c66733db6fd9c6779ab24f57f69f5201_M

بندر انزلی به عنوان یکی از مجهزترین و مدرن ترین بنادر حوزه دریای خزر به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و به عنوان تنها بندر آزاد منطقه، نقش به سزایی در رونق کریدور شمال- جنوب دارد. واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد باعث شده است تا تسهیلات و امکانات ویژه ای برای صاحبان کالا، بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شود. نزدیکی با بنادر کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان. ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازارهای مصرفی کشورهای تازه استقلال یافته شوروی قابلیت های بالقوه و بالفعل این بندر را افزایش داده و اهمیت آن را به عنوان یک قطب اقتصادی دو چندان کرده است.
به گزارش خبرنگار بندر آنلاین، در حالی که مردم استان گیلان منتظر هستند تا ببیند سرنوشت بزرگترین بندر این استان به کجا ختم می شود، بندری که شاید زندگی روزمره هزاران نفر در این استان، با رونق داشتن آن گره خورده است، مسئولان در حال نامه نگاری هستند تا مجوز برگزاری مزایده جدید صادر شود.
بسیاری از کارشناسان حوزه بندری، دورنما و آینده این بندر را با روند کنونی حاکم بر این بندر، درخشان تصور نمی کنند؛ روند نزولی یی که شاید کاهش ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از این بندر، نقطه شروع یک سقوط هولناک باشد.
در اینکه مسئولان همواره به نقطه های صعود فکر می کنند و در برنامه ریزی ها، از قله های بلند سخن به میان می آوردند، شکی نیست؛ اما در بسیاری از موارد خصوصاً در چند سال اخیر، در عمل، اتفاقی نمی افتد.
روزی مزایده برگزار و روز دیگر به دلیل سوء مدیریت ها و بعد از اعتراض ها، باطل اعلام می شود و آن چیزی که در این میان متضرر می ماند، اسکله بندر است.
اسکله های این بندر مهم در شمال کشور که در زمانهای نه چندان دور برای خود ” برو، بیایی” داشته، به دلایل مختلف، از تحریم و افزایش قیمت ارز گرفته تا مدیریت ناصحیح، در حال تبدیل شدن به موزه می باشد!
به هر حال امید است، در مزایده جدیدی که قول برگزاری آن در آینده نزدیک داده شده، جامعه بندری شاهد برگزاری یک مزایده سالم و بدون شبه باشد، تا فرصت سوزی ها درمورد این بندر جبران شود.
ظرفیت اسمی بندرانزلی ۱۷ میلیون تن است

درباره آخرین وضعیت بندر انزلی با فرهاد منتصر کوهساری به گفتگو پرداختیم.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار بندرآنلاین درباره زمان برگزاری مزایده مجدد انتخاب اپراتور بندر انزلی و آخرین وضعیت این بندر، گفت: طی نامه نگاری با سازمان بنادر و دریانوردی تهران، از این سازمان مجوز درخواست شده که درصورت پاسخ این سازمان، بزودی زمان برگزاری ابلاغ خواهد شد.
در مورد میزان تاثیر رفع تحریم ها بر بندر انزلی گفت: در حال حاضر میزان عملیات در بندر انزلی به ۱۰میلیون تن کالا می رسد و پیش بینی می شود که این میزان تا ۱۱ میلیون تن کالا نیز برسد.
فرهاد منتصر کوهساری ادامه داد: نگاه ما به موضوع تحریم به چشم فرصت است؛ البته عقب ماندگی هایی وجود دارد، که با برخی اقدامات و بسترسازی ها از قبیل ایجاد موج شکن ، اسکله، ساخت سیلوی غلات و انبار سر پوشیده سعی شده بندر را به سمت رشد و بهره وری حرکت داد که البته در این مورد هدف نهایی و چشم انداز برای بندر انزلی، رسیدن به مرز عملیات جابه جایی ۱۷ میلیون تن کالا در سال می باشد.
این مقام مسئول درمورد ظرفیت عملیاتی این بندر، در پایان خاطر نشان کرد: در فاصله زمانی که بندر با رونق مواجه بود، به میزان ۸۰۰ هزار و ۷۰۰ تن کالا در یک ماه جابه جا شد که این میزان در مدت یک سال ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا بوده است. که این مهم نیز با تلاش و ایجاد رقابت و بهره وری و به کار گیری سیستم های الکترونیکی روز و با استفاده از توانمدی های موجود به دست آمده است.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

محراب

mehrab.iranpour

۳۰ مهر ۱۳۹۲

تو این زمینه باید کل مسئولین شهری دست به دست هم بدن.قابل توجه آقای نماینده.البته اگه اینجا تشریف دارن

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ مهر ۳۰ام, ۱۳۹۲ ۲۰:۵۶:

تازه مثلا تاسیسات بندری انزلی جزع منطقه آزاد محسوب میشه چه اتفاقی میفته که کشتی ها رو فراری میدن ؟!!

۳۰ مهر ۱۳۹۲

به نظر می رسه سیاست های بندر در طی چند سال اخیر خوب نبوده و سبب فراری شدن کشتی ها شده ، این مساله باید کارشناسی بشه

پاسخ

مژگان

mojshekan

۳۰ مهر ۱۳۹۲

خدا به داد برسه، ما مسئولی نداریم که به این وضعیت رسیدگی کنه؟ ما موزه نمیخوایم، مسئولین مربوطه علاقه دارن ظاهرا

پاسخ

Shahin

شاهین پاسخ در تاريخ آبان ۱ام, ۱۳۹۲ ۰۴:۴۷:

البته موزه اگه نخوایم نیاز به یه نمایشگاه مناسب داریم . ولی بندر نباید نابود بشه بخاطر سو مدیریت

مریم لاهوری

۳۰ مهر ۱۳۹۲

واقعا به دلیل ضعف مدیریتی که وجود داشته همراه با عوامل دیگر شاهد کاهش رونق اقتصادی در این زمینه بودیم

پاسخ