9

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بندر انزلی طی چند سال اخیر دچار رکود شده است، برای مقابله با این رکود وظیفه داریم این بندر را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

 

سید علی نعیمی در نشست رسانه ای سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان یک سازمان حاکمیتی است، اظهار داشت: این سازمان بر اساس چارچوب هزینه و درآمد اداره شده و درآمدهای آن صرف زیرساخت ها می شود.

 

وی افزود: انزلی بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر است که قصد داریم آن را به پایلوت کریدور شمال-جنوب کشور تبدیل کنیم.

 

نعیمی با بیان اینکه بندر انزلی طی چند سال اخیر دچار رکود شده است، گفت: فعالیت بندر انزلی نسبت به دیگر بنادر شمال کشور کمرنگ شده است و برای مقابله با این رکود وظیفه داریم این بندر را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

 

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای رفع این رکود عنوان کرد: امسال در تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد را شاهد بودیم.

 

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در سال جاری، ۲ میلیون و ۵۴۰ تن تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی رقم خورده است.

 

نعیمی با بیان اینکه کشورهایی چون قزاقستان و روسیه دارای غلات مازاد هستند، خاطرنشان کرد: انزلی می تواند پایگاه مناسبی برای ورود غلات به کشور برای مصارف داخلی باشد. از سوی دیگر می توان با استفاده از ظرفیت بندر انزلی از این بندر برای فرستادن غلات وارداتی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بهره برد.

 

وی با ابراز تاسف از نبود زیرساخت ها برای این منظور گفت: با توجه تاکید استاندار بر این مهم، توسعه زیرساخت ها برای ورود غلات به بندر انزلی و فرستادن آن به دیگر نقاط کشور باید با سرعت بیشتری پیش برود.

 

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: برای تجهیز بندر انزلی به امکانات لازم برای ورود غلات همچون سیلو و مکنده، ۶۰ درصد به اعتبارات سال ۹۳ اضافه می شود تا روند اجرایی این توسعه هر چه سریعتر پیش رود.

 

نعیمی راه اندازی مسافرت های دریایی از طریق بندر انزلی در سال آینده را یکی از افق های پیش روی این بندر عنوان کرد و گفت: توجه به ترمینال سازی و وجود اسکله مسافربری مجهز برای این منظور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 

وی با استقبال از فعالیت بخش خصوصی در این حوزه ابراز داشت: به سرمایه گذارانی که به این بخش ورود پیدا کنند تسهیلات کلان با حداقل بهره اعطا می شود.

 

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان نتیجه سرمایه گذاری در بندر انزلی را تنوع ورود کالا به این بندر دانست و گفت: برای مقابله با رکود در بندر نیازمند ورود متنوع کالا هستیم زیرا بندری که از تنوع کالا به دور باشد به مرور زمان با مشکل رکود رو به رو می شود.

 

نعیمی افزود: برای حرکت در این مسیر، برنامه ای برای ورود کالاهای متنوع به بندر انزلی در سال جاری در نظر گرفته شد که طبق آن سنگ آهن استحصال شده از معادن زنجان و خلخال از طریق بندر این صادر شد.

 

وی در ادامه این نشست با اشاره به بندر کیاشهر و شرایط محیط زیستی منطقه فوق گفت: هر گونه فعالیت کشتیرانی در این بندر باید در حوزه تفریحی و مسافرتی انجام شود زیرا اقلیم منطقه کیاشهر به دلیل وجود پارک ملی بوجاق از شرایط محیط زیستی خاصی برخوردار است.

 

نعیمی ادر پایان خاطرنشان کرد: یکی از علاقمندی های استان برای سرمایه گذاری، ایجاد پایانه محصولات کشاورزی استان است که از طریق بندر انزلی امکان تبدیل شدن به پایلوت پایانه محصولات کشاورزی شمال کشور، وجود دارد.
منبع: مهر

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *