DSC04912

به گزارش انزلی کلاب به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل، اردوی تمرینی تیم بوچیا استان گیلان با حضور اعضای گیلانی تیم ملی در این منطقه برگزار شد.

سیدکمال الدین هاشمی سرمربی گیلانی تیم ملی بوچیا ایران با بیان اینکه این اردوی تمرینی-تفریحی باهدف آماده سازی نفرات گیلانی تیم ملی جهت حضور موفق در مسابقات پارا آسیایی که آبان ماه جاری در مالزی برگزار می شود در منطقه آزاد انزلی برپا شد اضافه کرد: بوچیا از هشت سال پیش در استان گیلان و کشور زیر نظر فدراسیون شروع به فعالیت نموده که در میان ۱۱ رشته ورزشی معلولین و جانبازان بازیکنانی با میزان معلولیت بالاتری در این رشته حضور دارند.

وی در خصوص دلایل برگزاری این مسابقه تمرینی در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: باعنایت به حضور گسترده گردشگران و جایگاه استراتژیک منطقه در استان به منظور بهره گیری از امکان تبلیغی و آشنایی تعداد بیشتری از مردم با همکاری معاونت فرهنگی،اجتماعی،گردشگری منطقه آزاد انزلی،این مسابقه تمرینی را در فاز تجارت و محدوده گردشگری طرح ساحلی برگزار کردیم، که با استقبال گسترده مردم مواجه گردید.

سرمربی تیم ملی بوچیا تصریح کرد: افزایش روحیه و امید به زندگی و بالابردن توانایی فکری، حرکتی در میان معلولین عزیز از جمله مزایای ورزش بوچیا می باشد.

هاشمی در رابطه با روش امتیازدهی این ورزش افزود: بوچیا دارای ۱۳ توپ، که ۶ توپ قرمز و ۶ عدد آبی و یک عدد سفید به عنوان توپ هدف می باشد و برنده بازیکنی است که تعداد بیشتری از توپهای پرتابی خود را به نزدیکی توپ سفید برساند.

سحرکاظم پور، شیوا و شیما جوادی، سارا قدوسی، فریبا تجسسی، سعید خوش پسند و علی آذریان نفرات حاضر در این اردوی تمرینی بودند که به مربیگری مربی گیلانی تیم ملی افسانه علیپور در منطقه آزاد انزلی به تمرین پرداختند.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی انزلی کلاب لطفا عدد را در کادر زیر وارد کنید *

carisma

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

این بوچیا حالا چی هست ؟

پاسخ

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

رشته بوچیا در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن نیز در میان رشته های ورزشی معلولان حضور داشت.

پاسخ

Shahin

Shahin پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۳۹۲ ۱۴:۲۴:

ممنون برای توضیحات میلاد عزیز …

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

میلاد عزیز ممنون ، اگر تونستی در مورد قوانین و مقرراتش هم یه تحقیقی بکن

پاسخ

میلاد پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۳۹۲ ۲۲:۳۳:

۱) تعاریف:
توپ هدف ،که سفید رنگ می باشد. : Jack Ball
توپ ، (منظور هریک از توپ های قرمز یا آبی). : Ball
طرف ، (به هریک ازطرف های رقابت کننده دریک مسابقه یا حریف اتلاق : Side
می شود ، اعم از بازی های انفرادی ، دوبل یا تیمی)
زمین بازی ، محوطه ای که به وسیله خطوط مرزی مشخص می گردند که شامل : Court
جایگاههای بازی نیزمی شود.
تشکیل (end) مسابقه ، به رقابت میان دو طرف اتلاق می شود و از تعدادی دور : Match
می شود.
و تمامی ( Jack ball ) دور ، یک مرحله از بازی است ، به گونه ای که توپ هدف : End
توپ ها بوسیله دو طرف مسابقه دهنده ، بازی شده باشند.
وسایل کمکی ، به ادواتی گفته می شود که برای کمک به انجام : Assistive device
استفاده می شود BC یک بازی استفاده می شود . معمولا این وسیله کمکی توسط بازیکنان ۳
مانند رمپ یا ناودان.
نقض مقررات ، به هر نوع عمل غیر قانونی که از سوی بازیکن ، تیم ، نفر : Violation
جایگزین ، نفر کمکی یا مربی انجام گیرد ، اتلاق می گردد.
پرتاب ، به حرکت در آوردن توپ روی زمین را گویند و شامل : پرتاب ، ضربه : Throw
به توپ با پا و رها سازی توپ هنگام استفاده از وسایل کمکی است.
توپ مرده ، توپی است که بعد از پرتاپ از زمین بازی خارج شده یا بعد از : Dead ball
نقض مقررات ، توسط داور از ز مین بازی برداشته شده ، یا توپی که بعد از اتمام وقت
بازیکن ، پرتاب نشده است.
بازی مختل شده ، به حالتی گفته می شود که توپ ها چه به صورت : Disrupted End
عمدی یا سهوی (تصادفی) از روال یا جریان عادی بازی خارج شده اند.
Ò
باید از (Jack ball ) خطی است که توپ هدف ، Jack خط وی شکل/ خط : V line
آن بگذرد تا در جزیان بازی قلمداد شود.
کارت زرد ، کارتی است به رنگ زرد و از جنس مقوا یا پلاستیک ، به :Yellow card
۱۰ سانتیمترکه داور از آن برای دادن اخطاراستفاده می کند. × ابعاد تقریبا ۷
کارت قرمز، کارتی است به رنگ قرمز و از جنس مقوا یا پلاستیک ، به ابعاد : Red card
۱۰ سانتیمترکه داور از آن برای اخراج بازیکن استفاده می کند. × تقریبا ۷
۲) تجهیزات و امکانات:
قبل از شروع مسابقه تجهیزات باید کنترل شوند . زمان کنترل تجهیزات را نماینده فنی تعیین
می کند و انجام آ ن بر عهده سر داور و نمایندگان وی می باشد . ۴۸ ساعت قبل از شروع
مسابقه ، مناسب ترین زمان برای کنترل تجهیزات است . توپ ها ، ویلچر ، ادوات کمکی ،
وسایل کمکی سر ، دست ها و دهان ، از جمله تجهیزاتی هستند که باید کنترل شوند .
طبق اختیارات سرداور ، کنترل تجهیزات ممکن است هر زمان ، در حین انجام مسابقات ، به
صورت تصادفی انجام شود. چنانچه در زمان کنترل تصادفی تجهیزات ، توپی غیر استاندارد
۱۰ اخطار داده می شود و توپ ها را کمیته – تشخیص داده شود، به بازیکن یا تیم ، طبق بند ۴
ثبت (score sheet) برگزاری تا پایان مسابقات توقیف می کند .اخطار دربرگه منشی
نصب می گردد. ( Call Room) می شود و یادداشتی نیز روی در ورودی اتاق فراخوان
-۲-۱ توپ های بوچیا:
یک سری از توپ های بوچیا شامل شش توپ قرمز، شش توپ آبی و یک توپ هدف
سفید رنگ م یباشد. توپ های بوچیا در مسابقات مصوب باید از معیارهای (Jack ball )
مشخص شده توسط کمیته بین المللی بوچیا تبعیت نمایند:
-۲-۱-۱ مشخصات توپ بوچیا:
۲۷۵ گرم. +/- وزن: گرم ۱۲
۲۷۰ میلی متر. +/- محیط: ۸
Ó
درج هرگونه علائم ت جاری روی توپ ها مجاز نمی باشد ، مشروط بر اینکه این علائم از
معیارهای فوق تبعیت نمایند.
۲-۱-۲ توپ ها باید دارای رنگ های مشخص کننده قرمز ، آبی و سفید بوده و بر روی
آنها آثار ضربه یا ترک خوردگی دیده نشود . نصب برچسب بر روی توپ ممنوع است .
توپ هایی که دستکاری شده اند پذیرفته نمی شود.
ب رای سر داور / (CBC) -2-2 وس ایل اندازه گیری: این وسیله باید توسط کمیته بوچیا
نماینده فنی در هر مسابقه مصوب ، تهیه گردد.
-۲-۳ تابلو امتیازات : این تابلو باید در محلی نصب گردد که تمامی ورزشکاران قادر به
دیدن آن باشند.
-۲-۴ وسیله زمان سنج: در صورت امکان، وسیله زمان سنج باید الکترونیکی باشد.
-۲-۵ سبد مخصوص توپ های مرده : این ظرف یا سبد باید به بازیکنان این امکان را
بدهد که تمامی توپ های موجود در آن را رؤیت نمایند و باید در جایی قرار داده شود که
تمامی بازیکنان آن را ببینند.
-۲-۶ نمایشگر رنگ قرمز وآبی: این وسیله می تواند با هر طرحی تهیه شود مشرو ط بر
اینکه برای بازیکنان به راحتی قابل مشاهده باشد . ازاین وسیله برای مشخص نمودن نوبت
پرتاب توپ استفاده می شود. ( مانند راکت تنیس روی میز)
-۲-۷ زمین بازی:
-۲-۷-۱ سطح زمین بازی باید مسطح و صاف همانند کف سرامیک شده یا کف پوش
چوبی باشد. سطح زمین نباید کثیف باشد.
۱۲/۵ متر می باشد . (به پیوست ۳ مراجعه شود) × -۲-۷-۲ ابعاد زمین بازی ۶
۵ سانتی متر خواهد بود . این – -۲-۷-۳ پهنای کلیه علامت گذاری های زمین بازی بین ۲
علامت گذاری ها باید به آسانی قابل تشخیص باشند . برای علامت گذاری خطوط باید از
نوار چسب استفاده شود . از نوار چسب ۴ تا ۵ سانتی متری برای علامت گذاری خطوط مرزی
و نوار چسب دو سانتی متری برای خطوط (V line) خارجی ، خط پرتاب ، خط وی شکل
Ô
داخلی زمین از جمله خط تقسیم کننده مربع ها(جایگاههای) بازی و خط بعلاوه (+) زمین
استفاده می شوند.
۲ متر با استفاده از نوار چسب / اندازه تعریف شده برای خط تقسیم کننده جایگاهها : ۵
۲ سانتی متری.
اندازه بعلاوه : ۲۵ سانتیمتر که با نوار ۲سانتیمتری مشخص می شود.
-۲-۷-۴ منطقه پرتاب به ۶ جایگاه پرتاب تقسیم می گردد.
مشخص کننده محدوده ایست که اگر توپ هدف (V line) -2-7-5 خط وی شکل
بین آن و خط پرتاب فرود آید ، به عنوان توپ غیر معتبر (سوخته ) تلقی (Jack ball)
م یگردد.
-۲-۷-۶ علامت بعلاوه (+) در مرکز زمین به عنوان محل قرارگرفتن توپ هدف
م یباشد. (Jack ball )
-۲-۷-۷ کلی ه اندازه گیری ها ی خطوط خارج از لبه داخلی خط مربوط می با ش د. خطوط
داخل زمین بازی ، ابتدا با یک خط نازک مشخص و نوار چسب طور ی روی خط نازک
چسبانده می شود که عرض آن به دو قسمت مساوی روی خط علامت گذاری شده قرار
.( ۲ متر قرار خواهد گرفت. (مراجعه به پیوست شماره ۳ / گیرد. خط پرتاب جلویی در خارج از ۵
Õ
۳) شرایط بازیکن:
توضیح داده شده است . CPISRA شرایط بازیکن به طور مشروح در قوانین کلاس بندی
در راهنمای قوانین کلاس بندی ، جزئیات ، روند انجام ، نحوه کلاس بندی مجدد و
اعتراض به آن شرح داده شده است.
۴) دسته بندی بازی ها:
-۴-۱ دسته بندی کلی:
هفت نوع دسته بندی برای بازی های بوچیا وجود دارد. بازیکنان با هرجنسیت ، می توانند در
هر یک از این دسته ها به رقابت بپردازند.
دسته بندی های بوچیا عبارتند از:
.BC مسابقات انفرادی کلاس ۱ 
.BC مسابقات انفرادی کلاس ۲ 
.BC مسابقات انفرادی کلاس ۳ 
.BC مسابقات انفرادی کلاس ۴ 
.BC مسابقات دو نفره (دوبل) بازیکنان کلاس ۳ 
.BC مسابقات دو نفره (دوبل) بازیکنان کلاس ۴ 
.BC و ۲ BC مسابقات تیمی برای بازیکنان کلاس های ۱ 
یا CP این مسابقات توسط بازیکنان کلاس ۱ : BC -4-2 مسابقات انفرادی کلاس ۱
انجام می شود. هر بازیکن می تواند از یک فرد CP-ISRA طبق سیستم کلاسبندی CP2
کمکی استفاده نمایند که این فرد باید حداقل دو متر پشت جایگاه پرتاب در محل مشخ ص
شده ، مستقر می شود . این فرد فقط در صورت تقاضای کمک از سوی و رزشکار، می تواند
ازجای خود حرکت کرده و به وی کمک نماید.
وظایف فرد کمکی عبارتند از:
تنظیم یا ثابت نمودن ویلچر بازیکن. 
Ö
دراختیار قرار دادن توپ به بازیکن . 
چرخاندن (گرم کردن) توپ . 
کلاسبندی شده CP در این مسابقات ، کلاس ۲ : BC -4-3 مسابقات انفرادی کلاس ۲
شرکت می نمایند . بازیکنان این کلاس نمی توانند از CP-ISRA در سیستم کلاسبندی
دستیار و رزشی استفاده نمایند . آنها تنها می توانند در تایم ( زمان ) بازی خود ، برای برداشتن
توپ یا برای رفتن به داخل زمین ، از داور تقاضای کمک نمایند.
بازیکنانی که از وسیله کمکی استفاده ) BC -4-4 مسابقات انفرادی کلاس ۳
می نمایند):
در این کلاس، بازیکنانی شرکت می کنند که از نارسایی شدید حرکتی در هر چهار اندام (
دست ها وپاها ) رنج می برند . معلولیت این افراد ناشی از عارض ه فلج مغزی یا غیر مغزی
می باشد . این بازیکنان عملا نمی توانند ویلچر خود را حرکت دهند و نیازمند فرد کمکی یا
استفاده از یک ویلچر الکتریکی هستند.
بازیکنان این کلاس ، قدرت انجام عمل گرفتن و رها کردن مداوم تو پ را ندارند . این
بازیکنان ممکن است دارای حرکت در دامنه حرکتی مفصل آرنج باشند ولی این مقدار برای
به گردش در آوردن توپ بوچیا به داخل زمین کافی نباشد . هر بازیکن می تواند از یک فرد
کمکی ورزشی استفاده نماید که این فرد کمکی در داخل جایگاه بازیکن تا پایان هر مرحله
از بازی باقی خواهد ماند . ولی باید پشت به زمین بازی بماند و به بازی نگاه نکند (مراجعه به
(۱۳- ۱۱ و ۱ -۱- قانون ۳
:BC -4-5 مسابقات انفرادی کلاس ۴
در این کلاس، بازیکنانی که دارای اختلالات حرکتی شدید در هر چهار ان دام(دست و پا )
همراه با نارسایی درکنترل بالا تنه هستند و ممکن است عارضه آن ها منشا غیر مغزی یا مغزی
حاد شونده داشته باشد ، به رقابت می پردازند. بازیکن این کلاس می تواند مهارت کافی را
برای کارکردن و پرتاب یک توپ بوچیا را به صورت مناسب و مستمر به داخل زمین از خود
به نمایش بگذارد . گرفتن و آزاد کردن ضعیف توپ ، همراه با زمانبندی ضعیف آزاد کردن
Î Í
و دنبال کردن توپ توسط بازیکن این کلاس مشهود و مشخص می باشد . همچنین ممکن
است ورزشکار در سرعت ، همزمانی و نرمی حرکات مشکلاتی داشته باشد.
بازیکنان این کلاس نمی تواند از یک فرد کمکی ورزشی استفاده نمایند . این بازیکنان فقط
می توانند ، در تایم (وقت) خود از داور، برای برداشتن توپ از روی زمین بازی یا برای رفتن
به داخل زمین بازی، تقاضای کمک نمایند.
بازیکنان واجد شرایط برای شرکت در مسابقات :BC -4-6 مسابقات دو نفره کلاس ۳
شرکت نمایند . یک تیم BC می توانند در مسابقات دو نفره کلاس ۳ BC انفرادی دسته ۳
باید دارای یک بازیکن ذخیره باشند . استثنائات در این خصوص در BC دونفره کلاس ۳
که تصمیم آن نهایی خوا هد بود، انجام (CBC) صورت صلاحدید ، توسط کمیته بوچیا
در زمین باشد . CP باید حداقل شامل یک با زیکن BC خواهد گرفت . یک زوج بازیکن ۳
هر بازیکن می تواند بر طبق قوانین مربوط به بازی انفرادی از یک دستیار ورزشی استفاده
نماید. قوانین بازی در این بخش هم انند قوانین مسابقات تیمی می باش د با این تفاوت که
۲ به ترتیب مورد استفاده قرار می گیرند. – جایگاههای ۵
BC باز یکنان کلاسبند ی شد ه در مسابقات انفرادی ۴ : BC -4-7 مس ابقات دو نفر ه ۴
باید شامل یک ذخیره باشند . BC می توانند در این ماده شرکت نمایند . یک جفت بازیکن ۴
موارد استثنا توسط رای نهایی کمیته بین المللی بوچیا مشخص می گردد. قوانین بازی در این
۲ به ترتیب – بخش همانند قوانین مسابقات تیمی می باشند با این تفاوت که جایگاههای ۵
مورد استفاده قرار م یگیرند.
یا BC -4-8 مسابقات تیمی : بازیکنان بایدشرایط شرکت در مسابقات انفرادی کلاس ۱
در دا خل زمین BC را دارا باشند . در یک تیم باید حداقل یک بازیکن کلاس ۱ BC2
حضور داشته باشد. هر تیم مجاز است ی ک دستیار ورزشی داشته باشد که این فرد باید از
تبعیت نماید . هر تیم باید با سه BC قوانین مندرج مربوط به مسابقات کلاس انفرادی ۱
بازیکن در داخل زمین بازی را شروع نماید و می توانند یک یا دو بازیکن ذخیره داشته باشد.
باشد.(از پنج BC تیمی که از دو فرد ذخیره استفاده می ک ند باید یکی از ذخیره ها بازیکن ۱
باشند) BC نفر حتما دو نفر ۱
Î Î
-۴-۹ مربی:
شود. (CALL ROOM) در هر مسابقه یک نفر مربی می تواند وارد اتاق فراخوان
CPISRA -4 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاسبندی به کتاب راهنمای -۱۰
مراجعه شود.
۵) چهارچوب مسابقات:
-۵-۱ مسابقات انفرادی:
م یباشد، مگر اینکه مسابقه در حالت (end) در مسابقات انفرادی ، هر مسابقه شامل چهار دور
از مسابقه را با در اختیارگرفتن توپ هدف (end) تساوی قرار داشته باشد. هر بازیکن دو دور
آغاز می نماید که این کار به صورت یک در میان (متناوب ) بین بازیکنا ن (Jack ball )
انجام می شود. هر بازیکن شش توپ رنگی را دریافت می نماید . طرف پرتاب کننده
توپ های قرمز، در جایگاه پرتاب شماره ۳ مستقر می شود . و طرف پرتاب کننده توپ های
آبی در جایگاه پرتاب شماره ۴ مستقر می شود.
هر بازیکن می تواند ۶ توپ قرمز ، ۶ توپ آبی و (Call Room) هنگام ورود به اتاق اعلام
به همراه داشته باشد. (Jack ball ) یک توپ هدف
-۵-۲ مسابقات دو نفره:
می باش د، مگر اینکه مسابقه به نتیجه (end) در مسابقات دو نفره، هر مسابقه شامل چهار دور
(Jack ball ) را با در اختیار گرفتن توپ هدف (end) مساوی برسد. هر بازیکن یک دور
۲ به ترتیب شمارش – از جایگاههای پرتاب ۵ (Jack ball ) آغاز می کند وتوپ هدف
عددی، پرتاب می شود. هر بازیکن سه توپ دریافت می نماید. طرف پرتاب کننده توپ های
قرمز در جایگاههای پرتاب ۲ و ۴ مستقر می شود . و طرف پرتاب کننده توپ های آبی در
جایگاههای پرتاب ۳ و ۵ مستقر می شود.
-۵-۲-۱ تعداد توپ ها برای مسابقات دو نفره : حداکثر سه توپ به ازای هر
برای هر جفت در اختیار بازیکنان قرار (Jack ball ) ورزشکار و یک توپ هدف
Î Ï
می گیرد . توپ های باقیمانده از یک ست (مجموعه ) ، و توپ های مورد استفاده توسط
بازیکنان ذخیره ، در محل تعیین شده قرار داده می شود.
هر عضو تیم دو نفره می تواند سه ،(Call Room) -5-2-2 هنگام ورود به اتاق فراخوان
همراه داشته باشد. (Jack ball ) توپ قرمز ، سه توپ آبی و یک توپ هدف
-۵-۳ مسابقات تیمی:
می باشد . مگر اینکه مساب قه به حالت (end) در مسابقات تیمی، هر مسابقه شامل شش دور
را با دراختیار گرفتن توپ هدف (end) تساوی کشیده شود . هربازیکن یک دور
آغاز می نماید و به ترتیب شمارش عددی ، از جایگاه پرتاب ۱ تا ۶ توپ (Jack ball )
پرتاب می شود . هر بازیکن دو توپ دریافت می نماید . طرف پرتاب (Jack ball) هدف
۳ و ۵ و طرف پرتاب کننده توپ های آبی ، کننده توپ های قرمز در جایگاههای پرتاب ۱
۴ و ۶ مستقر می شوند. ، در جایگاههای پرتاب ۲
-۵-۳-۱ تعداد توپ ها برای هرتیم : حداکثر دو توپ به ازای هر بازیکن و یک توپ
برای هر تیم ، در اختیار تیم ها قرار می گیرد. سایر توپ های باقیمانده (Jack ball ) هدف
ازیک ست (مجموعه) و توپ های مورد استفاده توسط بازیکنان ذخیره ، در محل تعیین شده
قرار داده می شود.
همه اعضاء تیم (اعم از بازیکنان ، (Call Room) -5-3-2 هنگام ورود به اتاق فراخوان
اصلی و ذخیره) می توانند ۲ توپ قرمز ، ۲ توپ آبی و یک توپ جک به همراه داشته باشند.
Î Ð
۶ ) شروع مسابقه:
آغاز می شود. با قرارگرفت ن (Call Room) فرایند رسمی شروع یک مسابقه اتاق فراخوان
اول ، بازی رسما شروع (end) در اختیار بازیکن ، درآغاز دور (Jack ball ) توپ هدف
م یشود.
-۶-۱ زمان شروع:
زمان شروع به هر دوبازیکن(تیم ها) در یک زمان ابلاغ می شود . بازیکنان ( کاپیتان ها )
براساس دسته بندی مشخص شده ، باید ۱۵ دقیقه قبل از زمان اعلام شده یا در زمانی که
توسط کمیته برگزاری در هریک از آیین نامه های تهیه شده برای مسابقات مشخص گردیده ،
حضور داشته باشند . یک ساعت زما ن سنج رسمی در (Call Room) در اتاق فراخوان
نصب می گرددکه برای شرکت کنندگان به وضوح (Call Room) خارج از اتاق فراخوان
درساعت مقرربسته می شود و بعد از آن (Call Room) قابل رویت باشد. اتاق فراخوان
هیچ فرد یا وسیله ای نباید وارد این اتاق شود ( موارد استثنا باید توسط سرداور یا نماینده فنی
مشخص گرد د). طرفی که برای شروع مسابقه حاضر نباشد ، مسابقه را از دست می دهد .
می آورند ، باید (Call Room) بازیکن یا بازیکنانی که توپ های خود را به اتاق فراخوان
.(۱۰-۴- دربازی از توپ های خود استفاده نمایند.(مراجعه به قانون ۶
-۶-۲ توپ های بوچیا:
-۶-۲-۱ هر بازیکن(بازیکنان)، مجاز به استفاده از توپ های تائید شده و رسمی خود است .
متعلق به خود (Jack ball ) درمسابقات انفرادی ، هر بازیکن می تواند از توپ هدف
استفاده نماید . درمسابقات دو نفره (دوبل) و تیمی ، هر طرف باید از یک توپ جک استفاده
نماید.
۲) تهیه نماید . در – -۶-۲-۲ کمیته برگزاری باید چند سری توپ استاندارد (طبق بند ۱
صورت امکان برای هر زمین دو سری توپ فراهم شود.
Î Ñ
-۶-۲-۳ هرطرف می تواند قبل از شروع بازی ، قبل و بعد از انداختن سکه ، توپ ها و از
را امتحان نماید. (Jack ball ) جمله توپ هدف
-۶-۳ انداختن سکه:
داور با انداختن سکه ، طرف برنده را معلوم می کند که طرف برنده می تواند توپ قرمز یا
آبی را انتخاب نماید.
-۶-۴ گرم کردن توپ ها:
بازیکنان در جایگاههای مشخص شده خود قرار می گیرند. هر طرف می تواند با اشاره داور
در زمان مشخص شده ، توپ های خود را به منظور گرم کردن پرتاب ن ماید. این زما ن برای
بازیکن دو دقیقه یا پرتاب شش توپ خود است . بازیکنان درموقع گرم کردن ، نمی توانند
استفاده کنند. بازیکنان ذخیره اجازه گرم کردن را ندارند. (Jack ball ) از توپ هدف
: (Jack ball ) -6-5 پرتاب توپ هدف
اول بازی را با توپ (end) -6-5-1 همیشه طرفی که توپ قرمز را در اختیار دارد ، دور
شروع می نماید. (Jack ball ) هدف
را به بازیکن مربوط تحوی ل می دهد و بطور (Jack ball ) -6-5-2 داور توپ هدف
از مسابقه را اعلام می کند. (end) شفاهی شروع هر دور
را به داخل محوطه مجاز(معتبر) زمین (Jack ball ) -6-5-3 این بازیکن باید توپ هدف
بازی پرتاب نماید.
: (Jack ball ) -6-6 خطاهای توپ هدف
خطا محسوب می شود : (Jack ball ) -6-6-1 در موارد ذیل توپ هدف
عبور نکند. (V Line) ! از روی خط وی شکل
! به خارج از زمین بازی پرتاب شود.
مرتکب خطا شود. (Jack ball ) ! بازیکن پرتاب کننده توپ هدف
Î Ò
عبورکند و سپس به محدوه غیر (V Line) از خط وی شکل (Jack ball ) ! توپ هدف
مجاز بازی بازگردد.
خطا اعلام شود ، در این صورت ، بازیکن حریف (Jack ball ) -6-6-2 اگر توپ هدف
را پرتاب کند، این (Jack ball ) بعدی توپ هدف (end) یا بازیکنی که قرار است در دور
توسط بازیکن ان پرتاب کننده (Jack ball ) عمل را انجام خواهد داد. اگر تو پ هدف
همگی به خطا پرتاب شود ، مجددا ازاولین بازیکن پرتاب ها ازسرگرفته خواهد شد ت ا اینکه
یک پرتاب صحیح به داخل زمین بازی انجام شود.
بعدی (end) صورت می گیرد ، در دور (Jack ball ) -6-6-3 وقتی خطای توپ هدف
در شرایط عادی بازی توسط بازیکنی که طبق روال نوبت (Jack ball ) پرتاب توپ هدف
پرتاب خواهد داشت ، صورت می گیرد. ( مانند زمانی که اصلا خطایی انجام نشده است)
-۶-۷ پرتاب اولین توپ به داخل زمین:
را بطور صحیح پرتاب م ینماید، اولین (Jack ball ) -6-7-1 بازیکنی که توپ هدف
توپ رنگی خود را نیز پرتاب م ی کند.
-۶-۷-۲ اگر توپ رنگی بازیکن به خارج از زمین پرتاب شود یا به د لیل خطا برگشت داده
شود ،کار پرتاب توپ او همچنان ادامه خواهد یافت تا اینکه یک توپ در قسمت مجاز
(معتبر) زمین ، فرود آ ید یا اینکه تمام توپ هایش پرتاب شده باشد . در مسابقات دو نفره و
تیمی ، هریک از بازیکنان طرفی که باید پرتاب توپ را انجام دهند ، می توانند توپ دوم را
پرتاب نمایند. این به تصمیم کاپیتان بستگی دارد.
-۶-۸ پرتاب اولین توپ حریف:
-۶-۸-۱ بعد ازپرتاب طرف اول، بازیکن حریف اولین پرتاب خود را انجام خواهد داد.
-۶-۸-۲ چنانچه توپ به خارج از زمین پرتاب شود یا به دلیل خطا برگشت داده شود ،کار
پرتاب توپ او همچنان ادامه خواهد یافت تا اینکه یک توپ در قسمت مجاز (معتبر) زمین ،
فرود آید یا اینکه تمام توپ هایش پرتاب شده باشد. در مسابقات دو نفره و تیمی ، هریک از
Î Ó
بازیکنان طرفی که باید پرتاب توپ را انجام دهند ، می توانند توپ دوم را پرتاب نمایند. این
به تصمیم کاپیتان بستگی دارد.
-۶-۹ پرتاب توپ های باقیمانده:
-۶-۹-۱ پرتاب بعدی را طرفی انجام خواهد داد که نزدیک ترین توپ به توپ هدف
به او تعلق ندارد ، مگراینکه حریف تمامی توپ های خود را پرتاب کرده (Jack ball )
باشد . در این صورت طرف دیگر، توپ بعدی خود را پرتاب خواهد کرد.
۶ همچنان ادامه خواهد یافت تا اینکه تمامی توپ ها -۹- -۶-۹-۲ فرایند پرتاب طبق بند ۱
توسط دو طرف پرتاب شوند.
:(end) -6-10 کامل شدن یک دور
بعد از اینکه تمامی توپ ها ی هر دوطر ف ، حتی توپ های پنالتی داده شده به هر طرف
را محاسبه وسپس پایان آن را به صورت شفاهی اعلام (end) پرتاب گردید ، داورامتیاز دور
می کن د. قبل ازبرداشتن توپ ها از زمین بازی ، داور باید به دستیاران ورزشی بازیکنان
اجازه دهد که به طرف زمین برگردند. اگر دستیار ورزشی بعد ازپرتاب توپ ها BC کلاس ۳
توسط داوربه طرف زمین (end) (حتی توپ های پنالتی ) و قبل از اعلام امتیازو پایان دور
برگردد یا با بازیکن ارتباط کلامی برقرارنماید ، داورباید به این فرد دوستانه تذکرد هد . اگر
بازیکن یا بازیکنان این دستیار ورزشی درآن هنگام از داور درخواست اندازه گیری داشته
باشند ، داورآن را نمی پذیرد.
بعدی: (end) -6-11 آمادگی برای دور
( end) بازیکنان ، دستیاران ورزشی آنها یا مسئولین بازی(مسابقه) توپ ها را برای شروع دور
(۶-۵- بعدآغازخواهد شد.(مراجعه به بند ۲ (end) بعدی جمع آوری خواهند کرد. سپس دور
Î Ô
-۶-۱۲ پرتاب توپ ها:
-۶-۱۲-۱ تا زمانی که داور مشخص نکرده یا فرمان نداده است ، هیچ یک از توپ های
و رنگی نباید پرتاب شوند . (Jack ball) هدف
-۶-۱۲-۲ در لحظه پرتاب توپ ها، بازیکنا ن ، دستیاران ورزشی آنها ، ویلچرها و هرگونه
وسیله ای که به جایگاه آورده شده ، نباید علامت گذاری های زمین بازی (خطوط ) ی ا
هرنقطه ازسطح زمین بازی که جزء جایگاه پرتاب بازیکن به حساب نمی آید، را لمس کند (یا
با آنها تماس پیدا نماید).
-۶-۱۲-۳ درلحظه رها کردن توپ ، باید حداقل یک قسمت از باسن بازیکن با صندلی
پرتاب تماس داشته باشد.
-۶-۱۲-۴ هنگامی که توپ رها می شود، توپ نباید با هیچ یک از قسمت های زمین که
خارج از جایگاه پرتاب بازیکن می باشد ، تماس پیدا کند . اگرتوپ پرتاب شود و بعد از رها
شدن از دست بازیکن ، و بعد از برخورد ب ا تجهیزات بازیکن پ رتاب کننده آن توپ ، یا پس
از برخورد به بازیکن حریف یا تجهیزات وی ، از حرکت بایستد ، این توپ در جریان بازی
تلقی می گردد. اگرتوپ به خودی خود بچرخد بدون اینکه با چیزی برخورد نماید ، باید در
همان حالت در زمین بازی بماند.
-۶-۱۳ توپ های خارج از زمین بازی:
چنانچه با خطوط مرزی بازی ، (Jack ball ) -6-13-1 هرتوپی، از جمله توپ هدف
تماس پیدا کند یا از آنها عبورنماید ، خارج از زمین تلقی خواهد شد.
-۶-۱۳-۲ توپی که با خط برخورد می کند یا از آن عبور می نماید و مجدداً وارد زمین بازی
م یشود، چنین توپی خارج از زمین تلقی می گردد.
۶ ، اوت – -۶-۱۳-۳ توپی که پرتاب می شود و وارد زمین بازی نمی شود، به جز م ورد ۱۷
محسوب می شود.
-۶-۱۳-۴ توپی که به خارج از زمین م یرود ، مرده ت لقی می گردد و در ظرف مخصوص
توپ های مرده قرار داده می شود. دراین مورد ، داورتصمیم نهایی را اتخاذ می کند.
Î Õ
از زمین بازی : (Jack ball ) -6-14 خروج توپ هدف
در حین مسابقه به بیرون از زمین زده شود، (Jack ball ) -6-14-1 چنانچه توپ هدف
این توپ مجدداً به زمین بازی بازگشت داده شده و در روی علامت بعلاوه(+)که مخصوص
می باشد ، قرار داده می شود. (Jack ball ) جایگزینی توپ هدف
-۶-۱۴-۲ چنانچه یک توپ قبلاً روی این علامت قرار گرفته باشد ، توپ هدف
تا حدممکن در نزدیکی قسمت جلویی این علامت بین خطوط کناری قرار ، (Jack ball )
داده می شود (منظورازجلوی علامت بعلاوه ، یعنی محدوده بین خط جلویی پرتاب تا علامت
بعلاوه وحتی الامکان وسط ازخطوط کناری).
جایگزین شد ، پرتاب کننده بعدی توپ ، (Jack ball ) -6-14-3 زمانی که توپ هدف
۶ تعیین می گردد. -۹- طبق قانون ۱
هیچ توپ رنگ ی روی ،(Jack ball ) -6-14-4 اگر بعد از جایگزینی مجدد توپ هدف
را به خارج از زمین (Jack ball ) زمین بازی وجود نداشته باشد ، طرفی که توپ هدف
بازی زده ، بازی خواهد کرد.
-۶-۱۵ توپ های با فاصله مساوی یا برابر:
برای تعیین پرتاب کننده بعدی ، اگر دو یا چند توپ با رنگ های مختلف دارای فاصله
باشند و هیچ توپ دیگری در فاصله نزدیک تر وجود (Jack ball ) یکسان از توپ هدف
نداشته باشد ، طرفی که آخرین پرتاب را انجام داد ه ، باید مجدد یک توپ خود را پرتاب
نماید. سپس دو طرف به صورت یک در میان توپ ها را پرتاب خواه ن د کرد تا ا ینکه
بر هم بخورد و یا اینکه یک طرف (Jack ball ) وضعیت فاصله برابر توپ ها با توپ هدف
تمامی توپ های خود را پرتاب نماید. سپس بازی به صورت طبیعی ادامه خواهد یافت.
-۶-۱۶ توپ هایی که هم زمان پرتاب می شوند:
چنانچه یکی از طرفین در زمان نوبت پرتاب خود، هم زمان بیش از یک توپ پرتاب نماید ،
هردو توپ بازی شده تلقی می گردد و در زمین بازی باقی خواهد ماند . اگر به نظر داور،
Î Ö
هدف از زدن هم زمان دو توپ ، به دلیل از دست رفتن زمان باشد وبازیکن قصد سوء
استفاده داشته است ، در این صورت ، هر دو توپ جمع آوری می شود.
-۶-۱۷ افتادن توپ به زمین:
اگر یک بازیکن به طور تصادفی (سهوا ) توپ را به زمین بیاندازد ، داور می تواند به آن
بازیکن اجازه دهد که دوباره با آن توپ بازی کند . این به نظر داور بستگی دارد که مشخص
نماید عمل افتادن توپ غیر ارادی (سهوی) بوده یا یک تلاش عمدی برای پرتاب توپ بوده
است. هیچ گونه محدودیتی درخصو ص تعداد دفعات پرتاب مجدد یک توپ وجود ندارد و
داور به عنوان تنها قاضی در این خصوص تصمیم گیری می نماید . در چنین مورد ی زمان
بازی متوقف نخواهد شد.
-۶-۱۸ اشتباه داوری:
اگر به دلیل اشتباه داور، طرفی که نوبتش نیست ، توپ را پرتاب نماید ، توپ به بازیکن
پرتاب کننده بازگردانده می شود . در این وضعیت ، زمان باید کنترل شده و به صورت
(end) مقتضی اصلاح گردد . چنانچه در این حالت توپ ها جابجا شده باشد ، این دور
( مسابقه باید بر هم خورده(ناتمام) تلقی گردد.(مراجعه به بند ۱۲
-۶-۱۹ تعویض:
هر طرف مجاز است در خلال مسابقه یک ، BC و ۴ BC در مسابقات دو نفره کلا س ۳
