pirbazar

به گزارش سامانه خبری، تحلیلی انزلی کلاب، پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۸۶ میلادی با احداث خط راه آهن محمودآباد (سواحل جنوبی دریای خزر) به آمل برمی‌گردد. این طرح اگرچه در نظر بود تا تهران ادامه یابد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن، برچیده و برای احداث تلگراف استفاده شد. در سال ۱۸۸۸ (میلادی) و ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه آهن یک متر بود و به وسیله مسیو بواتال فرانسوی اجرا شد و بعدها به یک بلژیکی واگذار شد.

در ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه‌آهن تا ده سال باز می‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام شست میلیون فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد.

Locomotive

مسیر راه آهنی نیز از بندر انزلی و پیر‌بازار به رشت وجود داشته که بعدها جمع آوری گردید. تنها بازمانده این مسیر یک لوکوموتیو بخار است که بر روی آخرین قطعه چندمتری ریل، هنوز در داخل محوطه سازمان بنادر انزلی خودنمایی می‌کند و تاریخ ۱۸۴۸ را بر روی خود دارد. ۱۲ کیلومتر ازین مسیر تا اواسط دوره رضا شاه همچنان مورد استفاده بوده‌است. پس اولین و قدیمی‌ترین راه آهن همان مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت است.

اما آنچه که در خصوص این رویداد خودنمایی میکند، باقی ماندن لوکوموتیوی تاریخی است که خود میتواند به یکی از جاذبه های گردشگری بندرانزلی بدل شود. هر چند که طرح خط آهن قزوین-رشت-بندرانزلی بیشتر به معدن نمکی شباهت دارد که همه ساله قرار است صدای سوتش را در رشت و بندرانزلی بشنویم، اما حال هر چقدر هم که این پروژه به صورت لاکپشت وار به مسیر خود ادامه میدهد اما به نظر میرسد طی چند سال آتی کم کم رنگ حقیقت به خود بگیرد.

پس چه بهتر با بررسی مسیر خط آهن و ایستگاه آن در بندرانزلی برای راه اندازی و تاسیس میدانی در آن محدوده تحت عنوان میدان راه آهن بندرانزلی بهره گرفته شود و این بازمانده تاریخی از اولین خط آهن در ایران را به آن میدان منتقل کنند.

منبع: انزلی کلاب

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

دنیا برای جابجای ملتهای شان وهمچنین برای گذراندن تفریحات و رفاع ساکنین کشورهایشان از بهترین وسیله ها و راحت ترین وسیله برای آسایش شان استفاده کرده اند و با سریع ترین قطار ها و ترن ها و مترو ها دو کشور جداگانه را به همدیگر متصل می نمایند.
ولی افسوس که ما یک مسیر ۸ ساعته الی ۲۰ ساعته مثل بندر عباس و یا مثل مشهد را باید با اتوبوس مسافرت نمائیم که اگر شخصی مجبور نباشد هرگز به چنین مسافرتی تن نخواهد داد چه رسد برای تفریح وگردش باشد.
حال با این اوصاف انتظار داریم مسافر و یا توریست های ایرانی و یا خارجی به شهرهای ایران سفر نمایند و دیگر اینکه در دنیایی هم زندگی می کنیم که هیج سرمایه گذاری هم جرات سرمایه گذاری در چنین حرکتهای را ندارد. پس باید سالها منتظر همان سوت قطار در این استان باشیم.

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۳ ۲۰:۱۱:

حالا مشکلات صنعت حمل و نقل زمینی در ایران به کنار صنعت هوایی مون هم نوبره مشاا… ۴۹ تا کشته امروز در تهران، به همطونان عزیزمون تسلیت میگم.

sinaclub

sinaclub

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

انقدر مسئولین با درایت و مدیر قابل داریم منی که انزلیچی هستم از این موضوع خبر نداشتم چه برسه به گردشگرها …
یعنی اگه جاهای دیگه یه همچین افتخاراتی داشتند چی کار میکردند و ما چه کار کردیم.
نمره قبولی برای مسئولین.ههههههه

پاسخ

فرهاد

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

اخ چه بی غیرتی بودن این پادشاهان قاجار چطور نیاکان مارو نفروختن من متعجبم.

پاسخ

امير

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

راه آهن در انزلی ؟
واقعا داشتیم ؟
داشتیم ؟

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ مرداد ۲۰ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۵:

عکسش هست که

امیر نوری

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

چی میشه این قطار رو بیارن توی بلوار انزلی بزارن با نورپردازی قشنگ با یه تندیس معرفی قطار و سابقه ش ؟ خداییش انقدر سخته اینکارا ؟ یا یه المان از مقبره شهید بایندر رو بیان توی بلوار انزلی بسازن ؟ هر دو تا مجسمه قطار و آرامگاه شهید بایندر دقیقاََ جایی قرار گرفتن که قابل رویت نیست .. اینا چیزایی هستن که مردم ما بدونن نه اینکه به صورت متروکه پنهان تو گمرک آب بخوره

پاسخ

انزلیچی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۹۳ ۲۱:۰۷:

این کارو نکنینا!!!!!!!!!!!!! مجسمه ماهیگیر رو که دوستان یادگاری بردن خونه.تاریخ شهرمونو که رو هوا میزنن.همونجا جاش امن تر هست :sweat:

بابک

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

در گیلان فقط یک خط آهن وجود داشت آنهم خط آهن پیربازار به رشت بود آن لکوموتیوی را که اشاره کردید احتمالا” از روسیه برای خط آهن پیربازار به رشت بود در ضمن اینکار برای حمل کالا از بندر کوچک پیربازار به رشت بوده چون کالای تجاری را از راه مرداب توسط قایقهای بادبانی به بندر پیربازار می آوردتد

پاسخ