ریشه یابی نام شهر انزلی

  • 5 سال پیش
  • ۴۱ ديدگاه

Enzelli0001

برای ریشه یابی نام انزلی بهتر است از اینجا شروع کنیم که نام شهر ایذه ( ایزه ) بندر پر رونق زمانهای دور ایران را مورد بررسی قرار دهیم.
ایذه از شهرهای لر نشین استان خوزستان و مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنا بر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران هخامنشیان و پیش از آن (عیلامیان) می‌باشد. تقریبا بیشتر باستان شناسان بر پیشینه تاریخی ۴۰۰۰ ساله ایذه اتفاق نظر دارند. ایذه، شهر نگارکنده‌های سنگی و صخره‌ای ایران نام نهاده شده‌است. به محلی این شهر مال امیر نیز نامیده می شود.
شهر ایذه از روزگار باستان تا امروز به نامهای ایزج، ایذه، اوجا، آیا پیر، آنزان، انشان، ایگه، اریگ، ایج، ایدج الاهواز، مالمیر یا مال امیر خوانده شده‌است. کلمه ایذه برگرفته از واژه ایجه یا ایگه فارسی باستان به معنی مسکن و محل زندگی است همچنین می گویند در دوران هخامنشی به شهر ایذه “اینزان” می گفتند؛ بعد ها به “اینز” و “ایزج” و “ایزه” تبدیل شده است. به علاوه به دلیل وجود زیج‌های بسیار در این ناحیه، این شهر به نام اریگ یا ایج خوانده می‌شده‌است. به عقیده برخی از محققین این شهر در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد «انزان» نامیده می‌شد و مرکز ایالت انزان بوده‌است. می‌توان ایذه را تغییر شکل یافته ((انزان)) عیلامی نیز دانست
روی تابلوی ورودی شهر ایذه نوشته شده : به زادگاه کوروش بزرگ خوش آمدید؛ جدا از چنین نقل هایی مهم و معلوم این است که این شهر در زمان خود بندری بزرگ و پر رونق بوده است، زیرا در تاریخ نامی خود از انشان یا اینزان که به معنای لنگرگاه است بهره برده است.

Enzelli001

Enzelli002

کارت پستالی قدیمی از بندر انزلی (بنای پنج طبقه شمس العماره انزلی، مربوط به معماری قاجار)

حال به نکته-ی دیگری نیز می پردازیم و آن این است که در زبان یونانی کلمه-ی انزلیوس و در زبان روسی کهن انزلیج یا انزلیچ به معنای بندر و لنگرگاه بوده اند.
از ارتباط و ریشه یابی این نکات و اتصال همراه با دلیل آنها می توانیم به شباهت نام بندر پر رونق ۴۰۰۰ ساله-ی جنوب ایران و همچنین قدیمی ترین بندر شمال ایران پی ببریم.
حال که ایذه دریایش بر اثر خشکسالی و جبر جغرافیایی در طول سالیان متمادی از دست داده امید بر آن است بندر قدیمی خزر به دست فراموشی سپرده نشود و جایگاهی در خور شان و تاریخ فراموش شده و حتی تحریف شده-ی این گنج نهفته-ی کاسپین و مردمانش برای آن رقم خورده شود و مسئولین کشوری و استان و شهرمان بیش از پیش برای این بندر که گویی پیشینه اش را دل تاریخ سوزانده اند آستین همت بالا بزنند و انزلی را به جایگاه واقعی آن در طول سالهای دور باز گردانند.
ریشه یابی های قبل بر اثر داستانهایی رقم خورده که امکان دارد حدس و گمانی بیش نباشد و از آنجا که فلات ایران و خصوصاً کشور ایران روی گسل های زلزله قرار دارد ممکن است پیش از آنکه به گواه دوستان و اساتید قبلی زیر آب بوده باشد این مدفون شدن و غرق شدن در زیر آب، بر اثر یک سونامی تلخ صورت گرفته باشد به هر روی واقعیت همواره از دل تاریخ چون خورشید خواهد تابید؛ ممکن است این بندر پیر زمانی به زیر آب فرو رفته باشد و پس از آن دوباره سر بر آورده باشد به هر حال امیدوارم این بندر مه آلود معماگونه روزی به گذشته های بسیار دورش باز گردد.

میلاد مقربیان

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

Anzali Free Zone

۲۱ آبان ۱۳۹۲

بسیار مطلب جالبی بود میلاد عزیز، دست شما درد نکنه . توی این کارت پستال های تاریخی هم که توی اینترنت برای فروش گذاشته شده از تلفظ Enzelli استفاده شده.

پاسخ

khadije

۲۱ آبان ۱۳۹۲

ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار دادید.عالی بود

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

خواهش می کنم امیدوارم اساتید روی این مساله پژوهش های بیشتری داشته باشند

پاسخ

جوون

۲۱ آبان ۱۳۹۲

چقدر مطلب فوق العاده ای بود. عالی بود… اگر میشه بیشتر مطلب رو باز کنید یا از پژوهشگران هم کمک بگیرید.
خیلی زیباست که از تاریخمون بیشتر بدونیم.

پاسخ

a.n.z

a.n.z

۲۱ آبان ۱۳۹۲

مطلب بسیار جالبی بود ، سپاس از نویسنده

پاسخ

sinaclub

sinaclub

۲۱ آبان ۱۳۹۲

عالی بود

پاسخ

تبسم

۲۱ آبان ۱۳۹۲

عالی

پاسخ

پسر انزلی

۲۱ آبان ۱۳۹۲

خیلی منطقی و خوب نوشته شده.
شاید انزلی زمانی زیر آب رفته و دوباره بیرون اومده، یعنی اون موقع کیا اینجا زندگی میکردن؟ خیلی جالبه ها :eat:

پاسخ

خسرو

۲۱ آبان ۱۳۹۲

احتمال زیاد همان انزلیچ که در روسی کهن به نام بندر گاه آمده درست ترین کلمه است
چون هنوز هم ما رو انزلیچی میگویند . تنها شهری که پسوند چی دارد . بی دلیل نست
واقعنآ اسم انزلیچ زیبا تر از انزلی است .

پاسخ

Milad پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۰۰:۰۷:

خسرو جان البته این که شما گفتید یعنی پسوند ” چی ” به دلیل دیگه ای هم هست و اون اینه که دو شهر در ایران با حرف ” ی ” خاتمه پیدا می کنند انزلی و ساری
که جز استثاهای زبان فارسی هستند
متولد انزلی رو انزلیچی یا انزلیایی میگن و متولد ساری رو ساروی ” saravi ”
اما اینکه این ” ی ” آخر ریشه در کجا داره می تونه دلایل زیادی داشته باشه از نظر زبان شناسی

جانم انزلی

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۵:۰۹:

ساکنین بندر انزلی را انزلی چی به معنی اهل انزلی خطاب می‌کنند. در برهان قاطع جسته و گریخته، به چند واژه دیلمی اشاره شده که از لحاظ سیر تحول تاریخی می‌توانند قابل توجه باشند: پسوند «-چه» که همان «-یج» امروزین در گویش‌های شمالی ایران است و پسوندی است برای انتساب به محل (مانند «یوشیج» – «اهل یوش»). اگرچه در تمامی نقاط شمالی ایران امروزه همان «-یج» (به استثنا تالشی «-ژ») به کار می‌رود اما پسوند «-چی» نیز در اصطلاح معروف «انزلی چی» (اهل انزلی) می‌تواند از همین ریشه باشد. ریشه این پسوند از «چیت» باستانی ایران است که در زبان فارسی به صورت «-زی» در آمده‌است (مانند: «رازی» – اهل ری، منسوب به شهر ری)” جغرافیداﻧﺎن ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﮐﻪ اﻧﺰﻟﯽ ﺟﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﻪ ﺳﻮی آن، آب و ﯾﮏ ﺳﻮی آن، ﺧﺸﮑﯽ اﺳﺖ. ھﻢ رﺳﺘﻪ اﯾﻦواژه، واژﮔﺎن دﯾﮕﺮی ﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ آﺧﺮﺷﺎن ﺑﻪ «ج» ﺧﺘﻢ ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ اﻧﺰﻟﯽ در اﺻﻞ «اﻧﺰﻟﯿﺞ» ﺑﻮده و اﻧﺰﻟﯿﺞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﮑﻠﻪای ﺑﻮده ﮐﻪ ﺟﻠﻮی رودﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮای پهلو ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮐﺮﺟﯽھﺎ ﻣﯽ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ و واژه انزلی چی برگرفته از واژه انزلیج میباشد.

جوون پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۱۶:۲۱:

شاهین جان ممنون از تحلیل زیبات…
قشنگ و پرمحتوا نوشتید.

Milad پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۲۰:۲۸:

عالی بود و مرسی

Milad پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۲۰:۳۱:

اینها همه می تونه حکم به این داشته باشه که انزلی تاریخی ناشناخته و بسیار کهن رو می تونه داشته باشه

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

خیلی خوشحال شدم که مطلب مورد قبول واقع شده و این واقعاً باعث دلگرمیه
و اینکه انگیزه-ی بیشتری داشته باشم برای مطالب بعدی
امیدوارم هممون کنار هم بتونیم به حق کاری برای شهرمون انجام بدیم بدور از تحریف و دروغ و با دلیل و برهان نه اینکه شبکه ای مثل باران ! نام دروازه-ی اروپا رو از انزلی به همین سادگی بتونه بدزده و …

به امید روزهای بهتر حتی برای تنگ نظران

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

شهر ایذج یا مال امیر و امروزه ایزه پایتخت باستانی اتابکان لر بزرگ هیچگاه موقعیت بندری نداشته است.تغییرات دریاها وخشکیها که دردوره ی پلیوستسن-۲ تا ۴ میلیون سال پیش- بر اثر پیشرفت وپسرفت یخچالها اتفاق.افتاده فلات ایران را تحت تاثیر قرار نداده است.این گفته در مورد بندر انزلی نیز صادق است.قدیم ترین سفرنامه هاای اروپاییان از آن به عنوان یک دهکده ی ماهیگیری یاد می کنند پسوند چی به معنای باشنده و یا اهل نیز سابقه دارد.مانند شهید راه آزادی محمد قفقازی چی در تبریز دور نیست که کاربرد آن از آن خطه ی آمده باشد.با آرزوی توفیق برای آقای میلاد مقربیان…دکتر سیروس سهامی

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

جناب دکتر پس کلمه-ی انشان که از انزان میاد به معنای ” لنگرگاه ” هم برای ایذه یک اشتباه تاریخی بوده ؟

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

ایدیده یا ایدیذ عیلامی با توجه به اینکه تمدن عیلام در منطقه کوهستانی فعلی بختیاری قرار داشته‌است و شهر ایدیده از شهرهای مهم آن بوده‌است و ایدیذه به معنای ” شهر کنار آب ” آمده‌است و به دلیل قرار گرفتن ایذه کنونی در کنار تالاب شط (میانگران) می‌توان گفت که ایدیده همان ایذه کنونی بوده‌است. شباهت میان حروف ایدیده با حروف ایذه نیز می‌تواند دلیل براین مدعا باشد.
“شهر کنار آب “

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

میلاد نازنین ! بسیار خرسندم که پای در راه پر سنکلاخ تحقیق نهاده اید .پیشروی دریا ها یک پدیده ی زمین شناسی است که در دوران دوم یعنی در ۲۰۰ میلیون سال پیش از این اتفاق افتاده و۱۳۰میلیون سال به درازا انجامیده است. سپس در دوره ی میوسن-دوران سوم- یعنی حدود ۵۰ میلیون سال پیش فلات ایران به تدریج از زیر آب خارج شده و کوه ها در آن زاده شده اند اختلاف ارتفاع این فلات با خلیج فارس حدود ۱۲۰۰ متر است و از طرفی ایذج در محیطی کوهستانی ودر چند صد کیلو متری خلیج فارس قرار دارد و در زمان های تاریخی نمی توانسته هست به صورت یک بندر در آید. ارادتمند…

پاسخ

Milad پاسخ در تاريخ آذر ۱ام, ۱۳۹۲ ۱۴:۴۷:

