simon aivazian02

سیمون آیوازیان (ولادت۱۳۲۳ش)، پدر گیتار کلاسیک ایران، نوازندۀ گیتار، نقاش، عکاس و معمار در بندر انزلی به دنیا آمد. وی گیتار را نزد استادان بنام اسپانیایی مانند خوان آلبا ،آلریو دیاز،جولیا بایزنتین و ژان دورینگ آموخت و مدرک دکترای خود را در رشتۀ معماری از دانشگاه سوربون فرانسه دریافت داشت.

فعالیت های حرفه ای وی عبارت اند از: تدریس معماری و موسیقی در دانشگاه تهران، عضویت در هئیت علمی دانشگاه تهران، نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامینگو در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات، سخنرانی در جشنواره ها و همایش های گوناگون در زمینۀ موسیقی، نوشتن کتاب ها و مقالات بسیار در زمینۀ معماری و نقاشی ایران و شرکت در بیش از ده نمایشگاه انفرادی و گروهی در زمینۀ نقاشی و عکاسی.

simon paint

به پاس سال ها فعالیت حرفه ای در زمینۀ موسیقی در مراسم گوناگونی، که هر یک بخشی از تاریخ گیتار ایران را تشکیل می دهند، از جمله جشنواره های فجر و جوان، از مقام هنری آیوازیان تجلیل به عمل آمده است. وی همچنین جایزۀ ویژه داوران همایش دانشجویی (دانشجویان خارجی) مادرید را نیز دریافت داشته است.

وی ابتدا نوازندگی را با ساز ماندولین در سن ۱۲ سالگی آغاز کرد پس از ۱۴ سالگی با ساز گیتار آشنا شد و گیتار کلاسیک را به مدت هفت سال با شیوه‌های آکادمیک به صورت خود آموز فراگرفت.
با اولین استاد فلامنکوی خود خوان آلبا در سن ۲۱ سالگی آشنا شد و پنج توکه از توکه‌های معروف اسپانیایی را نزد او آموخت. به موازات گیتار فلامنکو به یادگیری گیتار کلاسیک نیز ادامه می‌داد.

04

مدتی نزد آلیریو دیاز گیتاریست بنام ونزوئلایی که در اواخر دستیار سگوویا بوده‌است درس‌هایی را به صورت خصوصی فرا گرفت.

سپس از توصیه‌های تخصصی جولیان بایزنتین که از شاگردان ممتاز جولیان بریم می‌باشد برای مدت کوتاهی استفاده کرد. از سالهای ۴۵ تا ۴۸، ۴ مدال طلای نوازندگی گیتار از مسابقات دانشگاهها و اموزشگاههای عالی کشور کسب کرده‌است. ضمن آنکه جایزه ویژه داوران کنگره دانشجویی (دانشجویان خارجی) را در مادرید کسب کرده‌است.

در بین سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ از محضر ژان دورینگ که از شاگردان نارسیسو یپس و شاگرد ممتاز کنسرواتوار پاریس بود استفاده کرد و بین سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۴ بیش از ده کنسرت گیتار به صورت تکنوازی و همنوازی (دوئت) اجرا کرد.

03

با اتمام دوره دبیرستان وارد رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و پس از اتمام دوره دانشگاهی به عنوان عضو هیأت علمی به استخدام دانشگاه تهران در آمد، پس از چند سال تدریس جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و مدرک دکترای خود را در رشته معماری و باستان شناسی از دانشگاه سوربون پاریس دریافت کرد و مجدداً در دانشگاه تهران به تدریس رشته معماری و در کنار آن، عکاسی و موسیقی پرداخت و بالاخره پس از طی مدارج علمی مقام استادی را کسب نمود.

simon aivazian

دکتر سیمون آیوازیان در بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو بوده ند و بارها به عنوان سخنران در جشنواره‌ها و همایش‌ها حضوری فعال داشته‌اند و بارها از ایشان در ان مراسم‌ها که هر کدام آن قسمتی از تاریخ ساز گیتار ایران را شامل می‌شود، تجلیل به عمل آمده‌است. از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های فجر، جوان، مسابقات گیتار کلاسیک و فلامنکو ایران، همایش سراسری فلامنکو ایران و جشنواره گیتار نوازان اصفهان شاره کرد.
استاد در پاسخ به سوال «وضعیت موسیقی فلامنکو در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟» گفته‌است:

