5گ

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در جلسه اتاق فکر اداره کل بنادر گیلان گفت: اولویت صادرات به محصولات غیروابسته به انرژی باید در دستور کار باشد.

علی اکبر غنجی با تاکید بر اهمیت صادرات غیروابسته به انرژی مانند محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: این امر نیاز به وجود پایانه های میوه هم در این سمت و هم در بنادر مقصد دارد.

وی اضافه کرد: گرچه به بخش صادرات بها داده می شود اما باید توجه کنیم که این صادرات اکنون وابسته به انرژی است.

غنجی در ادامه با اشاره به برخی ویژگی ها و اقدامات مورد نیاز در جهت توسعه فضای کسب و کار یادآور شد: مهمترین عامل برای رشد اقتصادی منطقه وجود تحلیل مشترک صحیح از فضای کسب و کار است.

وی، نبود تحلیل مشترک از بازار و رفتار شرکای منطقه ای، عدم رصد بنادر دیگر کشورهای منطقه و تنها بودن خطوط کشتیرانی ایرانی برای تعامل با سازمان های حاکمیتی کشورهای حاشیه خزر را از جمله مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد.

وی تصریح کرد : سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های کشتیرانی هر کدام به صورت بخشی فعالیت می کنند .

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به توسعه بنادر ایرانی خزر افزود: بنادر ایران به روی تمام کشتی های روس گشوده است اما از ۴۰ اسکله آستراخان پنج اسکله به روی ایران باز است.

غنجی با اشاره به این که شرکت های غیرحرفه ای نرخ ها را شکسته و حوادث را افزایش می دهند، یادآور شد: سرمایه گذاری نه فقط با هدف کسب سود بلکه باید همراه با افزایش بهره وری ایجاد شغل و تولید ثروت باشد.

وی در خصوص مشکلات مبتلابه شرکت های کشتیرانی ایرانی در خزر گفت: خطوط کشتیرانی در منطقه ازاد حمایت خوبی ندارند در حالی که باید بعنوان یک سرمایه متحرک در منطقه ازاد محسوب و از پرداخت مالیات معاف شوند ولی سازمان منطقه آزاد انزلی هنوز به این تحلیل نرسیده است .

غنجی، در پایان نتیجه گیری کرد فضای کسب و کار وقتی خوب خواهد شد و نشست های ما وقتی جواب خواهد داد که جلسات منتج به سهولت قوانین شود و بین گمرکات منطقه ازاد و سازمان مالیاتی حرف اول واخر را قوانین منطقه آزاد بزند.

*استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در این جلسه با حضور مدیران شرکت های کشتیرانی بر لزوم استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی برای توسعه تجاری فعالیت های بندری تاکید کرد.

سید علی نعیمی با بیان اهمیت موضوع صادرات، واردات و سرمایه گذاری در ساماندهی و بهبود وضعیت تجاری بندر انزلی به ایجاد هماهنگی سازمان های همکار از جمله گمرک در روند عملیات تجاری بندر اشاره و بر لزوم استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به فضای دوستی و همکاری جاری در اتاق فکر از عزم اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای ساماندهی امکانات اتاق در آینده خبر داده و همگان را به ارائه ایده و پیشنهاد سازنده در این اتاق دعوت نمود.

*توجه به صادرات و ترانزیت

معاونت دریایی بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز فلسفه اتاق فکر را تولید ایده در جهت پیوند تجربه و دانش و برطرف کردن خلاهای تصمیم گیری و هماهنگ کردن بازوهای اجرایی سازمان در نیل به اهداف تعریف شده عنوان کرد.

چراغی در ادامه ضمن تحلیل شرایط تخلیه و بارگیری در بندر انزلی به تشریح اقدامات بازاریابی برای افزایش ترافیک بندر انزلی و ارتقاء عملیات و ارائه خدمات پرداخته و تقویت صادرات و ترانزیت را بعنوان راهکارهای قابل دستیابی به شرایط مطلوب در بندر عنوان کردند.

وی از اعضای اتاق فکر تقاضا کرد قبل از جلسات با بررسی و تدقیق موضوعات قابل طرح با در دست داشتن ایده های جدید در جلسات شرکت نمایند.

در ادامه تعدادی از کارشناسان از بخش های خصوصی و دولتی در خصوص مشکلات مبتلا به حوزه های کاری خود مطالبی را عنوان کردند.

سومین جلسه اتاق فکر اداره کل بنادر گیلان با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان ، مدیران شرکت های کشتیرانی، معاونان اداره کل و سایر کارشناسان و مدعوین بخش خصوصی و دولتی در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان تشکیل شد.

بندرگاه انزلی مهمترین بندر ایرانی حاشیه دریای خزر با ۱۰ پست اسکله امکان تخلیه و بارگیری هفت میلیون تن کالا در سال را دارد.

این بندر با بهره مندی از امکانات نوین تخلیه و بارگیری رتبه سوم بنادر کشور بعد از بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی از لحاظ میزان تخلیه و بارگیری را داراست.
منبع: ایرنا- انزلی

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *