ccc bandar-e-anzali

  •  تاریخچه بندر: 

بی شک از زمانیکه انسانها در سواحل دریای خزر ساکن شدند با دریا سر وکار داشتند و برای گذشتن از دریا به منظور دادو ستد و نزدیکی با اقوام دیگر و بهره گیری از منابع دریایی ، به ساخت قایق ها ، کشتی های کوچک و بزرگ بادبانی و تجاری مبادرت ورزیدند .

خلیج انزلی از ۲ نظر مورد توجه دریانوردان بوده است . ۱- موقعیت طبیعی خلیج و کانال انزلی ۲- موقعیت جغرافیایی انزلی و نزدیکی آن به مراکز تجاری گیلان. این بندر در سال ۱۳۰۶ که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال ۱۳۰۱ نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد.

در سال ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی به طول ۵۲۰ متر شروع و درسال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت.

  • تصاویر: 

11611_orig

26482_orig

26483_orig

26485_orig

  • ویژگی ها: 

 

  • بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری
  • دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شهید رجایی
  • نزدیکی با بندر آستراخان و لاگان در روسیه ،کراسنودسک در ترکمنستان ،اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان
  • ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰میلیونی کشورهای تازه استقلال یافتـه شوروی سابق
  • قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب که این مسیـر سه برابـر از مسیر فعلی کـوتاه و ارزانتر می باشد.
  • واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران
  • نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر
  • نزدیکی به فرودگاه بین المللی (۳۵ )کیلومتر
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • دسترسی به معادن سرب ،روی و آهن و مراکز صنعتی
  • برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان
  •  نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار

 

  • بندر انزلی در یک  نگاه:

 

مساحت محوطه ها با استحصال

۹۹۰۰۰۰ مترمربع

موقعیت

جنوب دریای خزر

ظرفیت اسمی

۱۱ میلیون تن

ظرفیت واقعی

۷میلیون تن

مساحت انبارهای قابل بهره برداری

۲۲۱۵۱ مترمربع

مساحت انبارهای در حال احداث

۱۹۴۸۱مترمربع

مساحت محوطه های بارانداز

۲۸۸۱۴۸ مترمربع

عمق اسکله ها

۵ متر

تعداد اسکله

۱۰ پست

فاصله تا تهران

۳۶۵ کیلومتر

فاصله تا مرکز استان (رشت)

۴۰ کیلومتر

فاصله تا مرکز شهر

۳ کیلومتر

فاصله تا فرودگاه رشت

۳۵ کیلومتر

 آخرین وضعیت انبار و محوطه بندر انزلی

ردیف

نوع انبار

نوع کالای انبار شده

مساحت ( متر مربع )

ظرفیت پذیرش(تن)

۱

مسقف

فله + غلات + متفرقه

۱۶۷۹۰

۴۷۰۰۰

۲

هانگار

جنرال کارگو – غلات

۱۰۱۵

۳۰۰۰ 

۳

کانتینریTEU

کانتینری

۳۰۰۰

۱۰۰۰۰

۴

روباز

جنرال کارگو

۳۱۵۰۰۰

۸۸۲۰۰۰

جدول تعداد و مشخصات اسکله ها

ردیف

تعداد پست

نوع کاربری

طول

آبخور

ظرفیت پذیرش اسکله

 ( تن )

نوعسازه

۱

۹

آهن آلات ، کانتینری ، چوب و…

۱۳۳۲ متر

۵٫۵

۲۲۰۰

بتنی

۲

۱

مواد نفتی

۱۸۳ متر

۵٫۵

۲۲۰۰

بتنی

۳

خدماتی

۶۵ متر

۵٫۵

بتنی

لازم به ذکر است ظرفیت پذیرش به ازای هر متر اسکله در نظر گرفته شده است.

 « تجهیزات خشکی و دریایی بندر انزلی »

الف – تجهیزات بخش خصوصی بندر – تجهیزات خشکی

تاپ لیفتراک

۲

کشنده تراکتور

۵۱

ترانستینر

۱

جرثقیل ریلی ساحلی

۱۴

انواع جرثقیل موبایل ساحلی

۶

ریچ استاکر

۲

کفی کشنده تراکتور

۵۶

لیفتراک

۷۴

مکنده غلات

۲

کفی  کشنده تاک مستر

۳۰

انواع جرثقیل محوطه ای

۴۱

تاک مستر

۳۳

آنلودر

۲

کشنده تاگ مستر

۳۳

ب- تجهیزات بخش خصوصی (مالکیت با بندر) – تجهیزات دریائی

بارج

  قایق خدماتی

قایق گارد  

قایق تجسس و نجات

لایروب

یدک کش

راهنمابر

قایق هیدروگراف

٢

 ۱

 ۱

۲

۳

۵

۲

۱

 بهمن ۱۳۹۱

 

  • جوایز اداره بنادر و کشتیرانی گیلان: 

 

  • جایزه تعالی منابع انسانی سال ۱۳۹۱
  • یادبود جایزه تعالی منابع انسانی سال ۱۳۹۱
  • جایزه مدیریت سلامت اداری سال ۱۳۹۰
  • لوح تقدیر سلامت اداری سال ۱۳۹۰
  • جایزه مدیریت سلامت اداری سال ۱۳۹۱
  • جایزه ملی بهره وری سال ۱۳۸۸
  • جایزه ملی بهره وری سال ۱۳۸۹
  • جایزه ملی بهره وری سال ۱۳۹۰
  • جایزه ملی بهره وری سال۱۳۹۱

27466_orig (1)

  • طرح توسعه بندر: 

ساخت  موج شکن  های شرقی و غربی  به طول ۲۷۵۰ متر و استحصال ۴۰ هکتار  بارانداز  جدید گامی  موثر در راستای توسعه  و افزایش ضریب ایمنی و ظرفیت  بندر  می باشد  با اطاله  موج شکن مذبور ظرفیت  بندر به ۱۷ میلیون  تن در سال خواهد رسید .

پس از اجرایی شدن  طرحهای توسعه  ضمن  افزایش تعداد  اسکله  های بندر  به ۲۴ پست  ظرفیت  پذیرش  کشتیها  نیز به  میزان  قابل توجهی افزایش خواهد یافت .

11613_orig

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

زنده باد انزلی

پاسخ

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

با سپاس از شاهین گرامی

ای کاش بیش از پیش قدرش بدانیم .

پاسخ

مژگان

mojshekan

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

عشق اول و آخر، بندر زیبای انزلی :-)

پاسخ

علی نوروزی

علی نوروزی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

عشق من انزلی ♥♥♥

پاسخ

guilak

گیلک

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

این قبیل طرحها نه تنها شهری و استانی نیست بلکه ملی است و اقتصاد کل کشور از ان بهره خواهد برد.اما باید ترتیبی بدهند که وقتی مردم و گردشگران برای تماشای دریا سر مل می روند با توده های انباشته شده خاک و قطعات سنگ خشک و خشن که هیچ نسبت و تناسبی با طبیعت زیبای بندر انزلی و گیلان سر سبز ندارند روبرو شوند و در فضایی سرد و بی روح صنعتی و اقتصادی قرار بگیرند .البته گفته اند در گسترش و توسعه تاسیسات بندری صرفا جنبه اقتصادی مد نظر نبوده است و میخواهند کارهای رفاهی وتفریحی و فرهنگی نیز انجام دهند.بنابراین باید منتظر بمانیم تا شاهد به ثمر رسیدن زحمات مسئولان و کارگران شریف باشیم.

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۲ ۱۹:۲۴:

همینطوره گیلک عزیز، البته بندر انزلی از معدود بنادر دنیاست که در شهر قرار داره و وقتی ملوانان خسته به این بندر میرسن مطمئنا بعد از مدتها تماشای آب از رسیدن به این بندر زیبا بسیار لذت خواهند برد. ضمنا با رسیدن خط آهن بندر انزلی خالی از کامیون ها و ماشین های سنگین میشه و اکثر از این دست بارها به بندر آستارا یا کاسپین انزلی منتقل میشن. که خوب مطمئنا اتفاقی بسیار فرخنده برای استان گیلان ایران عزیز و شهر زیبای انزلیست.

گیلک پاسخ در تاريخ خرداد ۱ام, ۱۳۹۲ ۰۰:۲۶:

انشا الله روزی با همت و تلاش مسئولان عزیز و درخواست و پیگیری مردم همه انتظارات منطقی و خوشبینانه ما به حقیقت بدل شود.