در حال حاضر و با در نظر گرفتن معیارهای خودمان نسبت به سالهای گذشته این نوع موسیقی در کشورمان پیشرفت کرده و در این سالها جوانان بیشتر علاقمند شدند و فعالیتهای حرفه‌ای خودشان را بالا برده اند؛ بطوری که چند تن از این نوازندگان در مکانهای مختلفی در اسپانیا برای ادامه تحصیل در این رشته قبول شده‌اند با این وضع می‌توان گفت سطح جامعه کنونی ما در این زمینه خوب است، اما تعداد نوازندگان کم است و این تعداد کم از نظر نوازندگی و تکنیک در سطح خوبی هستند، البته از نظر فرهنگ فلامنکو غنی نیستند و باید با مراجعه به اسپانیا که زادگاه این فرهنگ است، این بخش را نیز قوی کنند، چون تکنیک در خدمت فرهنگ است.

20140122170111_000000000000000

استاد در پاسخ به سوال «از نظر شما توجه مسئولین فرهنگی کشور به این موسیقی چگونه است؟» می‌گوید:

مسئولین فرهنگی نسبت به موسیقی کلاسیک و فلامنکو راحتتر برخورد می‌کنند، چون اصالت اینها شناخته شده تر است. در خصوص مجوز هم به لحاظ فنی بودنشان سخت گیری نمی‌کنند، در صورتی که برای پاپ، مسئولین زحمت می‌کشند که آن را به سمت خوبی بکشانند. مسئولین ارشاد به هیچ وجه جلوی کار جوانانی را که پاپ کار می‌کنند، نمی‌گیرند بلکه آنها را یاری و راهنمایی می‌کنند، ولی این مسئله به قدری حالت دکان پیدا کرده که افرادی فکر می‌کنند با پاپ خیلی سریع ثروتمند می‌شوند و در واقع بهترین راه برای پول در آوردن است {پس} مسئله کیفیت و کمیت در تضاد قرار می‌گیرد و کیفیت کمتر می‌شود.

منابع:
موسسه ترجمه و تحقیق هور
ویکی پدیا فارسی

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

Shahin

۲۱ مهر ۱۳۹۳

باعث افتخار انزلی هستن، براشون آرزوی موفقیت و سربلندی و طول عمر با عزت دارم.

پاسخ

آبای بندر

۲۱ مهر ۱۳۹۳

:yes:

پاسخ

majid

MAJID

۲۱ مهر ۱۳۹۳

ارامنه انزلی نمک خاک این شهرن که انزلی سربلند امروز خیلی بهشون مدیونه

پاسخ

۲۱ مهر ۱۳۹۳

……….درود و زنده باد ارامنه بندرانزلی–خاصه در منطقه متروبل غازیان-دوستتان دارم از صمیم قلب و افتخار می کنم به تعامل فرهنگی از هر حیث مطلوب ارامنه با انزلیچی ها و غازیانی ها به رغم همه محدودیت ها–که تو دانی ومن–یادش بخیر تو ایروان /ارمنستان هم که بودم خانمی مسئول کتابخانه در خیابان ماشتوتس همین که فهمید انزلیچی ام از گذشته های برخاطره اش تو انزلی یاد کرد و می گفت تو انزلی خیلی به ما خوش می گذشت و مردم با صفایی داشت………..بیشنهادم این است که نام میدان یا خیابانی در انزلی یا غازیان بشود::اراراتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ مهر ۲۲ام, ۱۳۹۳ ۰۸:۵۲:

:yes:

جوانان متحد انزلی چی

جوانان متحد انزلی چی پاسخ در تاريخ مهر ۲۲ام, ۱۳۹۳ ۰۸:۵۶:

:yes: جالب بود

جوانان متحد انزلی چی

باعث افتخاره

پاسخ

a.n.z

a.n.z

۲۱ مهر ۱۳۹۳

باعث افتخار و مباهات انزلی هستن

پاسخ