598828_673258539353314_768301162_n

به راستی بازار ایران تشنه چیست؟ در این بازار تشنه دلالان چه میزان سرمایه را از آن خود می کنند؟ وقتی درآمدهای نفتی کشور بیش از صد درصد کاهش می یابد، وقتی اقتصاد کشور نیازمند یک جراحی اقتصادی بزرگ است در عرض کمتر از سه سال بیش از سه هزار خودرو از منطقه آزاد انزلی وارد این سرزمین می شود.

خودروهای وارداتی از منطقه آزاد انزلی فاقد استاندارد جهانی یورو ۴ و متولیان جدی خدمات پس از فروش است. از طرفی وضعیت آپشن ها، آلیاژ بکار رفته در خودروهای مذکور بر حسب سفارش تجار ایرانی، هندی، افغانی و .. صورت می گیرد. در صورتیکه خودروهای شرکتی که به سرزمین اصلی وارد می شوند دارای کیفیت و آپشن بهتری هستند.

هرج و مرج در بازار واردات خودرو به منطقه آزاد انزلی از سوی افرادی که به صورت متفرقه و واسطه ای و یا کسانی که دارای مجوز واردات خودرو بوده ولی متاسفانه هیچ گونه پیشینه خودرو و خدماتی ندارند فعالیت می کنند و از سویی دیگر اکثر این افراد فاقد فضای تعمیرگاهی و خدمات پس از فروش هستند. هم اکنون تعداد زیادی از خودروهای منطقه آزاد در داخل تعمیرگاه های رسمی و غیررسمی به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها و نبود قطعات رها شده اند.

با مسدود شدن سامانه ثبت سفارش خودرو از ۳۰ دی ماه گذشته واردات خودرو توسط افراد یا شرکت های فاقد نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش براساس مصوبه وزیر صنعت در کشور ممنوع شده است.

 سهم بیش از هفتاد درصدی خودروهای وارداتی فاقد نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش از بازار خودرو موجب شد تا با مسدود شدن سامانه ثبت سفارش از شنبه گذشته واردات خودروهای سواری تنها توسط شرکت های دارای نمایندگی رسمی فروش در کشور مقدور باشد.

بیوک علیمراد مشاور خودرو وزیر صنعت در این باره می گوید: براساس ابلاغیه جدید مقرر شده تا در چهارچوب ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای به داشتن نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش (تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات، گارانتی و وارانتی) از این پس واردات خودروها تنها از طریق نمایندگی های رسمی فروش شرکت های خارجی مقدور باشد.

وی با بیان اینکه از ۳۰ دی ماه سامانه ثبت سفارش خودرو برای اجرای این مصوبه مسدود شده است افزود: از شنبه گذشته تنها شرکت هایی که به طور رسمی ثبت شده اند و دارای نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش هستند قادر به ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی خواهند بود.

این عضو شورای سیاست گذاری خودرو تاکید کرد: بر این اساس هرگونه ثبت سفارش خودرو توسط افراد یا شرکت های فاقد نمایندگی رسمی ممنوع خواهد شد چراکه تا پیش از این واردات خودروهای خارجی بدون گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش سهم بیش از ۷۰ درصدی بازار را به خود اختصاص داده بود که موجب ایجاد مابه التفاوت چند میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی و شرکتی و سردرگمی مشتریان خودروهای غیر شرکتی برای دریافت خدمات پس از فروش شده بود.

به گفته وی از این پس تنها نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی در کشور قادر به ثبت سفارش و واردات خودرو خواهند بود و با اجرای این مصوبه هرگونه واردات خودروهای سواری فاقد نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش ممنوع خواهد بود. این در حالی است که ۱۷ مهر ماه ۹۲ طرح ساماندهی خودرو به منظور کنترل واردات کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو، طرحی در وزارت صنعت پیگیری شد که با اجرای آن، واردات این محصولات تنها توسط نمایندگی شرکت های خارجی امکان پذیر می شود و از واردات توسط افراد و شرکت های متفرقه جلوگیری شود.

این موضوع از آنجا نشات گرفت که بهم ریختگی در بازار خودروهای خارجی و عرضه خودروهای بدون مطابقت با مشخصات اصلی ارائه شده از طرف شرکت های خارجی، شکایت برخی مشتریان بازار خودروهای خارجی را به همراه داشته که این مسئله وزارت صنعت را به فکر تدوین طرحی برای کنترل واردات خودرو انداخته است.

اما حد مجاز آلایندگی خودروهای وارداتی به منطقه آزاد چقدر است؟ این خودروها که اکثراً با استاندارد یورو ۲ وارد خیابان های محدوده منطقه آزاد می شوند در مقایسه با استاندارد یورو ۴ این است که یکی از تفاوت ها بین این استانداردهای بنزینی، میزان کربن مونواکسیدی است که توسط احتراق آنها آزاد می شود. براساس استاندارد اتحادیه اروپا برای خودروهای سواری بنزینی میزان کربن مونواکسید آزاد شده در هر کیلومتر با استاندارد یورو ۲،  ۲٫۲ گرم و با استاندارد یورو ۴، یک گرم است. این کاهش بیش از ۵۰ درصدی آلاینده CO در سوخت بنزین به همراه سایر بهبودهای سوختی می تواند تاثیر قابل توجهی در آلودگی هوا داشته باشد.

