imam-khomeini-anzali

به علت ضعف و فقدان پوشش رسانه ای کامل در انزلی و بسته بودن درب شورای شهر بندر انزلی به روی مردم و عدم اطلاع رسانی مناسب از صورتجلسات شورای شهر در دوره های پیشین مطمئنا بسیاری از شما عزیزان نیز از فراخوان طراحی میدان امام خمینی (ره) (میدان اصلی شهر بندر انزلی ) بی خبر هستید.

این فراخوان با ارائه طرح هایی از سوی مهندسین به شهرداری وپس از برگزای جلساتی انتخاب و توسط شهرداری به شورای شهر بندر انزلی ارائه گردیده است و قرار بود در صورت تصویب شورای شهر تا پایان سال ۹۱ اجرایی گردند. طرح های زیر در سایت شهرداری انزلی نیز موجود میباشد و ما نیز این طرح ها را برای شما عزیزان به اشتراک میگذاریم تا هم ما و هم اعضای محترم شوای شهر بندر انزلی از نظرات شما عزیزان در این خصوص بهره مند گردند.

طرح برتر فراخوان شهرداری

imam01

(طراح : فرزان شاماسبلو )

مقام دوم فراخوان شهرداری

imam02

 (طراح : پیروز جواد زاده)

مقام سوم مشترک فراخوان شهرداری 

imam03-1

(طراح : علی رحمتی زاده)

مقام سوم مشترک در فراخوان شهرداری انزلی

imam03-2

(طراح : امید جوانمردی)

امیدوارم اعضای محترم شورای شهر در چهارمین دوره راه و روش جدیدی در ارتباط با شهروندان انزلی در پیش بگیرند و در اولین اقدام فکری به حال سایت افتضاح شهرداری انزلی بکنند چون احتمالا فقط همراهان هوشیار انزلی کلاب قادر باشند از آرشیو پرتال ضعیف شهرداری انزلی مطالبی را بیرون بکشند.

اگر مطلب مرتبط با سایت شهرداری انزلی را مطالعه نکرده اید اینجا کلیک کنید

نظر شما در خصوص طرح های ارائه شده برای میدان اصلی شهر بندر انزلی چیست ؟

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

a.n.z

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

خیلی زشته ، بهتر از نماد های شهر انزلی بیشتر استفاده میکرد :-( :-( :-( :-( :-( :-(

پاسخ

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

زیباست

پاسخ

فرهاد پاسخ در تاريخ خرداد ۲۷ام, ۱۳۹۲ ۲۲:۳۱:

این همچین میره تو چشم آدم که چیزی از زیبایی حس نشه،من میدونهای ساده و زیبایی تو جاهای دیگه دنیا دیدم که با هزینه کم به شهروندا احساس آرامش میدهند،طراح هایی مثل اونا پیدا نمیشه؟؟

فرهاد پاسخ در تاريخ خرداد ۲۷ام, ۱۳۹۲ ۲۲:۴۰:

چیش زیباست آخه؟؟؟؟

Anzali Free Zone

Shahin

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

خیلی خوب میشه دور تا دور این میدان فارغ از نماد مرکزی مجسمه هایی از مشاهیر انزلی هم قرار بگیره تا جوانان با انها اشنا بشن.
طرح نخست فارغ از برتری رندر بهتر که جلوه بهتری به طرح داده و در پرزنت موفق تر ظاهر شده باز هم لازمه که پخته تر بشه. اگه روی این بنا نماد قایق طراحی بشه و از زیر آن از طریق آب نما آب در جریان باشه حس و حالی خاص ارائه میده.

پاسخ

ghooyesepid

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

با احترام به طرح همه

به نظر من طرخ اولی بهتره. نماد سرو ، قایق و… استفاده از معماری اسلامی ( استفاده از طاق شبدری و طاق تیزه دار) استفاده از عناصر معماری ایرانی . خطی بودن المان هم به نظرم خیلی جالبه

تو طرحهای دیگه از آب نما خیلی استفاده شده که بر اساس اقلیم معتدل و مرطوب انزلی درست نیس.