آقای دکتر شما از منظر زمین شناسی وارد شدید من از دریچه-ی زبانشناسی
به قول حسین پناهی عزیز … لطف حرفم مایه-ی دردسره …
البته به نظرم همه چیز رو نمیشه با یک علم خاص ریشه یابی و نقد کرد
من این حرفها رو در دانشگاه زبانشناسی کراکف که حدود ۶۰۰ سال تاسیس شده و حدود ۲۰۰ سال بخش ” ایرانشناسی ” داره و تحقیق های فراوان همه-ی اون عزیزان مختصر در اینجا ذکر کردم ، در نشست هایی که من نه به عنوان دکتر بلکه به عنوان علاقمند با پروفسورهای ایرانشناسی داشتم که فقط دل به تحقیق سپرده اند به این نتیجه رسیدم که این مساله رو در سایت مردمی شهرم با همشهریام به اشتراک بذارم
من از منظر زبانی عرض کردم که به این ناحیه محل ماهیگیری اطلاق نمیشه ! چون محل ماهیگیری میتونه در کنار هر رودی هم صورت بگیره
انزلی همانطور که عرض کردم خدمت شما و دوستان از کلمه-ی بندر و لنگرگاه گرفته شده
برای من جالبه که شما فقط از طریق بررسی یک علم خاص اصرار به رد این موضوع دارید در حالیکه انشان و همون انزان به معنیه لنگرگاه است و نه محل ماهیگیری و دهکده ای خرد !
من در مورد نام غازیان هم مقاله ای ارائه کردم که به هر دلیل فعلاً نشر نشده
اما در اونجا هم می تونیم از داستان غازان خان خارج بشیم و به کاسان و کاشان و حتی کی آشیان برسیم با تحقیق بیشتر
و اینکه نام کاسپین از نام غازیان گرفته شده و نه ” قزوین ”
به هر حال هدف من این بود که افراد بزرگوار و مطلعی چون شما این بحث رو به چالش بکشند و ماحصل اون راهی برای پژوهش و تحقیق بیشتر بشه
اگر نه من با تاریخ و جغرافیا زندگی نمی کنم و سعی می کنم حقیقت امروز رو زندگی کنم ، اما شاید شهر زیر آب رفته ای که حتی در ناحیه-ی بیرونی انزلی بوده بتونه علاوه بر جاذبه های گردشگری ، فتح بابی در تحقیق بیشتر بشه
با احترام به نظر شما دکتر نازنین همچنان بر رد داستان انزل خان و غازان خان بوسیله-ی زبان پافشاری می کنم
فقط و فقط برای اینکه پای پژوهش های بیشتر به این موضوع باز بشه
و افراد متشخص و محققی چون شما و انشالله متعهد در این مورد نظر بدهند
در این مواقع شک نکنید پایبند به جمله-ی ” همه چیز را همگان می دانند ” هستم
اما اگر با القاب دهکده-ی ماهیگیری که هیچ ارتباطی به معنی و مفهوم انشان و انزان و ارتباط اون با ایذه ایدیذه و شهر کنار آب ، نداره بخوایم بحث رو باطل فرض کنیم ، شاید سعی در انکار داشته باشیم و نه ثمربخش شدن و شکوفایی و رسیدن به حقیقت
به شدت با قبول هر چیزی جز” دین ” که ناشی از نقص مطلق دانش بشری هست مخالفم ؛ چون انسان در اون قسمت نمیتونه به سوالات خودش جواب بده ، اما در مورد علوم و پیشرفت علوم به نظرم نباید بسته باشیم همونطور که پیامبر اسلام فرمودند برای فراگیری علوم جدید حتی باید تا چین هم رنج سفر رو تحمل کرد و این در دورانی بوده که ما هنوز به این شبکه-ی گسترده-ی ارتباطی مجهز نبودیم
دوباره هم عرض می کنم با کمال ارادت و احترام اگر در رد نام لنگرگاه که از ایذه برگرفته شده مطلب یا موضوعی دارید با جان و دل خواهم آموخت

و من الله توفیق

جانم انزلی

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

اختلاف منظراز ذات علوم منشا می گیرد . پاره ای از پدیده ها در زمانهای بلند-چند میلیون سال -شکل می گیرندمانند کوه و رود و دریاچه ودریا وپاره ای دیگر در زمانهای کوتاه – حد اکثر چند ده هزار سال.مانند پیدایش کانون های جمعیتی و زبان ها وشهر ها وروستا ها… بندر یک کانون جمعیتی است که در کنار یک رود معتبرو یا یک دریاچه و یا یک دریا قرار گرفته باشد-دارم سرود یاد مستان می دهم !-بنا بر این بدون وجود دریا و دریاچه و رود وجود بندر منتفی است.در مورد بندر انزلی هم این استدلال نافذ است .مگر آن که کاوش های باستان شناسی وجود یک کانون جمعیتی قدیم تر را در همین محل به اثبات برساند .با آرزوی سلامت وتوفیق در پزوهش های شما…دوستتان سهامی

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

به فرموده-ی خودتون دکتر عزیز ” چند ده هزار ساله ” ! نکته-ی دوم طبق فرمایش خودتون ” در کنار یک رود معتبرو یا یک دریاچه و یا یک دریا قرار گرفته باشد !
حالا چرا وارونه نتیجه گیری کنیم ؟
مساله ای که من مطرح کردم میتونه ۴۰۰۰ ساله باشه که در بازه-ی ” چند ده هزار ساله “-ی شما جا دارد و همچنین وجود نام انزلی رو برگرفته از ایذه نوشتم که با توجه به نوشته-ی خودتون مصداق داره ، در کنار دریا ! دریاچه و یا یک رود معتبر ! رود معتبر هم که فکر می کنم حداقل با تعریف اون رودی که مد نظر شما باشه حداقل ۴ رود در این محدوده باشه که قبلاً ۱۰۰% پر آب تر بوده اند و … در بدترین حالت هم رود معتبر محل کشتیرانی است و جایی که در کنار اون قرار داره ” و ما فکر می کنیم که منظور اصلاً دریا نبوده ! باز هم لنگرگاه ” انشان و انزان و …
عقبه-ی کشتی سازی هم حداقل به زمان حضرت نوح (ع) بر میگرده
پس چطور میشه که در کنار همچین تعریف جامعی از ” دریاچه و دریا و … ” که هنوز راه ارتباط اروپا و کشورهایی مثل چین و هند و … هست ، بندری وجود نمی داشته ؟!
توجه شما رو به ۲۰۰ کیلومتری قشم جلب می کنم که قبل از کیش و قشم و بندر عباس ” گمبرون” طی کاوش های باستان شناسی در سالهای بسیار دور بندری پر رونق بوده و امروزه با توجه به تخریب وسیع توسط آب شور حتی در مشخص کردن محل تقریبیش هم دچار اشکال شده اند
در اینجا انزلی خودش به معنای لنگرگاه بوده
پس طبق قاعده-ی زبان نمی تونیم بگیم ” نان ِ نان ِ خشخاشی ” ! اما این اتفاق به دلیل عدم آگاهی از معنای کلمه-ی انزلی ( بندر و شهر کنار آب و لنگرگاه ) به ” بندر انزلی ” تبدیل شده که خود انزلی به معنای کامل شهر کنار آب بوده !
هنوز هم در کمال احترام با شما مخالفم دکتر عزیز

