به گزارش سامانه خبری تحلیلی انزلی کلاب، با توجه به سوالات و مشکلات مشترکین آب و فاضلاب بندرانزلی به ویژه مشکل افت فشار در فصل گرما، محمود امیری رئیس اداره آب و فاضلاب بندرانزلی درمتنی که یک نسخه از آن را در اختیار انزلی کلاب قرار داده است، توضیحات جامعی در خصوص مسائل جاری این اداره ارائه نمود، شرح کامل این متن بدین صورت می باشد:

لازمست در ابتدا توضیح مختصری درخصوص نحوه تامین آب شهرستان ارائه نمایم . همانطوریکه مستحضرید منابع آبی از آبهای سطحی ( رودخانه ها ) و آبهای زیر زمینی ( چاهها و چشمه و قنات ) تشکیل میگردد . در شهرستان بندرانزلی بدلیل نامناسب بودن کیفیت آب رودخانه ها و همچنین بافت ماسه ای خاک امکان استفاده از منابع رو زمینی و زیرزمینی وجود ندارد. لذا از چند دهه قبل، آب شهر از شهرستان رشت تامین میگردید . درحال حاضر حدود ۷۵% از آب تصفیه خانه بزرگ گیلان واقع در شهر سنگر ( که آب شرب ۱۰ شهر گیلان و روستاهای بین راهی را تامین می نماید ) و ۲۵% مابقی از چاههای عمیق در بخش خمام تامین و بوسیله خطوط انتقال به طول ۷۰ کیلومتر وارد مخازن انزلی و غازیان با حجم ذخیره ۴۸ میلیون لیتر و سپس وارد شبکه توزیع به طول ۵۵۰ کیلومتر و نهایتاً در اختیار مشترکین محترم به تعداد حداقل ۴۰ هزار خانوار و واحدهای تجاری و شهرک صنعتی حسن رود و ادارات کل واقع در شهر و همچنین منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی قرار میگیرد .
با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهری و روستایی در گیلان و عدم کفایت آب تولیدی تصفیه شده برای شهروندان ؛ اجرای فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با اعتباری بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال از سال ۹۳ شروع و در پایان سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید و با این شرایط ؛ ضمن افزایش دو برابری تولید آب ، میزان آب قابل ارائه به مشترکین بیش از نیاز شهروندان ۱۰ شهر بزرگ گیلان خواهد بود .
و اما پاسخ به برخی سئوالات :
۱- رشت به انزلی آب نمی دهد ؟! سهمیه ۱۰ شهر از تصفیه خانه آب کاملاً مشخص و به نسبت تعداد مشترکین هر شهر تعریف شده ، مگر در مواقعی که تصفیه خانه به هر دلیل از مدار بهره برداری خارج گردد که میزان کاهش به نسبت سهمیه و برای همه شهرها خواهد بود . ضمناً در تعطیلات و حضور مسافران در بندرانزلی ، مسئولین آبفای رشت همه گونه همکاری در جهت افزایش آب ارسالی به بندرانزلی از سهمیه رشت را انجام میدهند .
۲- رنگی بودن آب ! ناشی از واکنش ماده ضدعفونی کننده گاز کلر با آب میباشد . علی رغم شستشوی سیستماتیک شبکه توزیع ، بصورت موردی نیز با تماس مشترک با واحد آزمایشگاه امور بررسی و رفع مشکل میگردد .( کیفیت آب تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان میباشد)
۳- افت فشار آب از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد لغایت ۶ صبح : بدلیل آبگیری مخازن انزلی و غازیان ، فشار شبکه توزیع در ساعات یاد شده به حداقل ممکن کاهش داده میشود تا امکان آبرسانی به مشترکین در روز میسر گردد .
۴- افت فشار در روز !! با همه مشکلات مربوط به تامین آب شرب ؛ حتی الامکان سعی شده که حداقل فشار در شبکه توزیع تامین گردد. لازم به ذکر است که فرسودگی لوله های فلزی و زنگ زدگی داخل لوله های مربوطه در ساختمانهای قدیمی ویلایی ، می تواند دلیل عمده بر افت قابل توجه فشار آب در شبکه داخلی منازل مسکونی ویلایی باشد که لازمست شبکه داخلی ساختمانها مورد بازبینی و درصورت لزوم تعویض گردد .
۵- اقدامات صورت گرفته مسئولین !! احداث و بهره برداری از تاسیسات آبرسانی غازیان و کاهش مشکلات مشترکین بخش غازیان و اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب شرب به طول ۲۲۰ هزار متر از اعتبارات بانک جهانی و همچنین عملیات اجرایی فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به منظور تولید دو برابری آب شرب در گیلان و از جمله برای بندرانزلی .
۶- اعتراض شهروندان در روز جمعه مورخ ۹/۴/۹۶ بخاطر افت فشار آب !! فقط یک مورد تماس از کلویر ۲ در امور ثبت شده که آنهم افت فشار در طبقه دوم واحد مسکونی بود . بازدیدی هم توسط واحد اتفاقات امور در غروب همان روز از منطقه پشت پمپ بنزین غازیان و از منازل ویلایی صورت گرفت که مشکلی خاصی غیر از افت شبانه در ساعات یاد شده توسط ساکنین اعلام نگردید . ( آدرس این منازل هم موجود است )
۷- روشهای ارتباطی با اداره آب و فاضلاب ؛ شماره تماسهای ۱۲۲ ، ۴۴۲۵۲۸۲۸ ، ۴۴۵۲۳۸۳۸ .
در خاتمه ضمن عذرخواهی از کاستیهای موجود ، تقاضـا میکنم مشترکیـن محترم ضمن تماس تلفنی با شماره های ذکر شده و بیان نواقص به همراه اعلام آدرس ، موجب بازدید حضوری همکاران را فراهم آورده تا با شناسایی مشکل ، ما را در حل آن یاری نمایند . با تشکر و احترام

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *