zobale-anzali01

با خبر شدیم، شهردار انزلی (سید تقی موسویان) که هنوز فعالیتش در دوره بعدی به عنوان شهردار انزلی قطعیت نیافته است به همراه ریاست شورای شهر بندر انزلی (محمدرضا بدیعی فر) رهسپار سرزمین ژرمن ها شده اند.

در این سفر به کشور آلمان  قرار است از یک کارخانه کمپوست سازی بازدید صورت پذیرد، که مبحث کارخانه کمپوست در بندرانزلی خود داستانی طول و دراز و پرفراز و نشیب دارد. برای آنکه در جریان فعالیت های صورت گرفته پیرامون کارخانه کمپوست انزلی قرار بگیرد باید به سال ۱۳۸۷ باز گردیم که همزمان با هفته دولت کارخانه ای در مساحتی به وسعت هشت هکتار در روستای خمیران بخش آبکنار بندرانزلی ساخته شد  که لازم به ذکر است ساخت این کارخانه ۳۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت و برای افتتاح فاز دو و سه خود به اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد ریال نیاز داشت که در آن تاریخ با حضور مسئولین وقت استانی و شهرستان از آن رونمایی گردید.

یکی از دلایل تاسیس کارخانه  کمپوست در شهرستان انزلی به مدیریت پسماندهای شهر بندرانزلی باز میگردد و حاصل این سرمایه گذاری میلیاردی در کارخانه کمپوست به منظور فراهم ساختن بستری بوده است که در کنار آن ظرفیت تبدیل ۲۰۰ تن زباله به کود آلی فراهم گردد که متاسقانه پس از افتتاح روزانه تنها حدود ۸۰ تن زباله به این کارخانه منتقل گردیده است!

مشکل نیز از آنجا آغاز گشت که کارخانه کمپوست انزلی، که قراربود مشکل پسماندهای شهر انزلی را مرتفع سازد، درب کارخانه خود را به روی زباله های شهر انزلی بسته و اقدام به دریافت زباله از برخی شهرهای اطراف میکرد!!! همه اینها در صورتی رخ میداد که در همان زمان نیز ۲۵ درصد از سهام کارخانه کمپوست رشت نیز در اختیار شهرداری انزلی بوده است و قرار بود کارخانه کمپوست رشت مازاد زباله های شهر انزلی را که از میزان ظرفیت کارخانه انزلی کمتر بود تحت پوشش خود قرار دهد.

لازم به ذکر است شهر انزلی در آن زمان با جمعیت ۱۱۰ هزار نفری خود روزانه به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله تولید میکرد که در بعضی فصول مانند تابستان و ایام تعطیلات نوروز با توجه به گردشپذیر بودن شهر این میزان به دو برابر نیز می رسید.

image634828102608447266

اما سرانجام کارخانه کمپوست انزلی در سال ۱۳۹۰ به تعطیلی کشیده شد و سید تقی موسویان برآوردی یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی را برای به سرانجام رسیدن کارخانه کمپوست انزلی تخمین زد و تا انجام مراحل تکمیل و گسترش این کارخانه که طبق اطلاعات از همان ابتدا به صورت فاز بندی آغاز گردیده بود (به گونه ای که توسعه آن موجب توقف کاملش نگردد) متاسفانه بطور کامل تعطیل و زباله های شهر انزلی در ازای پرداخت کرایه آن توسط شهرداری انزلی به طور رایگان! توسط کارخانه کمپوست رشت دریافت و مورد بهره برداری قرار میگرفت.

اینکه سهام ۲۵ درصدی انزلی از کارخانه کمپوست رشت چه شد مبحثی است که باید جداگانه به آن پرداخت اما مطمئنا هزینه ی حمل و نقل روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن زباله میزان زیادی از بودجه شهرداری انزلی را طی این دوران به خود اختصاص داده است، بودجه که با برنامه ریزی و نظارت بهتر میتوانست صرف توسعه شهر بندر انزلی و شهرستان انزلی گردد.

IMAGE634029658618750000

طی این دوران مشکلات بیشماری نیز از لحاظ زیست محیطی  برای شهرستان انزلی پدیدار گشت که از آن میتوان به دفع زباله ها در حاشیه تالاب بین المللی انزلی و جاده های اصلی شهرستان انزلی اشاره کرد که  حتی سر و صدای بخشدار انزلی را نیز در آورده بود چرا که کلیه روستاهای شهرستان انزلی مجبور به ارسال زباله های خود به کارخانه کمپوست رشت بودند و این هزینه برای بودجه های محدود و اندک روستاها به مراتب چالش بر انگیزتر گردیده بود. سوء مدیریت در برخورد با این مشکل که میتوانست با درایت مسئولین به رشد و توسعه شهرستان انزلی و شهر بندر انزلی کمک شایانی کند کماکان یکی از پرونده های اصلی روی میز شورای شهر چهارم بندر انزلی است.

13910615000319_PhotoA

ناگفته نماند طی این دوران شهرداری بندر انزلی به خصوص طی یکی دو سال اخیر دست به اقداماتی شایسته نیز زد که از آن میتوان به طرح تفکیک زباله از مبداء و مکانیزه کردن روند جمع آوری زباله از سطح شهر اشاره داشت که باید به صورت جداگانه موفقیت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

اما مشکلات  ذکر شده در بالا نیز در صورتی گریبانگیر شهر انزلی میباشد که مطمئنا با مدیریت و پیگیری جدی تر این مشکل توسط مسئولین این شهر و شهرستان به خاطر در اختیار داشتن جنبه های برجسته زیست محیطی و علی الخصوص وجود تالاب بین الملی انزلی  با مطرح ساختن این مشکل به عنوان یک معضل ملی به مسئولین کشوری، فارغ از بودجه محدود شهرداری انزلی میتوان چاره ای اساسی برای مرتفع ساختن آن اندیشید.

حال که مسئولین شورای شهر و شهرداری انزلی برای بازدید از کارخانه کمپوست رهسپار اروپا شده اند باید منتظر ماند و دید که آیا این سفر دستاوردی شایسته را برای شهر انزلی به همراه خواهد داشت و یا به سر انجام دیگر سفرهای فرامرزی شورای شهر انزلی دچار خواهد شد.

به امید آنکه شورای شهر چهارم  انزلی، شورای شهری پویا، فعال، مردمی و از همه مهمتر نقد پذیر به فعالیت خود ادامه داده و زمینه ساز پیشرفت ، توسعه و آبادانی شهر انزلی شود

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

ali

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

باور کنیم سفر کاری بودِ؟:D

پاسخ

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

با سلام دوستان گرامی یه نکته خدمتتون عرض کنم اونم اینکه یکی از دلایل تعطیلی کارخانه کمپوست قرارگیری اون در نزدیکی روستای خمیران و زمینهای کشاورزی اهالی اطراف اون بود که به دلیل بوی متعفن سیستم کمپوست همه اهالی اون منطقه از وجود این کارخانه شاکی بودن و سال گذشته اهالی اون منطقه شکایتی رو علیه کارخانه تنظیم کرده بودن و یک نسخه از اون هم توی جهاد کشاورزی بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر دلایل تعطیلی کارخانه اگر به مرکز خدمات جهاد کشاورزی واقع در کپورچال (مهندس فلاح رهبر) مراجعه کنید فکر کنم مفید واقع بشه. پیروز باشید

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۲ام, ۱۳۹۲ ۲۰:۳۰:

خوب باید قبل از دور ریختن بیت المال طرح از همه جوانب مورد بررسی قرار میگرفت و مکان مناسبی براش در نظر گرفته میشد.

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۲ام, ۱۳۹۲ ۲۰:۳۷:

انزلی نوشت عزیز مطلب شما در خصوص دروازه ماهی جالب بود، امیدوارم مسئولین هم مطالعه داشته باشن: http://www.anzalinevesht.blogfa.com/post/18

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

شاهین جان سپاسگذارم از لطف شما. والله ما گفتیم هرچی بگیم آب در هاون کوبیدنه اما از نگفتن بهتره. نکته جالب توجهش اختلاف وزنی ۹ تن آهن!!!! هستش که اختلاف بسیار فاحشی هستش. شاید این پست جای مناسبی برای پرداختن به این موضوع نباشه اما از دوستانی که سررشته دارن و میتونن برآورد دقیقی داشته باشن بیان بگن تو ساخت این دروازه تقریبا چقدر آهن به کار رفته. آخه دیگه تو گفتن تقریب ۱ یا ۲ تن قابل قبوله اما نه دیگه ۹ تن اختلاف…

پاسخ

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

در مورد کارخانه کمپوست هم اگه دقت کنید معمولا چنین کارخانه هایی که آلودگی تنفسی، صوتی و.. دارند در محدوده خارج از شهر احداث میکنن نه اینکه بیان در قلب روستاها و در جوار زمینهای کشاورزی بسازنش. اونم این کارخانه که مضرتر از بوی بد زباله ها شیرابه های زباله هاست که تو زمین نفوذ میکنه و بقیه عواقبش دیگه مشخصه.. به نظر میرسه اصلا مکانیابی و امکان سنجی دقیقی که همه جوانب طرح رو در نظر بگیره صورت نگرفته که منجر به تعطیلی کارخانه شده. بنده آخرین بار مرداد ۹۱ بود که مسیرم به اطراف کارخانه کمپوست خورد به هیچ وجه بوی بد اون قابل تحمل نبود. امیدواریم مسئولین زودتر یه فکری به حالش کنن.