با آرزوی توفیق برای شما

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

دوست عزیز! در مناظرات علمی جای هیچ مجامله نیست و از اینرو مخالفت شما با نظر من مایه ی مباهات من است .
عبارت چند ده هزار ساله…در نوشته ی من که در خوشبینانه ترین وجه مایه ی شگفتی شما شده است ناظر برزمان فرا تاریخی وپیدایش رده ی انسان اندیشه ورز_اومو سا پینس ساپینس _ بوده که حدود ۳۰ هزار سال از زمان وقوع آن در گسله ی افریقای شرقی می گذرد . این انسان بیابانگرد که از طریق شکار و جمع آوری میوه ی درختان وحشی امرار معاش می کرده بعد ها به دلایلی _از جمله افزایش جمعیت _ ازدره ی افریقای شرقی جاکن شده و به آسیا و جنوب اروپا مهاجرت کرده است.و سپس در سراسر جهان پخش شده است.تاریخ یکجانشینی انسان که پس از عصر نوسنگی اتفاق افتاده به ۱۰-۱۲ هزار سال پیش ازاین می رسد که طی آن انسان اندک اندک با کشاورزی و نوعی از دامداری آشنا می شود.ایجاد اشکالی از مسکن نیز مربوط به همین دوره .است.دوران شکوفایی انسان اندیشه ورز از حدود ۸ هزار سال در چین و مصر و خاور میانه احتمالن فراتر نمی رود.
و اما در باره ی ایذج…کسی در باره ی قدمت تاریخی این شهر و آنچه بر آن کذشته است شبهه ای ندارد. موضوع داعیه بندر بودن آن است. بندر محل تردد کشتی ها و حمل ونقل کالا به مقاصد گوناگون است. شما به عرایض بنده مبنی بر کوهستانی بودن مقراین شهر و اختلاف ارتفاع دستکم ۱۲۰۰ متری آن با سطح دریا های آزادعنایت نفرمودید شواهد زبان شناسی به فرض صحت آن نمی تاتواند نافی واقعیت های محرز علمی بوده باشد. هیچیک از جغرافیدانان قدیم اشاره ای به بندر بودن این شهر ندارند وتحقیقات باستان شناسی نیز در این مورد ساکت است. من به عرایضم همین جا خاتمه می دهم و دوام عمر توام با عزت شما را آرزومندم.

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

جناب سهامی عزیز
اولاً من از نظر زبان ریشه یابی کردم که شما هیچوقت اشاره ای مبنی بر نقض اون نفرمودید
کل حرف من که تقریباً انتقال دهنده-ی حرف پروفسورهای زبانشناسی هست معنای کلمه-ی ایذه و ریشه-ی اون به معنای و نه مفهوم ! به معنای ” لنگرگاه” هست و شباهت انکارناپذیر اون به کلمه- انشان و ” انزان ” و نام انزلی که شهر کنار آب معنی میدهد

شما با مرور نسل انسان و حتی شروع انسان اندیشه ورز به نظرم به نوعی اطلاعات عمومی خواننده ها رو ارتقاء دادید که سپاسگذارم اما همین مورد هم با شما در ۸ هزار سال قبل اختلاف نظر دارم دکتر عزیز ، چراکه طبق فرمایش جناب ” فائق توحیدی ” استاد بزرگ هنر سفال ایران و دیگر پژوهشگران و باستاشناسان قدیمی ترین سفال ایران مربوط به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح در ” بهشهر کنونی ” و در غار ” کمربند ” در استان مازندران کشف شده !
پس به این دلیل با شما مخالفم زیرا طبق فرمایش خودتون فرموده بودید که این تاریخ برای نوع انسان اندیشه ورز فراتر از ۸ هزار سال در جهان نمی باشد و اشاره ای به خاورمیانه داشتید که با کمال احترام عرض می کنم بسیار کلی است و در خوشبینانه ترین حالت فرمایش شما با صحبت های دقیق اساتید ایران ۲۰۰۰ سال تفاوت دارد و به جای کل خاورمیانه که حتی می تواند شامل لیبی تا پاکستان باشد ! به شهر ” بهشهر ” و از اون جالب تر به غار ” کمربند ” اشاره ای دقیق داشته اند
نکته-ی بعدی این است که عده ای از اهالی مازندران خود را ” گالش ” یا ” گیل ” می دانند
و همانطور که بهتر از من می دانید تمام تمدنهای جهان از کنار آب پیدا شده اند و …
اینکه در بد بینانه ترین حالت ممکن شهر چراغ پشتان را که در انزلی واقع شده با ۷۰۰ سال تاریخ و آن هم با در نظر گرفتن این نکته که این شهر در ۷۰۰ سال پیش نابود شده و قطعاً قبل از آن ممکن است برای شهر شدن چند صد سال بیشتر قدمت داشته باشد به عنوان حرکتی رو به جلو در رسیدن به تاریخ فراموش شده-ی انزلی ، بپذیریم ، بیششتر برایم قابل قبول است
چرا که اگر طبق فرمایش شما انزلی ! دهکده-ی ماهیگیری !!!!! معنا دهد ، غیر از چراغ پشتان شهری نبوده که انزلی را که خود معنای ! شهر کنار آب یا لنگرگاه می دهد ، به عنوان دهکده بنامد !
باز با توجه به همین کلمه-ی بهشهر ! که در به اشتباه شهر بهشهر خوانده می شود جلب می کنم
زیرا بهشهر در نام خود چون انزلی که در نام خود معنای کامل را می رساند نیازی به پیشوند و کلمه ای در قبل خود ندارد
با سپاس از شما

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

و همچنین ! در مورد چراغ پشتان !
و شباهت اون به مثلاً میان پشته !
همونطور که بهتر از من می دونید پشته به حالتی انبار گونه یا دسته ای اشیاء گفته میشه
به راستی چراغ پشتان ! پشت چه شهری بوده ؟ انبوه این چراغ ها از کجا معلوم بوده ؟
حتماً این نورها نمی تونه در بیشتر از ۱۰ کیلومتر بنا به اقلیم خودشو نشون بده
چرا نباید به حل این معماها بپردازیم ؟
در بدبینانه ترین حالت انزلی و چراغ پشتان ۱۰۰۰ ساله هستند و من از روی داستان عرض نمی کنم بلکه شواهدی دال بر این مدعا مثل چراغ پشتان و نام انزلی به معنی ” لنگرگاه ” و برگرفته از کلمه-ی ایذه هست

پاینده باشید در پناه حق

جانم انزلی

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

برادرم!
با وجودی که بر آن بوده ام و هستم تا دامنه ی این بحث را فرا چینم خواندن آخرنوشته جنابعالی مرا بر آن داشت.تا با تذکار چند نکته در این بحث دراز را مسدود و روشن شدن اآن را به آینده موکول کنم . من کجا نوشته ام که پیدایش انسانس اندیشه ورزبه ۸۰۰۰ سال پیش می رسد؟ شما به وازه ی شکوفایی بی توجه مانده اید.لطفن مطلب را یکبار دیگر بخوانید. و یا انزلی به معنای دهکده ی ماهیگیری ! که شما با گذاشتن پنج علامت!!!!! که نگارش آن در هیچ رسم الخطی معمول نیست خدای نا کرده خواسته اید نوشته ی مرا تحریف کنید. من به اندازه کافی دشمن دارم دشمنتراشی بیشتر دیگر ضرورتی ندارد! جمله ای که من در پیام/۲۱ /۹۲/۸ خود نوشته ام عینن چنین است…قدیمترین سفرنامه های اروپاییان. از آن به عنوان یک دهکده ماهیگیری یاد می کنند… از این جمله کی معنای وجه تسمیه مستفاد می شود؟ در باره ی خاورمیانه غرض من بین النهرین واقع در این ناحیه بود که کاربرد آن خالی از دقت بوده است و از این جهت سپاسگزار شما هستم خداوند حافظ شما باشد !

پاسخ

Milad پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۲ ۰۱:۲۰:

آقای دکتر اولاً فرمودید : من به عرایضم همین جا خاتمه می دهم و دوام عمر توام با عزت شما را آرزومندم.
که در واقع اینکار را انجام ندادید
ثانیاً از شما که بزرگ و عزیز ما هستید در مورد املاء کلماتی چون ؛ لطفن ! عینن ! انتظار بیشتری می رود
ثالثاً : .دوران شکوفایی انسان اندیشه ورز از حدود ۸ هزار سال در چین و مصر و خاور میانه احتمالن فراتر نمی رود. ( عین جمله-ی شما )
تمام حرف من بر سر نام و معنی انزلی و ریشه- آن بوده که از لنگرگاه و شهر کنار آب می آید !
که شما هرگز به ” اصل مطلب ” اشاره نداشتید ! و فقط به حواشی نظیر پیشروی دریاها و بررسی چیزی نزدیک به زمان دایناسورها پرداختید ! که باز هم از بحث من خارج بود
عنوان این مطلب ” ریشه یابی نام انزلی ” بود
شکوفایی از نظر شما با نظر من تفاوت دارد چراکه از نظر من وقتی انسان ” ظرف ” می سازد و آتش را کشف می کند و … اندیشه کرده و نه فقط ۸۰۰۰ سال چراکه در شهر سوخته ( نزدیک زابل امروزی ) در حدود ۶۰۰۰ سال پیش و حتی بییشتر !
شواهدی دال بر عمل زیبایی برای نخستین بار در شهر سوخته که یک چشم مصنوعی متعلق به ۴۸۰۰ سال پیش کشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی ۲۵ تا ۳۰ ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.یکی دیگر از کشفیات و عجایب نیز مربوط به یکی از شگفت‌انگیزترین یافته‌‌های این شهراست ! پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز درشهر سوخته ! جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در ۵۰۰۰ سال پیش، پزشکان آن دیار برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع درجمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند که مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است. همچنین در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از آن ” اولین تصور متحرک جهان ” در همان منطقه کشف شده که آنرا اولین کارتون جهان می دانند ! غزالی که با چرخاندن جام به حرکت در می آید !
باز بنا به گفته- شما انسانهای این ناحیه راه درازی را از آفرقا ط کرده و به اینجا رسیده اند و ما شاهد چنین تکامل و تمدنی در آنها بوده ایم
پس چطور شما “شکوفایی” انسان اندیشه ورز را زیر ۸۰۰۰ سال تخمین می زنید ؟!
رابعاً : بنده علامت تعجب های خودم را نشمردم و ممنون که به بنده تذکر دادید که از آنها بیش از حد معمول در رسم الخطهای دنیا استفاده می کنم اما من اعتقاد دارم که اگر ” ادیسون ” هم مثل همه در یک سیستم بسته و یخ زده-ی فکری جا می ماند ! حتماً ما امروز به شکل دیگری زندگی می کردیم !
من به دلخواه خودم شاید از هفده علامت تعجب و یا بیشتر هم استفاده کنم که صد البته این نظر شخصی اینجانب است و ممکن است کاملاً اشتباه باشد اما من به این معتقد نیستم که تکرار علامت های تعجبم دلیلی بر بی ادبی ا تحریف و یا … باشد و در ضمن زمانی که شما نقل قولی می نویسید مانند ” دهکده و … ” یعنی با استناد به آن قصد ثابت کردن چیزی و نفی چیز دیگری را دارید که فکر نمی کنم توفیقی حاصل شده باشد !
خامساً !!!!! بنده قصد دشمن تراشی و حتی وقت این کار بیهوده را برای شما و سایر عزیزان ندارم

کاش وقت بیشتر برای ریشه یابی نام و عنوان مقاله می فرمودید چراکه با خارج شدن از اصل موضوع حواشی غیر ضروری و توضحات غیر ضروری تری دادم که ربطی به نام زیبا و اصیل ” انزلی ” نداشت و از این بابت باید از خوانندگان احتمالی و همچنین مدیران زحمتکش سایت از طرف خودم عذر خواهی کنم

ممنون از شما دکتر نازنین

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

آفریقا طی کرده *
توضیحات *

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

لبتاب من فاقد علامت تنوین است -چه کند بینوا همین دارد- از اینرو من در نوشتن کلمات لطفن و عینن به جای تنوین ازحرف- ن – استفاده کردم که گمان ندارم ایرادی نابخشودنی بخصوص از جانب عزیزی باشد که معتقد است از علامت تعجب.تمسخر..ندا…(!) می توان هفده بار در کنار هم استفاده کرد!
عدم ورود من به مقوله ی زبان شناسی در بحث با برادرم جناب مقربیان به خاطر عدم اهلیت من در این مقوله ی علمی است که ورود به آن مستلزم احاطه و اشراف کامل به ریشه ی کلمات و خط سیر تحول آنها است. من دل آن ندارم که بگویم که انزان و آنشان واقع در کوهساران بختیاری به معنای لنگرگاه است. باقی بقایتان !

پاسخ

Anzali Free Zone

۲۱ آبان ۱۳۹۲

پل های قوسی کازرون در شهرستان ایذه

پاسخ

Anzali Free Zone

۲۱ آبان ۱۳۹۲

هر دو شما عزیزان از افتخارات انزلی هستید و برای انزلی کلاب جای بسی افتخار است که به مکانی برای بحث و تبادل نظر میان فعالین و بزرگانی نظیر شما عزیزان بدل شده است.
با احترام به دکتر سهامی عزیز و گرانقدر، به عقیده بنده نام انزلی قدمتی بسیار دیرینه دارد که میتواند از تالاب ۱۵.۰۰۰ ساله انزلی گرفته شده باشد.
اما نکته ای که صحت و سلامت این مقاله را برای بنده بیش از پیش مشخص میکند وجود تالاب در فاصله کمتر از ۱۵۰۰ متر از محدوده شهر ایذه است.

پاسخ

Milad

۲۱ آبان ۱۳۹۲

دکتر نازنین آنشان خیر ! انشان
همانطور که خودتان فرمودید متاسفانه یا خوشبختانه من نظر پروفسورهای غیر ایرانی و محققین بی ادعای زبان فارسی را که از بد یا خوب روزگار از من و شما هم تحقیق بیشتری در این زمینه انجام داده اند و هم از روی یقین دل آن دارند که بگویند ریشه-ی نام انزلی و انزان یکی است را منتقل کرده ام
دکتر عزیز برای تنوین می توانید از ” شیفت ” کمک بگیرید
همچنین با نوشتن کلمه-ی ” لب+تاب=لبتاب ” بر وزن لپتاپ ! که املاء درست کلمه-ی مورد نظر شما بود مرا عمیقاً به فکر فرو بردید … ممنون از بحث های جانبی و زمان زیست دایناسورها و پیدایش کره-ی زمین اما اگر جای شما بودم! اگر! در چیزی که در آن اهلیتی ندارم ورود نمی کردم …

جانم انزلی

پاسخ

Anzali Free Zone

۲۱ آبان ۱۳۹۲

متاسفانه در نگارش تاریخ انزلی از جایگاه تالاب انزلی در استان چشم پوشی شده و حتی در برگه های تاریخی که توسط اروپاییان بدان اشاره شده از آب انزلی نیز یاد شده است که بستری برای پهلو گیری کشتی ها فراهم آورده است. در باورهای باستانی در جهان تالاب و به خصوص گل نیلوفر از جایگاه و تقدس بالایی برخوردار است. که حتی در سنگ تراشه های هخامنشی نیز میتوان گل های نیلوفر را یافت و وجود کلماتی نظیر انزلیا و انزلیوس در زبان یونانی نیز تاییدی بر قدمت کهن نام انزلی دارد.
در افسانه‌ها و باورهای مردمان کهن چنین آمده‌است که در ابتدای خلقت، زمانی که خالق تنها در میان آبهای نخستین قرار داشت، همانطوریکه متعجب بود که خلقت را از کجا شروع کند، برگ لوتوسی را مشاهده نمود که تنها موجود بود، مقداری از گلی که لوتوس در آن رشد می‌کرد در دست گرفت و بر روی برگ لوتوس قرارداد و سطح زمین بوجود آمد. به این ترتیب نیلوفر سمبل جهان گردید و لایه‌های متعدد گلبرگهای آن نمایانکر ادوار مختلف جهان، مقاطع و مراتب گوناگون هستی. درباور آنها هشت گلبرگ نیلوفر نشانهٔ هشت جهت وجود است که پس از خلقت از قعر آبهای اولیه ظهور کردند این هشت جهت عبارتند از (راست-چپ، جلو-عقب، بالا-پائین، بیرون- درون) ظهور نیلوفر از آبهای اولیه که عاری از هر گونه آلودگی بوده، نشانه خلوص، پاکی و نیروی بالقوه‌است که از درون آن نیروی مقدس حیات، دانش و معرفت ظهور می‌کند.

پاسخ

Milad پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۲ ۱۳:۲۰:

مطلب فوق العاه ای بود ممنون شاهین عزیز
جانم انزلی

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

اشاهین نازنین !
شما مرا شرمزده ی لطف و مرحمت بی قیاس خود کرده اید من خود را هرگزستحق آنچه بزرگواراانه به من نسبت داده اید نمی دانم. از دیدن عکس های دیدنی ای که ضمیمه نوشته خود فرموده اید لذت فراوان بردم.پرانتز مربوط به لنگر گاه بودن ایذه را اجازه بدهید همچنان باز بگذاریم تا تحقیقات متین تری در این زمینه صورت پذیرد.
کرانه های جنوبی دریای خزر بی گمان در دوره های زمین شناسی نزدیک به ما زیر آب بوده اند. در دوره های پنجگانه ی یخچالی دوران چهارم-که آخرین آن.یعنی دوره ی وورم با پیدایش انسان ها ی نخستین مقارن بوده است – سراسر اروپای شمالی و بخش بزرگی از اروپای مرکزی در زیر یک کلاهک عظیم یخچالی مدفون شده است تا آنجا که رودخانه های عظیمی چون پچورا و دوینا که به دریا های شمال اروپا می ریخته اندراه خود را به جانب جنوب کج کنند و به دریای سیاه بریزندو حاصل این فرایند پیدایش گستره ی آبی پهناوری بوده است که دریای سیاه و دریاچه های خزر وبایکال را به هم ربط داده است . شک نیست که با وقوع این پدیده کرانه های جنوبی دریای خزر به زیر آب رفته است و بعد ها به تدریج از زیر آب در آمده است.ولی وقوع این پدیده با حصور انسان یکجانشین تطبیق نمی کند. بنا بر این برای اثبات فرضیه به زیر آب رفتن انزلی می باید در انتظار یک تحقیقات زمین سناسی و باستان شناسی استوار دیگر ماند…شادکام باشید.

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

شاهین عزیز !
آشنایی من با مسایل گیلان به سالهای دور می رسد. پایاننامه دکترای من راجع به گیلان است که خلاصه ای از آن زیر عنوان اقتصاد روستایی و زندگی دهقانی در گیلان .به زبان فرانسوی به سال ۱۹۶۵توسط انتشارات دانشگاهی فرانسه در پاریس به چاپ رسید و اکنون یکی از مآخذ مربوط به گیلان است .
این را نه از سر فضل فروشی بلکه به نشانه ی اهلیت خود در دخالت در موضوع مورد بحث می نویسم.ولا غیر وگرنه زود تر از این ازآن یاد می کردم.
شما به حق از چگونگی وجه تسمیه ی تالاب انزلی یاد کرده اید.. برای من جای هیچ شبهیه ای نیست که این تالاب نام خودرا از بندر انزلی به عنوان معتبر ترین سگونتگاه حاشیه ی خود گرفته است.نظیر تالاب لنگرود . برای تعیین قدمت زادگاه ما را چاره ای به جز مراجعه ی به تاریخ نیست .من نظر جنابعالی را به اثرمعتبر سه جلدی کتاب گیلان که به وسیله ی گروهی اهل خبره در۱۳۷۴ نوشته شده و توسط انتشارات گروه پزوهشگران ایران به چاپ رسیده است جلب میکنم.
به طوری که ملاحظه می فرمایید تمام مورخان اسلامی که از گیلان عبور کرده اند از انزلی یاد نکرده اند.و متذکر شده اند که تمام شهرهای معتبردرمناطق کوهپایه ای مستقر بوده اند و نواحی جلگه ای به سبب طبیعت تالابی.وضعیت اقلیمی.فشردگی و. انبوهی پوشش گیاهی.نبود راهای ارتباطی و توسعه ی عوامل بیماری زا و در یک کلام ناهنجاری وضعیت زیست محیطی بسیار کم جمعیت بوده است.
می ماند شهادت مسافران اروپایی که مشاهدات خود را به صورت سفرنامه بر جای نهاده اند…جوناس هنوی در سال ۱۵۲۷ .یعنی در اوج قدرت نادر شاه می نویسد انزلی به دریای خزر راه نداشته ااست وبه همن جهت کارگاه های کشتی سازی مورد علاقه شاه به جای انزلی در لنگرود مستقر شده است . سیزده سال بعد یعنی در ۱۵۴۰ریجارد هولمز با شادمانی می نویسد که با انجام عملیاتی موانع مورفولوزیک بر طرف شده و انزلی برای نخستین بار به روی کشتی ها باز شده است.
جدی ترین و علمی ترین مطالعه در باره ی گیلان توسط الکسانر خوزکو_سر زمین گیلان.ترجمه ی سیروس سهامی انتشارات پیام.تهران_کنسول روسیه در رشت در دهه ی شصت سده نوزدهم به انجام رسیده است. خودزکو دانشی مردی بلند مرتبه بود که پس از ترک تابعیت به تدریس در کلز دو فرانس پاریس فرا خوانده شد .او از انزلی به عنوان بلوکی از ولایت گسکر یاد می کند . رابینو نایب کنسول انگلیس در رشت در فاصله ی سالهای۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ با کتاب ولایت دارالمرز گیلان.سعی به ارایه ی چشم اندازی گسترده از گیلان اوایل سده ی بیستم دارد.
دوران شکوفایی بندر انزلی یکی به توسعه ی تولید ابریشم در نیمه ی دوم سده ی نوزدهم میرسد که گیلانیان تمامی زمین های قابل کشت خود را به احداث توتستان ها اختصاص می دهندو برنج مورد نیاز خود را از مازندران از طریق بندر انزلی وارد می کنند. در این ایام رشت مرکزتجمع سوداگران یونانی فرانسوی و ایتالیایی ابریشم است و مالالتجاره ها از طریق بندر پیر بازاروبه وسیله ی کرجی ها به بندر انزلی انتقال می یابند راهی بس دشوار که تا زمان احداث یک راه شوسه توسط یک کمپانی روسی ادامه دارد. با شیوع بیماری پبرین پرورش پیله دچار نکث فراوان می شود و گیلانیان گرسنه را وا می دارد تا نظام زراعی خود را تغییر داده و کشت برنج را از سر گیرند! شکوفایی دیگردر نظام پهلوی اتفاق می افتد که موجب تغییر بافت شهری وایجاد بنا های تازه و ایجاد فضا های جدید شهری می شود…..
بندر انزلی در سده بیستم نه تنها به صورت فعال ترین محل ورود و صدور کالا در کرانه های شمالی کشور ما در آمد بلکه محل دادوستد پیشرو ترین اندیشه های فرهنگی وخاستگاه فرزانه ترین فرزنداناین مرز و بوم شد.. نگینی فروزنده شد بر گردن آویزکرانه ی جنوبی دریای خزر! آیا جای آن است که ما شرمنده ی گذشته ی خود باشیم؟ برای ارتقای به حق منزلت زادگاه خود که از قضا از دلکش ترین و دوست داشتنی نقاط جهان است به واقعیت های تاریخی پشت کنیم و با آرایه های اسطوره ای گذشته ی خود را بیاراییم ؟ من به همان دهکده ماهیگیری که امروز مایه ی رشک و غبطه همه ی مردم ایران است مباهی هستم!