امیدوارم هرچه زودتر انجام بشه

پاسخ

abai

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

دلتون خوشه ها!!!
اینا از این کارها بلدند بکنند؟!!!
خدا میدونه سر همین میدان چقدر پول بیت المال رو خوردند

پاسخ

صادقی

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

سلام .ایجاد چنین طرحی در میان انبوهی از ناهنجاری خود نیز به یک ناهنجاری بصری تبدیل می شود لذا به نظر می آید ابتدا باید فکری برای بافت های فرسوده تر از فرسوده ، تبلیغات محیطی بی تناسب ، سد معبر های هفتگی و روزانه توسط مغازه ها و ایستگاه های نا متناسیب برای اتوبوس های نامتناسب وبسیار آلوده کننده نمود .درضمن اگر ابعاد طرح بزرگ باشد باتوجه به محدود بودن محیط اطراف میدان در صورت زیبا بودن طرح بازهم به نظر نمی آید و در کل بد نیست به طرح های مشابه در کشور خودمان و یا کشور های دیگر دقت نماییم تا کاملا بهره برداری لازم را از چنین طرحی با چنین هزینه ای بنماییم . در آخر باید بگویم بنده به شورا و شهرداری که در حال اجرای طرح دروازه ماهی اند بد بین هستم و از آنها انتظار زیادی ندارم.

پاسخ

sarl

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

نمایش دادن وطراحی وبه تصویر کشیدن از این نمادین .همه نشانه ازغیرت …عشق به شهر ویا کشور .وغرور و افتخار یک ایرانی می باشد. حمایت کردن ازاین عاشقان .نشانه افتخار یک مسئول می باشد. .. در غیر اینصورت یعنی …..امد .یا …..رفت.

پاسخ

مژگان

mojshekan

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

نظر خاصی ندارم ، آخه تو انزلی همیشه اون چیزی که در نهایت ساخته میشه اصلا شبیه عکسش نیست، یه چیز درب و داغون تحویل میدن آخر، مثل طرح میدان قبلی که اصلا شبیه عکسش در نیومد، الان که آدم میره میدون شهر خجالت میکشه، بدتر و زشت تر از این نمیشه مرکز یه شهر… :-(

پاسخ

سحاب

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

با تشکر از دوستان و همکاران عزیز که آثار خود را جهت طراحی المان میدان امام خمینی ارسال کرده اند از ایشان کسب اجازه نموده ودر مورد طرح انتخابی نظرات و عقاید ذیل را مطرح مینمایم .قبل از هر چیز از دوست عزیز و خلاقم جهت ارئه این طرح تشکر کرده و امیدوارم حساسیتهای اینجانب در مورد میدان امام موجب آزردگی خاطر این بزرگوار نشود!
حرف اول:میدان امام(ره) انزلی اصلی ترین میدون شهر و مجاور با مراکز اصلی شهر بندر انزلی محسوب می شه.خوب همیشه ام همینطور بوده.نباید حاشیه برم کلی حرف و حدیث نمیگم.این میدون واسه ما مفهوم داره.ساختمونای اطرافش برامون مفهوم دارن.میدون یه قرارگاه اجتماعی یا همون پلازاست.مردم از قدیم به این چشم به میدون نگاه می کردن مخصوصا اون وقتا که ماشین کمتر بود.راستش دلم نمیاد در مورد اینکه چه آینده ای در انتظارش هست منفعل برخورد کنم.(مثل اون فواره موزیکال که…)حالا یه جورایی برام مهمه و از جمیع جهات با اینکه هر طرح پیشنهادی نکات مثبت و منفی خودش رو داره با اجرای این طرح مخالفم و این طرح رو مناسب نمی بینم.حتی لازم می بینم برای تصمیم گیری در مورد چنین طرح هایی از عموم مردم هم نظر خواهی بشه .چه بسا یه مواقعی بعد اجرا می بینیم که نشد اونچه باید بشه پس فکر کنم بهتره به این قضیه جدی تر بپردازیم و منم استارت میزنم!

طرح پیشنهادی اول:
طراح در این طرح به مفاهیم و الگوهایی اشاره میکنه که به نوبت بهشون اشاره میکنم و بعد بررسی اینکه این مفاهیم چه تاثیری روی طرح پیشنهادی داشته رو انجام میدم.این مانیفیست و مرامنامه طراح رودقیقا از روی شیت موجود طرح برداشتم تا فقط در مورد حوزه هایی که مد نظرشون بوده موفقیت طرح رو بررسی کنیم و اصلا چیز دیگه ای مطرح نمی کنم تاخیلی سرتون رو درد نیارم!
الف-قسمتی از مفاهیم مورد نظر در طراحی برای طراح افق گرایی نام گرفته.یعنی منظورشون اینه که از خطوط و صفحات و احجام و..که موازی با سطح افق هستند و نهایتا یه فرم درست کنند که با بقیه میدون ساز گار باشه و سر جنگ نداشته باشه .صد در صد منم موافقم.اصلا این واقیت رو باید تو خط اسمون ساختمونا و ماهیت جداره میدون دید.کلی کاربری .شکل .بافت .رنگ. آدمای زیادو..پس تو ایجاد یه دیالوگ خوب. فرم ما وقتی خوبه. که کم حرف بزنه.آروم باشه تا دیده شه.حالا اینکه هندسه احجام چنین حسی به ما میدن و نهایتا یه فرم خوب درست میکنن یه کم صبر کنیم.
واقعیت اینه وقتی ما تو این میدون شهری از طراحی صحبت میکنیم خیلی واضح باید بدونیم دو تا سناریوی مختلف برای ناظر پیاده و سواره داریم.ناظر پیاده زمان استفاده از این مکان براش بیشتره و قابلیت درک بالاتری داره و ناظر سواره زمان کمتری برای درک داره اما مسیر مشخص و فریم های مشخص تری می بینه.حالا یه سوال یه ناظر پیاده وقتی یه صفحه حجیم و بزرگ می بینه که با زاویه از یه طرف به زمین رسیده و از طرف دیگه یه گوشه تیز بالا سرمون درست کرده واقا چیز موازی میبینید؟حالا یه فکری به حال ناظر سواره که به خاطر سوار ماشین بودن افق دیدش پایین تره و تازه به المان ما نزدیکتره بکنید.این ناظر یه پرسپکتیو به مراتب شدیدتر با سطوح شیبدار میبینه .واقعیت اینه که ما وقتی با یه همین فضای برخورد میکنیم اونقدر برای درک حاشیه میدون ذهنمون درگیره واطلاعات دسته بندی میکنه که شاید بهتر باشه این المان حداقل ازمون انرژی نگیره.
ب-تهی و فضای منفی و…:ببینید یه مفهومی هست که قبل از توضیحاتم لازمه بهش اشاره کنم.ببینید شاید بشه معماری رو یه گرافیک سه بعدی ودر عین حال با عملکرد در نظر گرفت.حالا وقتی این داستان پیچیده میشه که این عملکرد و گرافیک در تعریف یه فضای شهری مهم نقش داره.حالا یه سری به گرافیک می زنیم.اصولا نقطه و خط وشکل و صفحه و بعد حجم بازیگرای اصلی گرافیک هستن و وقتی بافت و رنگ هم بهشون اضافه میشه هنرمند کلی چیز واسه ترکیب کردن داره.حالا همه ایین ابزار ما روبه یه چز می رسونه و اونم فرمه.فرم ترکیب همه ایناست .فرم مفهوم داره.نه اینکه یه مقاله یا اعلامیه باشه.قرار نیست فرم خیلی حرف بزنه.فرم اول زیباست چون اثر هنرمند و بعد با قواعد خودش شاید مارو به حس خاصی نزدیک کنه.انتزاعی کردن یعنی ترجمه مفاهیم به فرم و در واقع نوع این ترجمه رمز موفقیت هنرمنده.و مجسمه سازان دغدغه اصلیشون همینه.نقاشا یه جور دیگه و بقیه هنرمندا تو هر زمینه ای…حالا که این همه گفتم اینم اضافه کنم که فرمها به فضا انرژی میدن و انرژی هم میگیرن.مثلا یه شکل دایره ما رو به سمت مرکز میکشونه.یا اینکه یه ستون بلند جلومون ما رو تحقیر میکنه! اگه این ستون چوبی باشه یا بتنی حسمون تغییر میکنه!شاید حتی اگه همین ستون یه سری جا پا داشته باشه به چشم پلکان ببینیمش و ازش خوشمون بیاد!اگه پر حرفی میکنم به این دلیل که هدفم اینه روشن کنم فضا سازی و طراحی هم با منطق و دلایل خودش انجام میشه و به هیچ وجه تصادفی و سلیقه ای نیست!
۱-در قسمتی از توضیحات این اثر به مفهوم ومعنا اشاره شده اما منظور کدام معناست؟ببینید اینجا قراره اسمش میدان امام(ره)باشه
و همینطور این میدون تو شهر بندر انزلی قرار داره حالا خصوصیات فرهنگی بومی و ایرانی و… به کنار.
چه مشخصه ای از امام(ره)واقعا در این فضا تعریف شده؟اگه منظور از اشاره به آزادگی ایشان بوده و با احترام به این تلقی طراح در کدام قسمت این فرم قابل احساس و درک است.شاید در قسمت شمالی و به سختی تعدادی خط که در روف پلان نماد سرو نامیده شده رو ببینیم!واقع بین باشیم اگه این فرم ورودی متروی مصلی تهران هم بود من به شخصه قبول می کردم.حتی اگه این طرح به اصرار یه قایق هم دیده شه و بخواد بگه که متعلق به انزلیه سخت قبولش میشه کرد یه فرم با تاق جناقی و معرفی معماری اسلامی با قایق آنچنان سنخیتی نداره و هر دو تا مفهوم زیر سوال میره و ناقص میمونه و تازه پشت کار هم بر چسبی از درخت سرو داریم که کسی هنوز نمی بینتش.
کوتاه اینکه این فرم با اینکه بسیار حجیم وبزرگتر از اونچه باید هستش ولی توانایی حمل چنین بار سنگین و متناقض معنایی رو نداره.
۲-فضاهای منفی موجود به بهای ایجاد یه حجم بزرگ و افسار گسیخته تموم شده.این حجم بزرگ ارتباط بصری ناضر پیاده و سواره رو در نقاط مختلف مختل کرده.و میدون رو از حالت یکپارچگی و وحدت خارج کرده
ج-ااصولا تنها جنبه این طرح که خودم می پسندم و اگه منصف باشیم تو نگاه اول آدم رو جذب میکنه (البته تا وقتی روی کاغذ پرینت شده و تو ابعاد کوچیکه و بهش احاطه داریم)مینی مال بودنشه.با توجه به فضای میدون و تاکید به کم حرفی المان مناسب این نوع فرم پردازی معقول و قبول دارمش.اما اگه واقع بین باشیم در اصل این فرم از دو حجم اصلی تشکیل شده .ببینید ما معمارا یه مواقع واسه ارائه کارامون یه خورده کلکم میزنیم!(بهش میگیم مفهومی)وا قعیت اینه که صفحه بستر تا وقتی با بافت و رنگ و خلوص صفحه بر اومده همتا باشه ترکیب یکپارچه و زیبای داره واین امکانپذیر نیست چون عملا این صفحه از فرم اصلی جدا میشه.چرا؟چون جدول حاشیه بایدشطرنجی بشه بعد کفسازی داریم با مصالح خودش و…
د-توجه به ابعاد و اندازه فرم ومقیاس در طراحی
خوب یه سری به میدونی که این فرم رو داره بزنیم.برای ناظر پیاده تصور این احجام و لبه های خالص با این مساحت تا حدی کسالت باره.سوای اینکه طرح با چه مصالح و بافتی اجرا میشه این جداره به سختی با یه ادم با ابعاد انسانی ارتباط برقرار میکنن.
ناظر پیاده فرم را در چنین ابعادی بیشتر از اینکه ساده و خالص و قابل درک بیابد عظیم پر اعا و نفوذ ناپذیرش می خواند!
با توجه به این موضوع و جهت گیری و ایجاد زوایا و گوشه ای که تو اسمون درست کرده منطق سادگی و بی آلایش بودنش رو زیر سوال برده.شایدبه این فرم یه میدون با ابعاد بزرگ جواب بده ولی اینجا نه!
ه-توجه به نماد:
قبل از این که ما در طراحی به نماد ها و نشانها توجه کنیم اول باید تو مقیاس انسانی و برای سواره وپیاده سناریو داشته باشیم و تو این فضای شهری فریمها به وجود اومده رو کنترل کنیم.ما یه اکس اصلی از سمت پل به سمت میدون داریم که سواره و پیاده اون رو تجربه میکنن.این حجم بزرگ و متمایز با حاشیه میدان خط آسمانی درست می کنه .برج مناره انزلی رو که ارزش نمادین و هویت تاریخی داره رو زیر سوال میبره و بالاخره این تصمیم ماست این بازیگر جدید رو بپذیریم یا نه.و این به خاطر ارتفاع این حجمه که حتی آگه تعدیلم بشه مزه سابق رو نداره!
این ابعاد واندازه درقسمتهای در مجاورت عابر و ناظر سواره این حس رو منتقل میکنه که شما از کنارجداره یه پل روگذر رد میشین و نه میدون اصلی شهر.
و-اقلیم:
با توجه به مسائل اجرایی و نوع انتخاب مصالح و ماندگاری طرح چند مورد مبهم مساله ساز میشه.یکیش اینه که نوع حجم وفضاهای منفیش به خاطر اقلیم مرطوب و خاص انزلی نگهداری بیشتری لازم داره وهمینطور سطوح بنا به علت بارشها ی زیادی که هست نیاز به نگهداری بیشتر دارن و چه بسا چنین حجمی تو مناطق گرم و خشک مناسب تر باشه
حرف آخر:
میدونم که حرف زدن راحته و ایراد گرفتن راحت تر.میدونم این کار براش فکر شده ولی باور کنین خوب نمیشه!خوب مشورت یعنی همین دیگه.واقعا هر اسمی میشه رو این میدون گذاشت و هیچ حسی بهم نمیده.میشه گفت میدان بعثت بوشهر .میدان معراج نوشهرمیدان شهید بهشتی بندر عباس و… اما میدان امام (ره)انزلی نیست.