پاسخ

آوا

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

آقا نزدیک ۱۰ نفر هستند که دارند میرن آلمان، انشالله همونجا موندگار بشن

پاسخ

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

ساخت اینگونه کارخانه ها خیلی خوب می باشد.. نه در محدوده زندگی کردن انسانها………..در یکی از برنامه در کانال شوروی . یکی از کارخانه های بزرگ را در سیبری ودر مناطق یخبندان ساخته بودند به نمایش گذاشتند..که نشان می داد برای چه این محدوه را انتخاب نموده اند…زیرا قبلا برای ساختن اش فکر لازم را کرده بودند. یکی از آن مسائل سرد سیری بودن آن منطقه بود. زیرا به خاطر سرما هیچ وقت آن محیط واطرافش آلوده نمی شود………..وبقیه.اول می سازیم .وبعد از مدتی دیگر ویرانه اش می کنیم..داستان اش مثل داستان سه بانده بودن جاده کلویر به انزلی را می ماند….

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۰:

خوب البته انزلی مشکلاتی دیگری هم دارد چون به عنوان یک شهرستان که از نظر زیست محیطی نیز میتوان آن را پایتخت طبیعت ایران نامگذاری کرد با مشکلاتی از لحاظ مساحت خشکی در شهرستان روبرو است چون بخش اعظمی از شهرستان انزلی را تالاب انزلی تشکیل میدهد و با جدا شدن قسمت های زیادی از مناطق تحت مدیریت شهرستان انزلی و تشکیل شهرستان های جدید بر این مشکلات افزوده شده است. نبود چشم انداز و نداشتن برنامه ریزی از مشکلاتی است که شهر انزلی از آن رنج میبرد و شهرداری انزلی نیازمند یک تغییر و تحول بنیادین از لحاظ اجرایی است.

carisma

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

دستاوردشون همون دستاوردی هست که از دبی با خودشون آوردن ، فقط بزرگترین خدمتشون ، حیف و میل کردن بیت المال هستش شنیده ها حاکی از هزینه ۲۰۰ میلیون تومنی این سفر سیاحتی با تیمی ۱۴ نمره

پاسخ

مجيد لاهوري پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۶:۴۲:

اگر مدرکی در مورد ۲۰۰ میلیون تومان هست لطفا به سایت ارائه دهید

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۷:۱۶:

۱۴ نفر ؟ ۱۴ نفر چه کسانی هستند رزومه شون چی هست ؟ با این همه هزینه که شما میفرمائید اگر حقیقت داشته باشه میتونستن از آلمان بخوان براشون مشاور و متخصص بفرسته !!!

مجيد لاهوري پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۷:۴۴:

به نظرم حتما بعد اینکه آقای بدیعی فر تشریف آوردن باید باهاشون یه مصاحبه انجام داد

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

امیدوارم دستاورد این سفر کاملا شفاف باشه

پاسخ

مهسا

۲۲ شهریور ۱۳۹۲

ای بابا آقا شاهین از شما بعیده گردشو تفریح دیگه روزمه نمی خواد!!!!!!! خلاصه باید یه جوری پول بیت المال رو هزینه کنند حالا دبی نشد آلمان، آلمان نشد یه کشور دیگه، خدایشش دارند کیف دنیا رو می کنند!!!!! از همشون متنفرم. موقعه انتخاب هرچی دروغه به خورد مردم می دند بعد از رأی آوردن دنبال کیف و خوشگذرانی خودشون هستند. واقعا متأسفم توی انتخابات شوراها شرکت کردم. دیگه همچین حماقتی رو انجام نمی دم. :reallyangry:

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۷:۴۴:

اگر دوستداران انزلی شرکت پررنگ شایسته، با تفکر در انتخابات شورای شهر داشته باشند و عرصه را خالی نکنند، آینده جوانانشان را نفروشند مطمئنا پشیمانی در کار نخواهد بود. اتفاقا حضور پررنگ در مسائل پیرامون شهر، پیگیری اخبار و مطالبه حقوق توسط شهروندان به رشد و توسعه شهر انزلی کمک خواهد کرد و راندمان کاری مسئولین را نیز افزایش خواهد داد. اصلاح فرد اصلاح جامعه . انزلی تنها ملوان نیست شهرمان را بسازیم.