مهندس حسین چراغی در نشست تخصصی بررسی روند توسعه بندر آستارا با اشاره به انجام مستمر عملیات لایروبی این بندر اظهار کرد: ساخت یک اسکله و دو باب انبار تجاری و افزایش ظرفیت بندر از ۵٠٠ هزار تن به یک میلیون تن از دستاوردهای دولت امید و تدبیر در سال ٩۵ بود که باعث شد تا بندر آستارا در سال ٩۶ رشد ۵٧ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری داشته باشد و یکی از موفق ترین بنادر شمال کشور شود .
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه بندر آستارا در استان گیلان و در حاشیه دریای خزر نزدیک ترین بندر به استان های شمال غربی و غرب کشور است افزود: بندر آستارا با صرفه ترین مسیر برای صادرات و واردات به این استان ها محسوب می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های بندر آستارا خاطرنشان کرد: این بندر از ظرفیت های مناسبی برای ترانزیت کالا به کشورهای همسایه از جمله عراق برخوردار است.
مهندس چراغی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های بندر آستارا، برنامه های عملیاتی و سرمایه گذاری برای سال جاری و آتی تهیه شده است و تصریح کرد: انجام لایروبی کانال ورودی و حوضچه بندر در ۶ ماهه نخست سال جاری برای پذیرش أیمن کشتی ها، در راستای نگهداری عمق کانال و حوضچه بندر آستارا توسط بهره بردار بندر یک دستگاه لایروب خریداری می شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: سفارش و ساخت دو دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۳۰۰ تن در ساعت و تحویل گیری حداقل یک دستگاه تا پایان سال، احداث یک پست اسکله غلات تا پایان سال جاری، سفارش و ساخت سیلوی غلات ۳۰ هزار تن و تحویل در اردیبهشت سال آتی و ساخت ۱۰ هکتار محوطه به منظور احداث ترمینال غلات با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال جاری و پیش بینی توسعه آن تا ۱۰۰ هزار تن در فاز توسعه از دیگر برنامه های اداره کل بنادر و درانوردی استان گیلان خواهد بود.
وی با بیان اینکه این حجم از سرمایه گذاری در صورت تخصیص کد گمرکی منطقه ویژه با بازدهی بیشتری مواجه خواهد شد و موجب ترغیب و جذب سرمایه گذاری سایر بخش های خصوصی می شود یادآور شد: به همین منظور از گمرک خواستار مساعدت و همکاری برای تخصیص کد گمرکی منطقه ویژه بندر استارا هستیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، همجواری گیلان با هشت استان کشور و همچنین دسترسی به دریا و تاسیسات و امکانات بندری، باراندازی مناسب برای فعالیت‌های تجاری و صادراتی این استان‌ها به کشورهای سی آی اس می باشد.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

دکتر هوشیارفرد

۱۷ خرداد ۱۳۹۶

منطقه ویژه اقتصادی آستارا در سال ۱۳۹۳ بتصویب هیئت وزیران رسید. لیکن، با توجه به اینکه داشتن کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی آستارا نوعاً باعث مشارکت بیشتر سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی و تسهیل حمل و نقل خارجی و سایر عملیات گمرکی نظیر معافیت ها و عوارض گمرکی می گردد، بسیار ضروری است. البته خوشبختانه تا جایی که بنده مطلع می باشم، کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در شورای معاونین سازمان گمرک کشور در سال گذشته (۱۳۹۵) بتصویب رسیده اما می بایستی این موضوع حتماً بتصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور نیز برسد تا این منطقه ویژه اقتصادی، عملیاتی گردد.
لیکن عقیده بر این است که توسعه محور غرب گیلان بایستی شتاب بیشتری بگیرد. بعبارت دیگر، سوال اساسی این است که موتور محرک اقتصاد در منطقه ویژه اقتصادی آستارا چیست؟ ایجاد کارخانه ها و مجتمع های صنعتی و تولیدی و تربیت نیروی انسانی متخصص- بومی مورد نیاز اینگونه مجتمع ها ، سالن های ورزشی رای برگزاری رقابت های بسکتبال، والیبال، فوتسال، هندبال و بدمینتون و ایجاد شهرک توریستی و طرح های بهسازی و نوسازی روستاهای تاریخی به رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری شهرستان آستارا و استان کمک خواهد کرد. من ا… توفیق
لذا با توجه به شناختی از دغدغه های جوانترین منتخب مجلس گیلان جناب آقای دکتر داداشی که عمدتا حل معضل بیکاری و اشتغال جوانان است، دارم امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رونق بیش از پیش مناطق بندری استان باشیم.

پاسخ