پاسخ

علیh

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

طرح اول به لحاظ داشتن زوایای هندسی بیشتر با چشم بازی میکنه و خیلی قشنگه ولی ایکاش به همین چند طرح محدود نمیشد بالاخره ما یه میدون قدیمی تو شهر داریم حیفه که فقط یه عده کمی تو ارائه طرح تونستن شرکت کنن باید از نخبه های انزلی استفاده میشد(ما تو شهرمون کم مهندس معماری و شهرسازی نداریم)،در شهر نظرسنجی بشه بعد انتخاب بشه حالا از همه این حرفا گذشته ببینید سر همین میدون سیاسی بازی شده بود شهردار قبلی رو این میدون فواره موزیکال گذاشته بود اما از اونجایی که این شهردار وقت با بعضیا مخالف بود بعد از این که ورداشتنش این بنایی که کلی پول از بیت المال واسش هزینه شده بود بردن گذاشتن کنار پارک دادگستری این بیت المال نیست شاید با این پولی که واسه اینجا هزینه شده بود میشد چندتا کار مهمتر کرد نمیخوام بگم اون میدون خوب بود یانه میخوام بگم تو شهر ما سر هر مسئله ای سیاسی بازی میشه از کجا معلوم همین طرح جدید اجرا بشه بعد فردا آقای ….با آقای…..مشکل جناحی پیدا کنه باز این یکی رو خراب کنن.به امید شهری آباد

پاسخ

سحاب پاسخ در تاريخ خرداد ۲۸ام, ۱۳۹۲ ۲۳:۲۳:

دوست عزیزم باور کن حرفاتون رو قبول دارم!منم همینو می خوام.دوست دارم مردم رو همچی چیزایی حساس باشن واسه همینم کلی مطلب نوشتم.ببین فراخوان داده بودن واتفاقا چند جا هم این فراخوان بوداما مساله سر اینه که نباید سلیقه ای با این قضیه برخورد بشه.من اگه بهتون بگم واسه اینکار یه سال قبل یه آلترناتیو فرستادم باورت میشه نه به خاطر مسابقه و… این داستانای بچه گونه .چون واسم مهم بود.حتی اون موقع هم می خواستم برم ببینم آخه رو چه حسابی این انتخاب شده ولی سوتفاهم میشه و میگن چون خودت کار فرستادی گیر دادی!

baran

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

یه فکری بشه که از این میون کویری در بیاد
بیابون یه خار و بوته ای توش هست
یه سیکاس خریدن ۲۰ تومن توش کاشتن
الهی به امید تو اینم میدون خدا بده برکت

پاسخ

guilak

گیلک

۲۶ خرداد ۱۳۹۲

از نظرات دوستان معلوم است اطلاعات و دانش خوبی در زمینه معماری دارند .از برادران ما در انزلی کلاب تقاضا دارم ترتیبی بدهند تا این عزیزان و متخصصان دیگر هم اگر طرحی دارند ارائه دهند .تا شاید این دفعه تصمیم درست و انشا الله بی عیب و نقصی گرفته شود و با اما و اگرهای همیشگی مواجه نشویم.

پاسخ