۴) . در مسابق ات تیمی ، هر طرف مجاز است در – بازیکن را تعویض نماید (مراجعه به بند ۶
مسابقه انجام (end) خلال یک مسابقه دو تعویض انجام دهد . این تعویض باید بین دورهای
گیرد و به اطلاع داور نیز برسد. تعویض نباید باعث تاخیر در ان جام مسابقه شود . بازیکن
(۴- تعویضی نمی تواند مجدداً به بازی برگردد. (مراجعه به بند ۸
Ï Í
-۶-۲۰ محل استقرار بازیکنان ذخیره و مربی:
مربیان و بازیکنان ذخیره باید در منتهی الیه زمین بازی در محل تعیین شده ، مستقر شوند.
مشخص کردن این جایگاه بر عهده کمیته برگزاری مسابقه بوده و به طرح کل ی زمین بازی
بستگی خواهد داشت.
۷) امتیازات:
-۷-۱ محاسبه امتیازات پس از پرتاب همه توپ ها از جمله توپ های پنالتی توسط هر دو
طرف ، بوسیله داورصورت می گیرد.
باشد ، برای هر (Jack ball ) -7-2 طرفی که دارای نزدیک ترین توپ به توپ هدف
یک ، (Jack ball ) توپ نزدیک تر نسبت به نزدیکترین توپ حریف خود به توپ هدف
امتیاز دریافت خواهد کرد.
-۷-۳ چنانچه دو یا چند توپ با رنگ های مختلف دارای فاصله یکسانی با توپ هدف
نباشد. در این (Jack ball) باشند ، و توپی نزدیک تر ازآنها به توپ هدف (Jack ball )
صورت طرفین به ازای هرتوپ خود یک امتیاز دریافت می کند.
داور باید اطمینان حاصل نماید که امتیازات مندرج در ، (end) -7-4 بعد از پایان هر دور
برگه منشی و تابلو امتیازات صحیح می باشد. کاپیتان و بازیکنان نیزموظفند ازثبت صحیح
امتیازات مطمئن شوند.
با هم جمع شده و طرفی که (end) -7-5 در پایان بازی ، امتیازات بدست آمده در هر دور
امتیازبیشتری دارد ، به عنوان برنده اعلام می گردد.
-۷-۶ داور ممکن است درزمان اندازه گیری ، کاپیتان ها ( بازیکنان درمسابقات انفرادی) را
نتایج نزدیک به هم باشند نیز ، این فراخوانی ، (end) فرا بخواند. چنانچه در پایان یک دور
صورت می گیرد.
(Tie-break) -7-7 چنانچه امتیارات دو طرف برابر ش د ، برای شکستن حالت تساوی
فقط (end) بازی اضافه انجام می شود. امتیازات بدست آمده در این دور (end) یک دور
برای تعیین برنده مورد استفاده قرار می گیرد و درجمع امتیازات بازی محاسبه نمی شود.
Ï Î
:(Tie-break) 8) شکستن حالت تساوی
بازی اضافی می باشد. (end) یک دور ( Tie-break) -8-1 شکستن حالت تساوی
-۸-۲ همه بازیکنان در جایگاههای اصلی خود باقی خواهند ماند.
برنده شیر یا خط تعیین می کندکه ، ( Tie-break) -8-3 درمرحله شکستن حالت تساوی
طرفی که بازی را شروع (Jack ball ) کدام طرف باید بازی را شروع کند و ازتوپ هدف
خواهد کرد ، استفاده می شود.
روی علامت بعلاوه(+) قرار داده می شود. (Jack ball ) -8-4 توپ هدف
به صورت طبیعی(عادی) بازی می شود. ، (end) -8-5 این دور
به امتیاز مساو ی دست (end) 7 روی دهد و طرفین در این دور – -۸-۶ اگر موقعیت بند ۳
دوم انجام می شود . این ( Tie-break) یابند ، امتیازات ثبت شده و شکستن حالت تساوی
را آغاز خواهد نمو د. این روش تا زمان تعی ین برنده ادامه پیدا (end) بار طر ف مقابل ، دور
بین دو طرف به صورت یک در میان انجام ، (end) خواهد کرد و اولین پرتاب درهر دور
م یشود.
۹) حرکت در زمین بازی:
-۹-۱ به استثناء مواردی که بازیکن جهت آماده شدن برای انجام پرتاب بعدی باویلچرمانور
خودعبور می کند ، درسایرموارد ، خروج (box) می دهد و از روی خطوط جایگاه
ازجایگاه فقط با اجازه داور امکان پذیراست.
خود باقی بمانند . اما می توان در (box) -9-2 بازیکنان باید در طول مسابقه در جایگاه
اجازه گرفت: (box) شرایط ذیل، از داور برای ترک جایگاه
-۹-۲-۱ بعد از اینکه داور طرف پرتاب کننده راتعیین نمود ، هریک از بازیکن ان طرف
پرتاب کننده می توانند برای مشخص کردن و کنترل موقعیت قرارگیری توپ ها در زمین ،
جایگاه پرتاب خود را ترک نمایند.
-۹-۲-۲ در صورت بروز ابهام واختلاف نظر ، زمان بازی باید متوقف شود.
Ï Ï
(end) -9-2-3 محاسبه امتیاز در پایان هر دور
هنگام آماده شدن برای پرتاب بعدی یا تعیین جهت رمپ BC -9-3 بازیکنان کلاس ۳
(۹- ۹ و ۱ – (سطح شیبدار) خود ، نمی توانند وارد جایگاههای دیگرشوند.(مراجعه به بند ۲
۱۰ ) پنالتی ها
-۱۰-۱ کلیات
در صورت نقض قوانین سه نوع تنبیه اعمال می گردد.
– پنالتی
– بازپس گیری توپ
– اخطار و اخراج
-۱۰-۲ پنالتی
-۱۰-۲-۱ پنالتی عبارت است از اعطای دو توپ اضافی به بازیکن ، که این توپ ها در
زده خواهد شد. (end) پایان هر دور
-۱۰-۲-۲ برای انجام پنالتی ، از توپ ها ی مرده بازیکنی که پنالتی به آن تعلق دارد،
استفاده خواهد شد . اگر تعداد توپ مرده او به مقدار کافی وجود ندا شته باشد ، در این
می باش ند، (Jack ball ) صورت ازتوپ هایی که دارای دور ترین فاصله ب ا توپ هدف
استفاده می گردد.
وجود د اشته باشد ، در این « توپ پنالتی » -۱۰-۲-۳ اگر بیش از یک توپ برای زدن
صورت طرف زننده پنالتی، توپ مورد نظر خود را برای زدن پنالتی انتخاب خواهد کرد.
مورد استفاده « توپ های پنالتی » -۱۰-۲-۴ اگر هر یک از توپ های امتیاز دار به عنوان
قرارگیرند ، داور باید قبل از برداشتن این توپ ها، امتیاز آنها را یادداشت نماید . بعد از پرتاب
توپ های پنالتی ، هر گونه امتیاز اضافی به امتیاز فوق اضافه خواهد شد . اگر در عمل پرتا ب
