بررسی شرایط کشتی نفتکش سانچی و احتمال زنده ماندن ملوانان مفقود شده
به گزارش سامانه خبری تحلیلی انزلی کلاب، تانکر سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، با محموله میعانات گازی  از بندر عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده و در تاریخ ششم ژانویه ، در یکصد و شصت مایلی بندر شانگهای با کشتی باری سی اف کریستال چین، تصادف داشته که در پی آن به علت نشت محموله تانکر ، متاسفانه دچار انفجار و حریق شدید شده است، از سی و دو نفر پرسنل تانکر سانچی دونفر بنگلادشی و سی نفر پرسنل ایرانی، از جمله یک زوج جوان نیز بودند که متاسفانه پیکر یکی از خدمه ایرانی در محدوده اطراف تانکر رویت و از آب گرفته شده و تلاشها برای مهار آتش علیرغم کارشکنی طرف چینی در اطفاء حریق و تعلل آنها همچنان ادامه دارد.
اما نکته مهم در این اتفاق وضعیت جان پرسنل و نفرات کشتی است
قبل از هر چیز لازم به ذکر نکاتی در ارتباط با کشتیهایی با ابعاد بزرگ و خصوصا تانکر ها می باشد
با توجه به اینکه تانکر سانچی ساخته شده در سال ۲۰۰۸ به طول ۲۷۴ متر و عرض ۵۰ متر اقیانوس پیما می باشد، از امکانات و تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری مدرن و به روز و نیز امکانات و ادوات و تجهیزات امداد و نجات در شرایط اضطراری برخوردار بوده است، ضمن اینکه تمامی این تجهیزات قبل از هر سفر دریایی بازدید شده و طبق دستورالعمل های زمانبندی شده به صورت دوره ای  مورد بازرسی قرار گرفته و درصورت بروز ایراد و یا معیوب بودن نسبت به رفع آن اقدام می شود از لحاظ ایمنی و تامین جان نفرات مطابق با استانداردها بوده و مجوز سفر صادر شده است، در غیر این صورت امکان ترک مبدا را نداشت.
همچنین پرسنل تانکرها علاوه بر دوره های مربوط به دریانوردی، دوره های اختصاصی کشتی های تانکر را گذرانده و در بدو ورود به کشتی نیز، در جلسه توجیهی درباره آشنایی با کشتی، ضوابط و مقررات،  راههای اضطراری، مکانهای اجتماع عمومی در زمان حادثه شرکت می کنند و علاوه بر این به صورت دوره ای در کشتی، انواع تمرینها در رابطه با ترک کشتی، اطفاء حریق در کشتی، افتادن نفر به دریا، تست قایقهای نجات و به آب اندازی آنها،  در جهت آمادگی پرسنل در مواجهه با مخاطرات انجام می پذیرد.
 در مورد تانکر سانچی با نکاتی مواجهه هستیم که با چیدن این نکات در کنار هم، امیدواری جهت سلامتی نفرات بالا می رود، اول اینکه پرسنل زبده و با تجربه ای در سفر ، کشتی را همراهی می کردند که این خود عاملی مهم در حفظ جان نفرات است، دوم اینکه بر طبق اخبار واصله یکی از قایقهای نجات تانکر در محل خود وجود ندارد، در حالی که قبل از عزیمت هر دو قایق موجود بوده و گمان این می رود که ممکن است پرسنل به داخل قایق رفته و از محل سانحه دور شده باشند، با توجه به شرایط جوی موجود در منطقه احتمال عدم رصد قایق زیاد است و ممکن است تا زمان رسیدن نیروهای امدادی با توجه به اینکه قایقها موتوردار هستند، از محل حادثه فاصله گرفته باشند و از طرفی هم با توجه به اینکه این قایقها قابلیت رهاسازی خودکار نیز دارند، بیم آن می رود که قایق رها شده باشد و پرسنل نتوانسته باشند خود را به قایق برسانند.
مورد بعدی در مورد پیکر پیدا شده است که بر طبق گزارشات لباس ضد حریق به تن داشته است، پوشیدن این لباس زمان بر می باشد و این خود گویای این مورد است که پرسنل در لحظات اولیه سانحه هوشیار بوده و اقدامات لازم را در ارتباط با شرایط پیش آمده انجام داده اند
اگر پرسنل کشتی توانسته باشند خودشان را به طبقات زیرین کشتی که در مجاورت سطح آب قرار دارد مثل موتورخانه رسانده باشند احتمال نجات آنها زیاد است که با توجه به زبده بودن نفرات، این امیدواری وجود دارد
ولی اگر در درون انفجارهای رخ داده  در درون کشتی گرفتار شده باشند، احتمال نجات آنها کمتر می شود.
در حال حاضر نسبت به شرایط نفرات هیچگونه اظهار نظری نمیتوان داشت و باید منتظر اطفاء حریق بود تا جایی که بتوان به کشتی نزدیک شد و از وضعیت پرسنل مطلع شد.
به امید اینکه تمامی خدمه کشتی در سلامت کامل به سر ببرند و هرچه زودتر به آغوش خانواده های خود برگردند.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *