cccc-talab-anzali2

سالانه صدها هزار پرنده مهاجر از کشورهای اروپایی و آسیایی به تالاب بین‌المللی انزلی که در سال ۱۹۷۵ میلادی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، مهاجرت و زمستان خود را در این زیستگاه که مردم آن را با نام «مرداب انزلی» می‌شناسند، سپری می‌کنند؛ به این ترتیب اگر خطری برای این تالاب ایجاد شود اکوزیست بسیاری از موجودات به خطر می‌افتد.

روزنامه حمایت در ادامه نوشت: در این بین خبر بد آن است که اکنون تالاب انزلی برای ادامه حیاتش با تهدید‌های گوناگونی روبه‌رو شده است؛ از فرسایش خاک، جنگل‌زدایی گرفته تا گردشگران بی‌ملاحظه دشمن ادامه حیات این تالاب بین‌المللی به حساب می‌آیند.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به «حمایت» گفت: متأسفانه تالاب ارزشمند انزلی در منطقه‌ای متراکم از جمعیت واقع شده است و چون در حوزه ۱۱ رودخانه رشت قرار دارد، آب‌های این رودخانه‌ها که مملو از آلودگی‌های شیمیایی، سموم و آفات هستند به این تالاب وارد می‌شوند و آب آن را آلوده می‌کنند.

مسعود باقرزاده کریمی با ابراز نگرانی از افزایش جنگل‌زدایی و از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک در مناطق بالادستی این تالاب، ادامه می‌دهد:‌ فرسایش خاک در این مناطق باعث شده است دانه‌های خاک به صورت معلق وارد آب رودخانه‌ها شوند و به تالاب بریزند و انباشت این ذرات در تالاب انزلی، عمق آن را از ۶ متر به ۱٫۵ متر کاهش داده است.

 

گردشگران بی‌ملاحظه

به گفته باقرزاده کریمی، معضل دیگری که تالاب انزلی را تهدید می‌کند، هجوم سالانه ۱۰ هزار گردشگر به این تالاب است؛ وی می‌گوید: متأسفانه پدیده گردشگری در تالاب انزلی نظام‌مند و مدیریت‌شده نیست که باعث شده است گردشگران تهدیدی برای زیست‌بوم تالاب باشند و آلوده شدن محیط با انبوه زباله ناشی از حضور گردشگران عامل اصلی این اتفاق است. البته در کنار گردشگران، کسانی که با قایق‌های موتوری آنان را جابه‌جا می‌کنند نیز مقصر هستند؛ زیرا موتور این قایق‌ها خود از عوامل آلاینده تالاب به‌شمار می‌رود.

در این میان، سازمان حفاظت محیط زیست ساکت ننشسته است و با وجود اینکه کار تعویض قایق‌های موتوری با قایق‌های پارویی به‌عهده تشکل‌های زیست‌گردان است؛ اما به‌زودی قایق‌های موتوری با پارویی تعویض می‌شوند.

 

ساخت و ساز و کلی خرابی

در کنار همه مواردی که عنوان شد ساخت جاده در کنار این تالاب نیز صدمه زیادی به آن وارد کرده است؛ اما کمبود بودجه این بار اثری مثبت داشت و باعث شد این طرح متوقف بماند. باقرزاده کریمی اظهار کرد: کمبود بودجه در وزارت راه و ترابری که به وزارت راه و شهرسازی تغییر نام داشته است، باعث شد ساخت جاده در کنار تالاب متوقف شود.

وی اظهار کرد: زمین‌خواری هم معضلی برای همه تالاب‌های کشور شده است، این اتفاق در حوزه تالاب انزلی بیداد می‌کند. در این منطقه برخی کشاورزان برای وسیع‌تر کردن زمین‌های کشاورزی خود مشکل اصلی را ایجاد می‌کنند؛ زیرا تالاب به تناسب دوره‌های کم‌آبی و پرآبی، پس‌روی و پیشروی دارد و همین موضوع باعث می‌شود زمین تالاب از سوی کشاورزان غصب شود.

منبع: روزنامه حمایت

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

۲۲ تیر ۱۳۹۲

سلام

با مطلب « هر سال دریغ از سال گذشته » میزبان خوبانم.
تشریف بیاورید خوشحال می شوم.
http://delneveshtehayemilad.blogfa.com

پاسخ

guilak

گیلک

۲۲ تیر ۱۳۹۲

اصلا قابل قبول نیست که مدیریت تالاب کاری بغرنج و مشکل باشد بطوریکه باعث شود بعضی آمدن گردشگران را به تالاب “هجوم ده هزار نفری” قلمداد کنند .دوستان عزیز در همه جای دنیا کلی هزینه و تبلیغ میکنند تا گردشگران بیشتری را جذب کنند .انوقت ما انرا هجوم و شاید فاجعه می نامیم.آیا غیر از این است که مدیریت و توانایی لازم برای استفاده بهینه از پتانسیلهای خدادادی شهر زیبایمان را نداریم؟ما باید خدا را شاکر باشیم که گردشگران بدون اینکه هزینه ای کنیم به شهر ما می ایند.و نباید سوئ مدیریت خودمان را به گردن انها بیاندازیم. و تا انجا پیش می رویم یک مسئول محترم به تعویق افتادن پروژه کنارگذر انزلی را دارای اثر مثبت بنامد.چه اثر مثبتی برادر عزیز؟آیا ترافیک چند کیلومتری برای شهرکوچک و کم جمعیتی مثل انزلی مثبت است؟ مهم این است که مسئولین استانی و شهری ما هنوز متقاعد نشده اند و تصمیم نگرفته اند که کاری اساسی و اقدامی خداپسندانه برای تالاب انزلی انجام بدهند.باور کنید کار مشکل و شاقی نیست . بیش از سی سال است که فقط حرف می زنند.فقط حرف حرف حرف حرف و بس.دریغ از ذره ای عمل به چیزی که حرفش را می زنند.

پاسخ