در کشور ما نیز برنامه ارتقای استاندارد بنزین در پاییز سال ۱۳۸۹ تعیین شد. هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های نفت و صنایع و به استناد ماده یازده قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت ها را تعیین کرد. براساس این تصمیم، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال های ۱۳۸۹ و ۹۰ یورو ۲ تعیین شد اما مقرر گردید که در سال های ۱۳۹۱، ۹۲ و ۹۳ این خودروها باید استاندارد یورو ۴ را کسب کنند.

با توجه به زمان بندی فوق آشکار است که از زمان بندی برنامه ریزی شده عقب مانده ایم و اکثریت خودروهای وارداتی در منطقه آزاد انزلی هنوز در سال ۹۳ استاندارد یورو ۴ را ندارند و اکثریت با استاندارد یورو ۲ وارد می شوند.

بنابراین سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان متولی واردات خودرو به سرزمین منطقه آزاد موظف است حقوق مصرف کنندگان را در نظر بگیرد و خودروهای بی کیفیت خارج از استاندارد اروپا که به سفارش شرکت های فاقد پشتوانه تعمیرگاهی وارد بازار مصرف می شوند از ورود آنان ممانعت بعمل آورد. در حال حاضر هر نوع خودرو با چند آپشن (بیسیک، میدل آپشن و فول آپشن) وارد منطقه آزاد می شوند که موجب سردرگمی خریداران شده و سود سرشاری را برای برخی شرکت های واردکننده به همراه دارد.

اما انتظاری را که امروز مصرف کنندگان و همشهریان گیلانی از مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان فردی کارآمد دارای لیاقت، شایستگی، تجربه کار و فعالیت و مدیریت در مناطق آزاد مختلف کشور و هم اکنون در بدنه دولت تدبیر و امید دارند ایجاد اطمینان در بازار مصرف خودرو است.

چراکه مردم استان بر این عقیده واقف هستند که پای کار آمدن شرکت های دارای فضای تعمیرگاهی و خدمات پس از فروش موجب هدایت سرمایه های استان به اقتصاد پویا و مولد خواهد بود و موجب اشتغال زایی خواهد شد. لذا با فعالیت ۱۴ شرکت دارای مجوز در منطقه آزاد انزلی می طلبد که هر شرکت در زمینه یک محصول و برند جهت فروش و تامین قطعات با داشتن فضای تعمیرگاهی و نیروهای کارآمد و آموزش دیده متخصص در هر برند مجهز شوند تا در زمان ایجاد اشکال و سردرگمی مصرف کنندگان خودرو بتوانند مشکلات خود را در کمترین زمان ممکن مرتفع کنند.

بنابراین کلیه ۱۴ شرکت دارای مجوز واردات خودرو از سازمان منطقه آزاد انزلی به سازمان جهت احداث فضای نمایشگاهی، تعمیرگاهی و جهت ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودروهای فروخته شده تعهد نمودند. اما پس از گذشت سه سال از عمر واردات خودرو و این شرکت ها در منطقه آزاد انزلی هیچ کدام از این شرکت ها به تعهدات خود عمل نکرده اند و فقط و فقط خودرو فروختند و میانگین بابت هر خودرویی بین ۵  تا ۱۰ میلیون تومان سود بردند و هیچ گونه هزینه ای بابت ایجاد تعمیرگاه تخصصی و تامین قطعات خودروهای فروخته شده در راستای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان گرامی ارائه ندادند و متاسفانه در حال حاضر از ۱۴ شرکت مذکور صرفاً دو شرکت به تعهدات خود به سازمان عمل نمودند.

حال مصرف کنندگان خودرو تمایل دارند نماینده ای مشخص جهت هر برند خودرو اقدام به واردات و عرضه آن در منطقه آزاد به همراه ارائه خدمات پس از فروش به مشتری نماید و در این صورت نسبت به قیمت گذاری هر خودرو، سازمان منطقه آزاد و سازمان های نظارتی استان (همانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور) می توانند نظارت کامل داشته باشند.

انشالله در آینده ای نزدیک تصمیمات جدید و قاطعی مانند تصمیمات یکسال گذشته در مورد مسائل منطقه آزاد در زمینه مقابله با واردات خودروهای خارجی از طریق شرکت های فاقد نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش از سوی مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد انزلی اتخاذ و ابلاغ شود.

حال از آنجا که از زمان دولت تدبیر و امید و ورود مدیرعامل محترم و کارآمد سازمان منطقه آزاد انزلی در این سازمان موجی از شکوفایی و رونق اقتصادی در این منطقه به بار نشسته است، انتظار مردم و همشهریان تحقق موضوع صدرالاشاره از منطقه آزاد انزلی است.
منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

majid

majid

۶ بهمن ۱۳۹۳

شنیده شده حتی اسپرتیج که ماشین ۲۰۰۰ سی سی هستش رو با موتور ۱۶۰۰ میندازن به ملت
دلتا موتور یه شرکت انزلیچیه که برای انزلیچیها فک کنم مطمئن ترین انتخابه
هرکی خریده راضی بوده

پاسخ