mantaghe azad anzali

اگر بخواهیم فهرستی کوچک از مزایای مناطق آزاد ارائه دهیم باید به گزینه های ذیل اشاره داشته باشیم به مواردی چون: ( ایجاد اشتغال، تامین درآمدهای ارزی از طریق ایجاد ارزش افزوده، ارتقاء و توسعه سطح فعالیت های تولیدی با جهت گیری صادراتی توسط سرمایه گذاران خارجی و جذب و به کار گیری سرمایه های سرگردان داخلی ، دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی و ارتقاء سطح مهارت های کارگری و همچنین مدیریت های کارگری و بازرگانی، توسعه ناحیه ای و محرومیت زدایی و ایجاد یک الگوی کوچک و مناسب با توجه به نیروی کار و توان اقتصادی داخلی همراه با استفاده از مشاغل جنبی ایجاد شده) میتوان اشاره داشت.

اما، آیا منطقه آزاد انزلی در تحقق و کاربردی شدن این مزایا در استان موفق عمل کرده است ؟ آیا تغییرات شگرفی در اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم منطقه و گیلان روی داده است ؟ آیا با توجه به جایگاه رفیع و استراتژیک این منطقه که به سادگی آن را از سایر مناطق متمایز میکند گامی موثر در پیشبرد اهداف و حرکت در مسیر سند چشم انداز توسعه کشور برداشته شده است ؟
اگر نه، مشکل از کجاست؟ چرا مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با نهایت همکاری و تعامل ش با مسئولین استانی همواره از کارشکنی ها به صورت سر بسته گلایه داشت؟!! حقیقت آن است که منطقه آزاد انزلی با توجه به موقعیت استراتژیکش چندان هم موفق نبوده است، تبدیل این منطقه به یک مکان گردشگری داخلی و استانی کوچکترین دستاورد برای یک منطقه ی ساحلی نزدیک به دو شهر بزرگ استان (رشت و انزلی) محسوب میشود.
اما اینکه چرا منطقه آزاد انزلی عملکرد آنچنان چشگیر و موفقی نداشته را در مرحله نخست باید در بین مسئولین و سیاسیون استان گیلان جستجو کرد، جایی که این امتیاز (منطقه آزاد اقتصادی) واگذار شده و به تصویب رسیده از سوی مجلس شورای اسلامی به استان گیلان علی الرغم اقرار یکایک مسئولین سیاسی استان در خصوص اهمیت آن تنها به بازیچه اهداف فعالین سیاسی استانی تبدیل شده است.
نگاهی ساده به عملکرد سازمان منطقه آزاد اقتصادی انزلی در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتش به سادگی این دستپاچگی و عدم تمرکز در مدیریت و پیشبرد برنامه ها را که ناشی از بازی های پشت پرده سیاسیون استانی است به نمایش میگذارد.

تاسیس بندرگاه کاسپین فارغ از تمام مشکلات اکولوژیکی که میتواند بر محیط زیست منطقه داشته باشد ( از جمله کم شدن عمق تالاب) یکی از همین اقدامات است، جایی که با طرح توسعه بندرگاه انزلی (که خود از اراضی منطقه آزاد محسوب میشود) و چند برابر شدن ظرفیت آن نیاز به پیاده سازی طرح هایی از این دست را هرگز عقلانی نشان نمیدهد، اما به منظور تحقق اهداف سیاسیون حزبی استانی که آنهم به منظور”تسلط بیشتر بر سرمایه های منطقه” صورت میپذیرد سازمان منطقه آزاد انزلی باید دستخوش بازی هایی از این دست شود.
بازی قدرتی که دودش تنها به چشم مردم مظلوم گیلان رفته و در عمل دستاوردی برای استان محسوب نمیشود و جالب اینجاست که این اتفاق در زمانی صورت میپذیرد که بحث کسادی بندرگاه انزلی نیز از مباحث داغ رسانه ها و اهالی شهر بندرانزلی است و شنیدن صدای بوق کشتی های پهلو گرفته در بندرانزلی خود علامتی بر کندی حرکت چرخ دنده های اقتصادی را اعلام میکند.

این یعنی نزد برخی از سیاسیون گیلان عقل و منطق و نگاه استانی حکم فرما نیست، گویی نمایندگان هر شهرستان و هر حزب در استان چوبی به دست گرفته و لای چرخ های اقتصادی استان میکند، تاخیر در پیاده سازی برخی طرح ها در منطقه آزاد از یک سو با سنگ اندازی های استانی و دست پاچگی برای پیاده سازی برخی دیگر از طرح ها از سوی دیگر بیانگر عمق فاجعه در نحوه مدیریت منطقه آزاد انزلی و روابط سیاسیون استانی با یکدیگر است.

حال باید دید با توجه به تاسیس بندرگاه خصوصی آستارا و توسعه بندر گاه انزلی کسانی که از پشت پرده از طرح تاسیس این بندرگاه حمایت میکردند و چشم خود را بر سایر ضعف ها، تبعیض ها، استخدام های غیر قانونی و بسیاری از موارد  در جریان در این منطقه بسته بودند چه پاسخی برای دور ریخت سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی از حق مردم استان گیلان که باید صرف توسعه و فراهم ساختن زیر ساختها در این منطقه میشد خواهند داشت ؟ طرحی که به سادگی توسط هر عقل سالمی با توجه به شرایط کشور هرگز در اولویت های توسعه این منطقه قرار نمیگرفت و نمیگیرد.

گویی فقر، بیکاری، اعتیاد و مشکلات بی شماری که اهالی گیلان با آن دست و پنجه نرم میکنند ارتباطی به سیاسیون استان نداشته و ندارد و همواره سرنوشت مردم گیلان باید بازیچه قدرت طلبی سیاسیون استان باید باشد. در حالی که اگر واقعا تلاش بر توسعه گیلان و سپس رضای خدا ملاک فعالیت این عزیزان باشد چه طرحی حیاتی تر از راه آهن قزوین_رشت_بندرانزلی ؟
طرحی که اگر به سر انجام برسد بندرگاه کاسپین و بندرگاه خصوصی آستارا نیز نمیتوانند جوابگوی آن باشند و مطمئنا با همدلی مسئولین استان باید در آینده برای بسیاری از نقاط نوار ساحلی گیلان بندرگاه تاسیس گردد.

نباید فراموش کرد که همه ساله بسیاری از جوانان این استان باید برای کار عازم شهرهای دیگر به خصوص جنوب کشور شوند که این خود نشان دهنده ی نا توانی مسئولین استانی در بهره گیری از موقعیت های موجود در استان است. وقتی اتصال کریدور شمال به جنوب ایران و البته ارتصال آن به گیلان این منطقه را به شاهراه حیاتی ترانزیت منطقه بدل خواهد کرد، گویی مسئولین این استان علاقه مندند که هر از گاهی از استان کوچکی نظیر گیلان سر و صدای عده ای برای درخواست جدا شدن بر آید و ده ها نقشه پیشنهادی از این استان برای تشکیل استان جدید سر برآورد! واقعاچرا و به چه دلیل ؟

به راستی اگر نماینده های این استان همگی یک رنگ و یک دل به دنبال گرفتن حق و حقوق اهالی این استان بودند چه میشد؟ واقعا اگر در کنار پیگیری مسائل مشکلات شهرستان خود نگاه استانی را در مجلس شورای اسلامی به دست فراموشی نمیسپردند آیا در آنصورت باز هم وضعیت این استان این گونه بود؟ خاکی که وجب به وجب آن به راستی طلاست و بسیاری از ظرفیت های آن نیز تا کنون مغفول مانده است به راستی شایسته وضعیت کنونی است.

امید است در دولت جدید با انتخاب شایسته سالارانه مدیران دولتی به خصوص در مناطق آزاد اقتصادی برای رشد و توسعه و راهبردی شدن این مناطق در اقتصاد ایران گام برداشته شود

به زودی پایگاه خبری- تحلیلی انزلی کلاب با انتشار گزارش های بیشتر عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی را زیر ذره بین خواهد برد

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

a.n.z

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

تقریبا میشه گفت منطقه ازاد هیچ سودی برای انزلی نداشته

پاسخ

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

ممنون بابت مقاله
یه اماری که دارم الان پروژه موج شکن منطقه ازاد به خاطر بدهی ۴۰ میلیلاردی به عمران ساحل خوابیده
و به خاطر بدهی ۱۶ میلیاردی به شرکت حشمت رود پروژه تقاطع صهیونیستی منطقه ازاد -خمام هم خوابیده
بهتر

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۶ام, ۱۳۹۲ ۰۹:۴۸:

این هم خبری که از روز گذشته بر علیه مدیرعامل منطقه آزاد انزلی شروع شده برای شکست در پروژه تحمیلی بندرگاه کاسپین:

یکی از مجموعه های اقتصادی مهم کشور که می توانست با تکیه بر ظرفیتهای قانونی در کم اثر کردن آثار تحریم های اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی برای کشور در شرایط بغرنج کنونی مفید واقع شوند، مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور بودند.شاید بتوان مهم ترین مشکل سالهای اخیر این مناطق را به کارگیری مدیرانی ناکارآمد دانست که با وجود سابقه ناکافی مدیریتی و تنها به واسطه نزدیکی به حلقه افراد خاص در دولت به این پست ها رسیده اند. نیم نگاهی به سوابق و اقدامات برخی از این مدیران ارشد اقتصادی، گویای بسیاری از واقعیتهاست.

به گزارشتدبیریکی از مدیران عامل فعلی مناطق آزاد که سابقا کارمند معاونت پشتیبانی نیروی انتظامی بودهو به واسطه پادرمیانی یکی ازدوستان قدیمی خود دردبیرخانه مناطق آزاد، به حمید بقایی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد معرفی می شود و پس از آن،مدارج مدیریتی را در مناطق آزاد طی میکند، س – ر مدیر عامل فعلی منطقه آزاد انزلی است.

این مدیرعامل به نحو آشکاری اقوام و دوستان صمیمی خود را در منطقه آزاد انزلی مشغول بکار کرده است.

پسر بزرگ وی با ۲۹ سال سن به عنوان رییس دفتر مدیرعامل و با حفظ سمت به عنوان معاون مالی- اداری مشغول به کار شده و پسر کوچکتر با ۲۴ سال سن، به دلیل دانشجو بودن در دفتر تهران مشغول به کار است.

این مدیر عامل علاوه بر فرزندان ، دیگر اقوام و دوستان خود را هم در منطقه آزاد انزلی در پستهای مشاور، مدیر پشتیبانی، معاون اقتصادی و … به کار گرفته است.

در منطقه آزاد انزلی تا قبل از ورود وی، بزرگترین پروژه جاری این منطقه پروژه بندر کاسپین بود که اجرای این پروژه مدتی است مورد تشکیک سازمان بنادر قرار گرفته است اما کارشناسان و شرکتهای مشاور به دلایل متعدد از جمله این که بندرقدیمی انزلی با ۱۱ اسکله موجود در داخل شهر انزلی موجبات ایجاد ترافیک های سنگین در ورودی شهر و آلودگی کانال دهانه مرداب انزلی شده و ظرفیتهای توسعه ای خود را از دست داده، از احداث بندری جدید به نام بندر کاسپین به فاصله ده کیلومتری از شهر در محدوده منطقه آزاد که قابلیت پهلوگیری کشتی هایی با آبخور ۹ متر و ظرفیت حمل ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهدداشت ، حمایت کرده اند.

از این رو طی این سالها نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان از بودجه منطقه آزاد صرف احداث این پروژه و از جمله ساخت موج شکن ها شده است.

اما مدیرعامل فعلی به دنبال واگذاری پروژه به سازمان بنادر و وزارت راه است و اعتقادی به اجرای آن ندارد و همه این ها در شرایطی است که چند ده میلیارد در این پروژه هزینه شده است.

با این تصمیم، به نظر می رسد این پروژه نیز که اجرای آن نقش مهمی در توسعه ترانزیت و درآمدزایی برای کشور خواهد داشت، به سرنوشت صدها پروژه نیمه تمام دیگر دچار شود که پس از صرف هزینه های میلیاردی از دستور کار خارج شده اند.

Anzali Free Zone

Shahin

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

این هم مطلبی که از روز گذشته برای فشار به این منطقه توی برخی خبرگزاری ها کار شده. یعنی کماکان دوستان برای به ثمر رسیدن پروژه غیر منطقی شون پا فشاری دارن و باز هم معتقدن باید چند ده میلیارد دیگه هزینه بشه برای هیچ و پوچ فقط برای قانونمند تر شدن دست درازی هاشون توی این منطقه .

با غفلت نهادهای نظارتی رخ داد
تعطیلی بزرگترین پروژه در یک منطقه آزاد خانوادگی
مدیرعامل فعلی به دنبال واگذاری پروژه به سازمان بنادر و وزارت راه است و اعتقادی به اجرای آن ندارد و همه این ها در شرایطی است که چند ده میلیارد در این پروژه هزینه شده است.
یکی از مجموعه های اقتصادی مهم کشور که می توانست با تکیه بر ظرفیتهای قانونی در کم اثر کردن آثار تحریم های اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی برای کشور در شرایط بغرنج کنونی مفید واقع شوند، مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور بودند.شاید بتوان مهم ترین مشکل سالهای اخیر این مناطق را به کارگیری مدیرانی ناکارآمد دانست که با وجود سابقه ناکافی مدیریتی و تنها به واسطه نزدیکی به حلقه افراد خاص در دولت به این پست ها رسیده اند. نیم نگاهی به سوابق و اقدامات برخی از این مدیران ارشد اقتصادی، گویای بسیاری از واقعیتهاست.

به گزارشتدبیریکی از مدیران عامل فعلی مناطق آزاد که سابقا کارمند معاونت پشتیبانی نیروی انتظامی بودهو به واسطه پادرمیانی یکی ازدوستان قدیمی خود دردبیرخانه مناطق آزاد، به حمید بقایی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد معرفی می شود و پس از آن،مدارج مدیریتی را در مناطق آزاد طی میکند، س – ر مدیر عامل فعلی منطقه آزاد انزلی است.

این مدیرعامل به نحو آشکاری اقوام و دوستان صمیمی خود را در منطقه آزاد انزلی مشغول بکار کرده است.

پسر بزرگ وی با ۲۹ سال سن به عنوان رییس دفتر مدیرعامل و با حفظ سمت به عنوان معاون مالی- اداری مشغول به کار شده و پسر کوچکتر با ۲۴ سال سن، به دلیل دانشجو بودن در دفتر تهران مشغول به کار است.

این مدیر عامل علاوه بر فرزندان ، دیگر اقوام و دوستان خود را هم در منطقه آزاد انزلی در پستهای مشاور، مدیر پشتیبانی، معاون اقتصادی و … به کار گرفته است.

در منطقه آزاد انزلی تا قبل از ورود وی، بزرگترین پروژه جاری این منطقه پروژه بندر کاسپین بود که اجرای این پروژه مدتی است مورد تشکیک سازمان بنادر قرار گرفته است اما کارشناسان و شرکتهای مشاور به دلایل متعدد از جمله این که بندرقدیمی انزلی با ۱۱ اسکله موجود در داخل شهر انزلی موجبات ایجاد ترافیک های سنگین در ورودی شهر و آلودگی کانال دهانه مرداب انزلی شده و ظرفیتهای توسعه ای خود را از دست داده، از احداث بندری جدید به نام بندر کاسپین به فاصله ده کیلومتری از شهر در محدوده منطقه آزاد که قابلیت پهلوگیری کشتی هایی با آبخور ۹ متر و ظرفیت حمل ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهدداشت ، حمایت کرده اند.

از این رو طی این سالها نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان از بودجه منطقه آزاد صرف احداث این پروژه و از جمله ساخت موج شکن ها شده است.

اما مدیرعامل فعلی به دنبال واگذاری پروژه به سازمان بنادر و وزارت راه است و اعتقادی به اجرای آن ندارد و همه این ها در شرایطی است که چند ده میلیارد در این پروژه هزینه شده است.

با این تصمیم، به نظر می رسد این پروژه نیز که اجرای آن نقش مهمی در توسعه ترانزیت و درآمدزایی برای کشور خواهد داشت، به سرنوشت صدها پروژه نیمه تمام دیگر دچار شود که پس از صرف هزینه های میلیاردی از دستور کار خارج شده اند.

پاسخ

Anzali Free Zone

Shahin

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

فکر میکنید چرا میگن عجله ای برای تغییر در استانداری گیلان نیست ؟ :-D . چون برای هماهنگ شدن با استاندار جدید و حفظ امتیازات کلی زمان باید صرف بشه.

پاسخ

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

اگر مسئولین استانی چشم .بینا وگوش شنوا داشتن وضیعت یک کشور مسلمان این نبود.زیرا آنهای که برای ریاست انتقاب می شوند .از قبل انتخاب شده اند از قدیم گفته اند کس نخوارد پشت من جز ناخن .انگشت من. .آن کسی که آمده فقط چسبیده به میز ریاست تا میزش را از دست ندهد. اگر این مسئولین کمی متوجه بودند که اگر در محیطلی که زندگی میکند بیکار باشد .این بیکاری به خاندان او هم سرایت خواهد کرد .اگر از بیکاری معتاد زیاد باشد. آن هم کم کم به خاندانشان سرایت خواهد کرد. ویا اگر بخاطر بیکاری عدهای دست به دزدی وچ

پاسخ

مصطفی

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

برای سایت دیار میرزا که نوشتم برای شما هم مینویسم؛در آخر هم چندتا سوال از کسانی که نظر نوشتن میپرسم.
خودتون جواب خودتونو دادید. وقتی میگید با تکمیل راه آهن قزوین-رشت-بندرانزلی حتی بندر کاسپین و بندر آستارا هم نمی تونن جوابگو باشن این یعنی این که از الان باید به فکر آینده بود و هر چه زودتر پروژه ی بنادر در گیلان رو با پیشرفت راه آهن پیش برد.
این درست نیست که شما بمونید تا راه آهن به جلوی خونه ی شما برسه تازه به این فکر بیافتید که کجا رو اول درست کنید کجا رو بعدا ، راه آهن بحثش جداست بندر هم بحثش جدا هر چند که به تنهایی فایده ای ندارن.”
آقای “مجید ش” منظورتون از پل صهیونیستی چیه دقیقا؟ طرف خمام مگه دارن پل میزنن ؟ اگر منظورتون همون پلی هست که کنار بندر کاسپین دارن میزنن باید بگم این پل از شبدر الهام گرفته شده و به همین نام هم خوانده میشه.
یه سوال هم از همه میپرسم : تا به حال به قدیم ها فکر کردید که میگن گرونی نبود ، شغل بود و… ؟ برای من یه سوال بی جواب هست که چرا دزد وجود داشت ؟ ؛ حالا با وضعیت الان کشور من میگم باید هم وضع ما اینطور باشه و الان باید خدارو شکر کنیم که بالاخره کشور به این نقطه رسید تا اقتصاد درست بشه.
کشور ما دچار بیماری هلندی شده بود و حالا به امید خدا میگم که احتمالا تا ۵ یا ۶ سال آینده وضع کشور خوب میشه.

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ شهریور ۲۸ام, ۱۳۹۲ ۱۵:۰۲:

مصطفی جان اتفاقا ساخت بندرگاه کاسپین اتفاق خوبیه، اما نه توی این برهه که منطقه آزاد تو هزینه های زیر ساختهاش مونده و راه اهن هم که شده پروژه معدن نمک. فارغ از بحث ترانزیت که میتونه به توسعه گیلان کمک کنه افزایش تولید و صنعتی شدن گیلان چقدر مهمه ؟؟؟؟؟؟؟؟

Anzali Free Zone

Shahin

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

آیا میزان عرضه نباید با تقاضا همخوانی داشته باشه مصطفی عزیز ؟ آیا خط آهن برسه صف کشتی توی انزلی صورت میگیره به سرعت سرسام آوز یا خود دولت لزوم هزینه رو توی آینده میدید ؟ آیا این ۶۰ میلیارد نمیتونست بخش اعظمی از مشکل بیکاری رو توی گیلان حل کنه ؟

پاسخ

مصطفی

۲۵ شهریور ۱۳۹۲

یه چیز دیگه میپرسم.
چقدر از محصولات ساخت ما اقتصادی هست و با کیفیبت؟؟
چرا دولت باید روی صنعت سرمایه گذاری کنه آخرش هم به چیزی نرسه؟؟ البته این به خاطر صنعت دولتی هست چون مدیر عامل کارخونه دولتی دلش به حال پول دولت نمی سوزه.
مردم ایران فقط از راه ترانزیت و گردشگری میتونن به جایی برسن.
بالاخره این پروژه ها باید یه زمانی شروع میشد حالا با هم شروع شده که بهتره ؛ اگر هم یکی زودتر شروع میشد یکی دیرتر باز هم همه میگفتن چرا فلان کار را شروع نکردن.
زندگیتونو بکنین آینده ی جهان از آن ماست شک نکن ؛ شک کردی من خودم براتون اثبات میکنم.

پاسخ