30940_orig

به گزارش انزلی کلاب به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه  از محوطه های بندری و طرح توسعه بندرانزلی بازدید نمودند.

در این بازدید مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن بیان ظرفیتهای تخلیه و بارگیری  این اداره کل به طرح توسعه این بندر اشاره نمود و اظهار داشت : تا سال ۱۳۰۶ بندرانزلی ۴ پست اسکله با موج شکنهای قدیمی مشغول بکار بود و پس از توسعه تا سال ۱۳۸۷ با ده پست اسکله مشغول فعالیت شد و توانستیم در بندرانزلی ظرفیت شش میلیون و هشتصد و چهل  هشت هزار تن   عملکرد را به ثبت برسانیم. مهندس کوهساری افزود: هم اکنون کشتیهای ۵ هزار تنی در این بندر پهلو می گیرند و با ورود این کشتیها توان واقعی بندرانزلی ۵/۴ میلیون تن در سال  و توان اسمی آن ٧ میلیون تن در سال می باشد اما   با واگذاری امور به بخش خصوصی به ۵ ترمینال خصوصی از جمله ۳ ترمینال کالاهای عمومی‏، یک ترمینال سوختی، غلات و با ایجاد رقابت درون بندری توانستیم از ظرفیت واقعی گذشته و به ظرفیت اسمی آن برسیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص اجرای طرح توسعه بندرانزلی نیز گفت: با توجه به رضایتی که ارباب رجوع از عملکرد این اداره کل داشتند و انتظاراتی که از این بندر بالا رفت تصمیم گرفتیم تا طرح توسعه بندرانزلی را در دستور کار قرار دهیم و امروز موج شکنهای شرقی و غربی جدید بندرانزلی بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. وی افزود: پنج کیلومتر (دیواره ساحلی)دایک و موج شکن با ۶۹۰ میلیارد ریال هزینه تاکنون ساخته شده است و برای ساخت این موج شکن ها حدود سه میلیون تن سنگ به محدوده بندری آورده شد.

مهندس کوهساری با اشاره به یک میلیون متر مکعب لایروبی سالانه کانال بندر قبل از ساخت موج شکن های جدید تصریح کرد: با ساخت موج شکن ها ۶٠ درصد  از میزان لایروبی کاسته شده است و این موج شکنها طوری ساخته شده است که به راحتی رسوبات تالاب را خارج کرده و از امواج هم بندر را ایمن ساخته است.وی با اشاره به این که لایروبی سالی ۵٠ میلیارد ریال برای این بندر هزینه داشت .خاطر نشان کرد: ۶۹۰ میلیارد ریال هزینه ساخت دایک و موج شکنهای طی ١٢ سال جبران خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: با ساخت موج شکنهای جدید هم بندر را ایمن کردیم و هم ظرفیت بندر را افزایش می یابد. وی خاطر نشان کرد؛ حوضچه قدیم حدود ۴٠ هکتار و حوضچه جدید بندرانزلی حدود ٧۶ هکتار می باشد و توانستیم حدود ۱۲۰ هکتار حوضچه را احداث کنیم و ظرفیت بندر را از ۵/۴ میلیون تن واقعی به ١١ میلیون تن و ٧ میلیون تن اسمی به ١٧ میلیون تن افزایش می یابد و کشتیهایی با ظرفیت ١٢ هزار تن کالاهای عمومی و ٢٠ هزار تن فرآورده های نفتی می توانند در آینده به این بندر وارد شوند.مهندس کوهسار همچنین افزود فاز اول بندر آستارا با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال به شکل BOT به بخش خصوصی واگذار شده و از ۲۱ فروردین امسال که مورد بهره برداری قرار گرفت تاکنون ۱۸ فروند کشتی در این بندر پهلو گرفته و ۱۷ هزار تن صادرات و یک هزار تن واردات داشت و بندر چمخاله با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن توان تخله و بار گیری با کاربری بار و مسافر جانمایی شده و با بخش خصوصی نیز مذاکره شده و بندر کیاشهر نیز جانمایی آن انجام شده  که این بنادر طبق مصوبه هیات دولت بود.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به ساخت حوضچه جدیدکه یک ونیم برابر حوضچه قبلی و افزوده شدن بیش از ٧٠ هکتار حوضچه جدید به ۴٠ هکتار قبل ساخت اسکله های تجاری ونفتی جدید وامکان پهلوگیری کشتی های ١٢ تا ۲۰هزار تنی به بندرانزلی ،روند توسعه این بندر را تحسین برانگیز خواند.

مهندس ترکان با اشاره به در دست احداث بودن مرکز تعمیرات کشتی در محدوده بندرگاه  انزلی خاطر نشان کرد :مرکز تعمیرات کشتی، فرصت جدیدی برای توسعه صنعتی منطقه است وی تأکید کرد: کار توسعه بندرانزلی به خوبی و با استانداردهای جهانی پیش رفته و اتفاق بسیار خوبی در حوزه اقتصاد و تجارت است.

مهندس ترکان در پایان با اشاره به اینکه در آستارا و چمخاله نیز اتفاقان خوبی افتاده افزود: بندر آستارا از فروردین ماه کار تخلیه و بارگیری خود را آغاز و تا کنون ١٨ کشتی پهلودهی کرده اند که این نشان دهنده ظرفیت تجاری این بندر است.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

۷ آبان ۱۳۹۲

الان مشکل بندرگاه انزلی افزودن اسکله نیست ، بلکه سیاست های غلطی است که سبب شده بندر امیرآباد رونق بگیرد

پاسخ

sinaclub

Sinaclub

۷ آبان ۱۳۹۲

دقیقاً همین طوره

پاسخ