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ آذر ۵ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۲:

دکتر سهامی عزیز به جرات بهانه اصلی همین مصاحبت هاست وگرنه فی الواقع حتی در خصوص تاریخ معاصر با این همه پیشرفت رسانه ها نمیتوان نظرات قاطعی منتشر ساخت و هر کس با نگاهی و تفسیری به وقایع مینگرد. آیا واقعا میتوان از دست نوشته های هرودوت به واقعیت تاریخ هخامنشی پی برد ؟ آیا این همه سخنان فیلسوفانه که از زبان کوروش منتشر میشود ریشه در تاریخ دارد و جایی به درج رسیده است و سندیت تاریخی دارد ؟
دکتر سهامی عزیز کاش حال که وقت میگذارید و دست به قلم میبرید . مقالاتی تهیه و برای ما ارسال فرمایید به خصوص در راه معرفی فرزانه ترین فرزندان این مرز و بوم تا دیگران نیز از آن بهره مند گردند.
علاقه به اقلیم و سرزمین مادری کاملا طبیعی است. همانطور که تعابیری جدید برای وجه تسمیه رشت مرکز استان مطرح گردیده که شاید جای بحث داشته باشد اما زیبا تر از تعابیر گذشته است پس موضع گیری نیاز ندارد چون نگاهی جدید با طرز فکری متفاوت تر از گذشتگان نظریه ای را به ثبت رسانده . گاه حتی بر اساس آثار تاریخی حدودا قدمت بررسی و سپس چندین نظریه به آن چسبانده میشود و هر نظریه جدید میتواند باب جدیدی برای تحقیق و تفحص بیشتر فراهم سازد پس باید از آن استقبال شود البته به عقیده بنده. خداوند سایه شما و سایر افتخار آفرینان را از سر این شهر کم نکند. یا علی

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

شاهین بزرگوارم ! با سلام و ارادت مرا با آرای نو نه تنها سر ستیز نیست بلکه به جد معتقدم که هر گونه پیشرفتی در دانش بشری مستلزم توجهی خاضعانه به چنین آرایی است. نیوتون و داروین و انیشتن واضعان علم جدید از خشک مغزی معاندان معاصر خود چه رنجها که نبرده اند! ولی هر علمی از روش شناسی(متدو لوزی) خاص خود بهره می جوید ارایه ی یک نظریه به طور اجتناب نا پذیری از سه مرحله می گذرد…۱- تدوین فرضیه..۲- مطالعاتی عمیق و سنجیده در باره ی فرضیه. ۳- ارایه ی یک نظریه…بسیاری از علوم به دو مرحله ی نخست بسنده می کنند و از ارایه نظریه اجتناب می ورزند.
در مورد موضوع بحث . ما در مرحله ی تدوین یک فرضیه قرار داریم و روش تحقیق آن بی شک یک روش تاریخی است . استناد به منطق تمثیلی راه به جایی نمی برد بلکه در این مرحله به مطالعات میدانی مثلآ جستجوی یک تپه ی باستانی در مجاورت شهر.مطالعه ی اسناد و مدارک مربوط به گذشته ی شهر و مانند آن از جمله ی روش ها ی متداول در علوم است. به هر حال توفیق شما و برادرعزیزم آقای مقربیان واقعآ آرزوی من است.
باری همکاری با سایت محترم شما را با اشتیاق می پذیرم.ولی از پرداختن به مضامینی که احتمالآحساسیت برادران ما را بر خواهد انگیخت معذورم!
در پایان از سایتی که خود را تریبون همه ی اهالی انزلی می نامد انتظار می رود به همه ی مسایل مردم انزلی به خصوص مسایل و مشکلات قشرهای آسیب پذیر توجه بیشتری مبذول دارد .مثلآ وضعیت صیادان انزلی چگونه است ؟ مشکلاتی که با آن مواجه اند کدامها هستند ؟ آیا سماک ها ی همچنان به ترکتازی خود ادامه می دهند؟ مسایلی که بر مناسبات اقتصادی این قشر اجتماعی سایه افکنده چگونه است…توفیق روز افزون شما را در راه دشواری که پیش رو دارید از ایزد منان آرزومندم.

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ آذر ۶ام, ۱۳۹۲ ۲۳:۱۰:

جناب سهامی گرانقدر، اینجا تریبونی برای همه اهالی انزلی است و هر آنچه که به پیشرفت شهر انزلی در تمامی زمینه ها کمک کند در سایت مندرج خواهد گردید البته در چهارچوب قوانین. تلاش ما بر همین است که صدا و تریبون قشر زحمت کش جامعه باشیم اما مطمئنا قادر به پوشش همه مشکلات شهر نیستیم و در این مسیر همت جمعی لازم است. یا علی

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

امروز ۱۴ آذر ۹۲ بنگاه خبر رسانی یورونیوز اطلاع داد که بر اساس آخرین تحقیقات انجام یافته بر روی یک استخوان تازه کشف شده عمر پییدایش انسان های اولیه از۳۰ هزار سال که قبلآ تصور می شد به۶۰۰ هزار سال پیش از این تغییر یافته است. از این روصحت رقم مورد استناد من در این بحث منتفی است.

پاسخ

cyrus sahami

۲۱ آبان ۱۳۹۲

به ۴۰۰ هزار سال پیش از این…درست است.با پوزش خواهی بسیار…سهامی

پاسخ