .به زباله دانی تبدیل شده که کل زباله های مناطق دور بر به آنجا ریخته می شود. تنها حرکتی مفیدی که می توانند در این منطقه انجام دهند زدن همین فرودگاه . که یاد تان نرود فعلا هم فرودگاه پرندگان زیبای سیبریایی ومسکو می باشد. که کلنگ اش را هم این پرندگان زده اند.
که قرار گرفتن این فرودگاه بین ساحل وتالاب زیبایی خاصی به این مناطق در حال مرگ خواهد داد .ودیگر اینکه با وسعت دادن این فرودگاه می توان انزلی تا آستارا وهمچنین با استفاده نمودن از کمربندی کپورچال آبکنار مناطق صومعه سر وماسوله را هم پوشش داد. که یعنی دراصل همه ساکنین ای مناطق می توانند زیبای های خودشان را برای جلب توریست به معرض نمایش بگذارند.
ضمنا زدن این فرودگاه برای مر کز یعنی رشت هم .بسیار عالی وبه نفع اش می باشد. زیرا با زدن چنین فرودگاهی در این مسیر یعنی انزلی به استارا .وسعت خود را بیشتر ومنبع در امد زایی استان را هم بیشتر خواهد نمود …ودیگر اینکه خطوط زمینی رشت به آستارا ورشت به انزلی وآستارا بیشتر در جریان خواهد افتاد . و مسیر های ساحلی که اگراز لاهیجان وانزلی وآستارا صورت بگیرد رشت برای همیشه خواهد مرد.

زیرا اگر این فردگاه در مسیر لاهیجان ویا سمت مازندران صورت بگیرد به ضرر مرکز نشینان خواهد بود . زیرا رامسر ویا لاهیجان که سالها برای امتیاز استان تلاش می نمایند به آرزوهای دیرینه شان خواهند رسید. زیرا آنها با داشتن چنین فرودگاهی بیشتر می توانند از مناطق آزاد استفاده نمایند .که در این صورت هم به ضرر مرکز نشینان خواهد بود زیرا همه سفرهای از کنار ساحل یعنی لاهیجان به انزلی خواهد بود ورشت مجبور است خود را در خلوت خویش فرو برد.. پس اگر مرکز نشینان می خواهند همیشه سر بلند وبر قرار باشند . نباید لحظه ای از انزلی دور شوند زیرا تنها انزلی می تواند .
آبروی رشت و یا استان را را برای همیشه حفظ نماید.با قرار گرفتن در شاهراه اصلی.
وضمنا نیروها وپرسنل های را هم که به اینگونه مناطق همیشه می فرستند .بیشتر از مرکز نشینان صورت می گیرد .مثل نیروی دریایی ویا بنادر وکشتیرانی .
حال اینجا هم به نفع مرکز نشینان می باشد.که سودها به سمت مرکز استان کشانده می شود..
قربانتان ثاراله غریب زاد.

پاسخ

a.n.z

a.n.z

۲ دی ۱۳۹۳

چی بگم ما هم از این ارزوها داشتیم

پاسخ

گیلک پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۸:۲۷:

:yes: :yes: :yes:

جلال مرادی

۲ دی ۱۳۹۳

بابا تمام داشته های ما رو دارن میبرن بعد بیان برای ما فرودگاه بزنن
جلوی چشم اقای نماینده تالاب بوجاغ کیاشهر به محدوده منطقه ازاد اضافه شد ولی مرداب انزلی که بسیار معروفتر از بوجاغ هستش به محدوده اضافه نشد
کسی که یک پاراگراف نمیتونه سخنرانی در شان مردمان این شهر بکنه میخواد بره فرودگاه بیاره
اگر میخواهسم این اتفاق بیفته باید تو فضای مجازی شلوغش کنیم

پاسخ

آبای بندر پاسخ در تاريخ دی ۳ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۱۷:

:yes:

sinaclub

sinaclub

۲ دی ۱۳۹۳

والا حالا که با قباهت باز حرف از لایحه جدید مزنند تا تقدیم مجلس کنند.آدم بشو نیستند.باز باید اعتراضمون رو بگوش همه برسونیم.زدن فرودگاه سمت کپورچال خوبه.
انزلی دروازه اروپا

پاسخ

آبای بندر پاسخ در تاريخ دی ۳ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۱۸:

:yes:

شهروند رشتی

۲ دی ۱۳۹۳

سلام دوستان عزیز.جناب عبدالحسین خان خوبی داداش؟ کاش به جای اون بندر بی مصرف در زیباکناراون زمان که نفت ۱۴۰ بود دنبال فرودگاه جدید میرفتند. فرودگاه رشت اصلا در جانمایی مشکل داره.هواپیما ها هم موقع نشستن و تیک آف محدودیت دارند. شما اونور یک فرودگاه بزنین که دور برش هتل نیمه کاره اینها سبز نشه خوبه :-D دولت هم که پروژه عمرانی جدید تعریف کنه. باید به فکر اوراق یا فاینانس باشید. پولهای زیادی از فروش نفت ایران تو چین بلوک شده هست که قرار شد به صورت اجرای پروژه توسط چینی ها تو ایران برگردونده بشه. از صفر تا صد چینی ها بزنن(البته با استفاده حدا کثری از طرفیت پیمانکاری داخلی).ژاپنی ها تا الان چند تا فرودگاه در دریا زدند. اگر دوبی رفته باشین جزیره مصنوعی پالم (نخل) رو که دیدین. روش کار هم زیاد پیچیده نیست. مستند ساختش تو یوتیوپ هست ببینید. در ساحل انزلی میشه این کارو کرد. و به زیبایی شهر افزوده میشه. در ضمن حاج حسن یک طرحی بده برای نوسازی بافت فرسوده. یه مجوزی بگیره از شورای پول برای اجازه به شهرداری انزلی برای فروش اوراق مشارکت برای نوسازی بافت رو به ساحال انزلی و که بشه شبیه تمامی بنادر معتبر دنیا. که از دریا نگاه میکنی ساختمانهای بلند و زیبا دارند.(تازه برای اینکار هم میشه از همون پولهای بلوک شده تو چین مدد گرفت به نفع کل استان هست هم به نفع چینی ها از چند جهت ورود و بازاریابی و سرمایه گذاریشون راحت تر میشه. نمونه همین دوبی. یا کاری که تو باکو میشه. مثلا مجوز هزار میلیارد تومن اوراق مشارکت بگیرن یک شرکتی مثله پدیده شاندیز رو هم بیارن. قیافه انزلی در خور شانش عوض بشه. من زمانی که تو شهر شما یه مسیولیت کوچکی داشتم ای پروژه ها رو که بالا نوشتم و هچنین مطالعه ساخت نیروگاه برق هسته ای تو اراضی انزلی به رضوانشهر(چون بهترین جای زدن نیروگاه به علت نیاز بالا به آب کنار دریا هست) هم پیشنهاد دادم تو سفر احمدی نژاد. بعضی از دوستان فرمانداری خیلی استقبال کرد. ولی دوستان دیگر نظرشون این بود که مطالعه بشه و تصویب وجه توریستی انزلی بهم میخوره و امنیتی میشه. حالا بماند داستان زیاده. سربلندی انزلی سربلندی گیلان و ایرانه. یا علی

پاسخ

نعیم پاسخ در تاريخ دی ۴ام, ۱۳۹۳ ۲۳:۰۶:

ممنون بابت صداقتتان. انزلیچیها ورشتیهای اصیل هیچ موقع با هم مشکل نداشتند و ندارند اما امان از دست یه عده تازه به دوران رسیده

شهروند رشتی

۲ دی ۱۳۹۳

اینم لبنک خبر خط اعتبای چینی ها از پولهای بلوکه خودمون
http://persian.cri.cn/141/2014/12/05/167s145647.htm
عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرده که اولین بخش از فاینانس چین برای پتروشیمی گچساران به ارزش حدود ۳۷۵ میلیون دلار باز شده است.
آقای شعری مقدم به خبرگزاری مهر گفته که چهار طرح دیگر پتروشمی در نوبت قرار دارند که “ارزش فاینانس این پنج طرح پتروشیمی حدود دو میلیارد دلار تخمین زده می شوند.”

پتروشیمی گچساران از جمله طرح های بزرگ پتروشیمی است که بیشتر از یک دهه پیش شروع شده اما پیشرفت عملیات اجرایی آن بسیار کند بوده است. برخی برآوردها نشان می دهد که این طرح تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

ایران از مدتها پیش در صدد بوده تا بتواند در ازای طلب نفتی خود از چین، مبالغی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی در قالب فاینانس دریافت کند.

بنابر برخی گزارش‌ها طلب نفتی ایران بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار است و به دلیل مشکلات انتقال پول قرار بود که چین دو برابر این مبلغ را یعنی بیش از ۶۰ میلیارد دلار به عنوان فاینانس در اختیار ایران قرار دهد.

چینی می خواستد این خط اعتباری مالی را به پروژه ها و کالاهایی اختصاص دهند که مورد نظر آنهاست اما ایران می گفت که خودش باید تصمیم بگیرد که این فاینانس به چه پروژه‌هایی اختصاص پیدا کند.

فاینانس، منابع مالی و اعتباری خارجی مدت دار است که برای اجرای پروژه ها یا خرید کالا و تجهیزات هزینه می شود.

ایران در صدد است تا بخشی از طرح های عمرانی بزرگ خود را با استفاده از خط اعتباری چین انجام دهد. بنابر گزارش‌ها نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در بخش های آب و برق از این محل تامین مالی خواهد شد.

چین در سال‌های اخیر بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار قرارداد با ایران در بخش نفت و گاز امضا کرده ولی به دلیل تاخیر طولانی در اجرای پروژه ها اخیرا شرکت های چینی از بخشی از این پروژه ها نظیر توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار گذاشته شده اند.

در سال‌های اخیر به خصوص بعد از تشدید تحریم ها، چین پای خود را در بازار کالای ایران محکم کرده و بخش عمده ای از نیازهای وارداتی ایران را تامین می کند.

چین از شرکای اصلی تجاری ایران است. در سال گذشته خورشیدی ایران نزدیک به ده میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده و در مقابل حدود هفت و نیم میلیارد دلار کالای غیر نفتی از این کشور وارد کرده است.

علاوه بر این، چین یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران است ولی به دلیل تحریم های گسترده علیه ایران، انتقال پول فروش نفت با دشوارهایی مواجه شده است. به نظر می رسد ایران سعی دارد در ازای پول نفت، مبالغی تسهیلات مالی برای خرید کالا و اجرای پروژه های عمرانی دریافت کند.

میزان واردات نفت چین از ایران به طور متوسط روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه است.

پاسخ

شهروند رشتی

۲ دی ۱۳۹۳

در ضمن یه نکته هم یادم رفت بگم .از نماینده های رشت که من ناامیدم. نماینده هر شهرستان هم نماینده کل ملت ایرانه. در ضمن آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود برای تلاب انزلی و همچنین دریا و سلامت آبزیان و توریسم و سلامت مردم همه استان (پیشگیری از سرطان ) مهمه. شما دوستان از همینجا پیگیری کنید. برای اجرای تصفیه خانه های فاظلاب در رشت و انزلی فکر کنم در حدودبالای ۲۰۰ میلیارد در زمان خودش هزینه شده تا پایان ۸۸ قبل از تحریم ها از محل وام بانک جهانی. خود تصفیه خونه ها تقریبا تکمیل شده. ولی شبکه های جمع اوریه فاضلاب هم ناقصه در حدود ۵۰ در صد اصلی اجرا شده. شاید هم مویرگی ها صفر درصد. از همین محل فاینانس چین حدود ۶۰ میلیارد دلار به راحتی این پروزه با ۱۰۰ میلیون دلار رو در رشت و انزلی که جمع میشه هیچ با حدود فکر کنم ۱الی ا ۲ میلارد دلار شاید کمتر ،کل فاظلاب شمال کشور ر و میشه تصفیه کرد ودریای خزر در سمت ایران رو به طرز قابل توجهی نجات داد و باز چرخانی آب حتی مقدار زیادی آب برای صنعت و کشاورزی استفاده کرد. سد سفید رود هم که دیگه تقریبا کاراببش و از دست داده. از همین پول برای تکمیل و ساختن جاده جدید در شمال و تکمیل راه آهن و خیلی کارهای دیگه میشه استفاده کرد. حتی در ذهنم همان طرح بزرگ ایران رود وصل کردن خزر به خلیج فارس که حتی روسها هم تمایل به سرمایه گذاری دارند و در وصل کردن ولگا تا بالتیک و مسکو هم تجربه خوبی دارند استفاده کرد. حتی چینی ها هم در ایجاد شبکه قایقرانی و کشتیرانی در داخل خاکشون شنیدم کار های بزرگی کردند. ایران رود البته خرجش زیاده . ولی ممکنه. وصل کردن خزر به خلیج و یا عمان با مدیریت کلان چین یا روسیه مثل کانال سوئز کلا باعث تحول عظیم ایجاد شغل و نجات کویر مرکزی ساخت صدها پل و غیره و تزریق کل پول بلوکه شده به داخل کشور امکان پذیر میشه. چنان تجولی ایجاد میشه که شما از انزلی با قایق شخصی حرکت کنی بری ویلای زمستونی تو سواحل گرم خلیج.

پاسخ

F.Gh

ف.فایقی

۲ دی ۱۳۹۳

واقعا خیلی خوب میشه. آیا کسی هست که این لایحه رو تقدیم مجلس کنه؟ یا بازم همینجور حدس و گمانی هست جریان؟ بهرحال ما از رشتی ها در سالیان اخیر هیچ خیری ندیدیم. تو یکی از گرونترین شهرای ایران داریم زندگی میکنیم و اسم منطقه ی آزاد رو شهرمون مونده فقط! قشم و کیش و چابهار رو ببینید منطقه ی آزاد شدن چه رشدی کردن! مشکل اینه که یه نماینده ی دلسوز *** نداریم از شهرمون دفاع کنه*** یه نماینده ی لایق میتونه انزلی رو خیلی بالا بکشه…

====
انزلی کلاب:دوست عزیز باعرض پوزش نسبت به حذف بخشی از کامنت ارسالی شما،خواهشمند است در مدیریت کامنتهای سایت ما را یاری فرمائید.با توجه به سانسور وحذف بسیاری از مطالب در حال حاضر منطقه ازاد از مدیریت سایت شکایت نموده وهمین امر سبب اختلال در امور ویژه سایت گردیده ،از همراهی شما متشکریم.

پاسخ

گیلانی

۲ دی ۱۳۹۳

لطفا کمی در نوشتن مطالب دقت کنید ایا به نظر شما غرب گیلان خیلی محروم تر از شرق ان است .شرقی که خیلی روستاهایش اب اشامیدنی و شهر هایش درمانگاه و بیمارستان و هزاران چیز دیگر ندارند و فاقد امکانات هستند

پاسخ