توپ های پنالتی ، موقعیت توپ ها تغییر کن د به طوری که توپ حریف در فاصله نزدیک تر
Ï Ð
را (end) قرار گیرد ، در این صورت داور باید امتیاز این دور (Jack ball ) به توپ هدف
بر اساس موقعیت جدید محاسبه نماید.
یک طرف بیشتر از یک خطا مرتکب شود، به ، (end) -10-2-5 چنانچه در طول یک دور
ازای هرخطا ، دو توپ پنالتی به طرف مقابل داده خواهدشد که برای هرخطا جداگانه پرتاب
م یشوند. دو توپ پنالتی برای خطای اول سپس دو توپ پنالتی برای خطای دوم و…
-۱۰-۲-۶ خطاهای انجام گرفته توسط دو طرف باعث خنثی کردن یکدیگر می شوند. برای
تیم قرمز دوخطا وتیم آبی یک خطا مرتکب شده ، (end) مثال، اگر در خ لال یک دور
باشد، ازهردوتیم یک خطا حذف می گردد وبه تیم آبی برای یک خطا پنالتی داده می شود.
-۱۰-۲-۷ اگر در زمان پرتاب توپ های پنالتی ، یک خطا که منجر به اعطای توپ ه ای
پنالتی به طرف مقابل می شود ، صورت گیرد درچن ین شرایطی، داور به ترتیب ذیل اقدام
خواهد کرد:
-۱۰-۲-۷-۱ به ازای هر خطا ، دوتوپ از توپ های پنالتی اعطاء شده ، با ز پس گرفته
می شود.
-۱۰-۲-۷-۲ به ازای هرخطا ، دوتوپ پنالتی را درآن نوبت به طرف مقابل می دهد.
-۱۰-۳ باز پس گیری توپ:
-۱۰-۳-۱ منظورباز پس گیری توپ ، خارج کردن توپی است که هنگام پرتاب آن خطا
صورت گرفته است . این توپ در ظرف توپ های مرده قرار می گیرد.
-۱۰-۳-۲ برای خطایی که در خلال عمل پرتاب وبازپس گیری توپ انجام می گیرد ،
پنالتی اعلام می شود.
-۱۰-۳-۳ اگر درخلال عمل پرتاب ، خطایی که منجر به پنالتی شود، انجام گیرد ، در این
صورت داور باید همیشه تلاش کن د که این توپ را قبل از برخورد و جابجا نمودن دیگر
توپ ها ، متوقف سازد وبازپس گیری نماید.
-۱۰-۳-۴ اگر داور نتواند توپ ر ا قبل از برخورد به دیگر توپ ها متوقف نماید، آن
( از مسابقه بر هم خورده( نیمه تمام) اعلام خواهد شد . (مراجعه به بند ۱۲ (end) دور
Ï Ñ
-۱۰-۳-۵ پس از وقوع خطای منجر به پنالتی ، باز پس گیری توپ زمانی صورت می گیرد
که توپ رها شده باشد.
-۱۰-۴ اخطار و اخراج:
-۱۰-۴-۱ وقتی به یک بازیکن اخطار داده م یشود ، داور آن را در برگه منشی یادداشت
م ینماید.
-۱۰-۴-۲ ا گر بازیکنی برای بار دوم اخطار بگیر د ، داور ابتدا به او کارت زرد و سپس
۱۰ ) . داورباید -۴- کارت قرمز داده و این بازیکن از بازی اخراج می گرد د. ( مراجعه به بند ۶
این موضوع را دربرگ منشی گزارش نماید.
-۱۰-۴-۳ اگر بازیکن در یک مسابقه ، بخاطر ارتک اب خطای غیر ورزشی اخراج شود .
داور به او کارت قرمز نشان می دهد.و آن را در برگ منشی ثبت می کند.
-۱۰-۴-۴ اگر در یک مسابقه انفرادی یا دو نفره (دوبل ) بازیکن ی اخراج شود ، طرف
مورد نظر بازی را از دست می دهد.
-۱۰-۴-۵ در مسابقات تیمی اگر بازیکنی اخراج شود، مسابق ه با حضور دو بازیکن باقیمانده
ادامه خواهد یافت . هر یک از توپ های پرتاب نشده بازیکن حذف شده در ظرف
مخصوص توپ های م رده قرار داده خواهد شد . آن طرفی که یکی از بازیکنانش از دور
مسابقات حذف شده ، در هر یک از دورهای بعدی مسابقه، بازی را با چهارتوپ ادامه
خواهد داد . اگر کاپیتان تیم از دور مسابقه حذف شود ، یکی دیگر از بازیکنان آن تیم به
عنوان کاپیتان عمل خواهد کرد . اگر بازیکن دوم تیم نیز از دور مسابقه حذف شود ، آن
طرف مسابقه را از دست خواهد داد (نتیجه را واگذار خواهد کرد).
-۱۰-۴-۶ بازیکن حذف شده ، ممکن است برای شرکت در مسابقات آتی همان
تورنومنت ، مورد استفاده قرار گیرد.
-۱۰-۴-۷ اگر بازیکن بدلیل ارتکاب رفتار غیر ورزشی از بازی اخراج شود، هیئتی مرکب از
سر داور و دو داو ر بین المللی که درآن مسابقه دخیل نیستند، یا هموطن بازیکن موردنظر
Ï Ò
نمی باشند، در خصوص شرکت این بازیکن ب ه مسابقات آینده تصمیم گ یری خواهند
.(۱۰-۴- نمود(مراجعه به قانون ۹
-۱۰-۴-۸ اگر یک طرف، مسابقه را از دست بدهد ، در این صورت طرف مقابل با امتیاز ۶
بر صفر به عنوان بر نده اعلام می گردد، مگر اینکه طرف مقابل بیشتر از شش امتیاز کسب
نموده باشد که در این صورت امتیاز بالاترملاک عمل خواهد بود . امتیاز طرف حذف شده،
از دور مسابقه صفر منظور خواهد بود.
-۱۰-۴-۹ در صورت اخراج مکرریک بازیکن ، کمیته برگزاری و نماینده فنی درباره
محرومیت وی تصمیم گیری می نمایند.
۱۱ ) خطاها :
.(۱۰- -۱۱-۱ ارتکاب رفتارهای زیر به جریمه پنالتی منجرمی گردد: ( مراجعه به بند ۲
-۱۱-۱-۱ بازیکن بدون کسب اجازه داورقبلی از جایگاه پرتاب خود خارج شود .(مراجعه
.(۹- به بند ۱
دستیار ورزشی در حین بازی در ، BC -11-1-2 در مسابقات انفرادی یا دو نفره کلاس ۳
روی خود را به طرف زمین بازی برگرداند. (end) یک دور
-۱۱-۱-۳ به نظر داو ر، بین بازیکن / بازیکنان با دستیار ورز شی آنها و / یا مربیان ارتباط
(۱۳- غیرمجاز برقرارشده باشد.( مراجعه به بند ۱
-۱۱-۱-۴ بازیکن در زمان مربوط به حریف، خود را برای پرتاب بعدی آماده کند و
ویلچریا رمپ (سطح شیب دار ) خود را تغییر جهت دهد یا توپ را دردست خود بچرخاند .
(اگر داور به طرف آبی علامت بازی کردن بدهد و طرف قرمز توپ خود را بردارد، خطا به
محسوب می شو د. اما اگر طرف قرمز قبل از اینکه داور به طرف آبی علامت شروع بازی را
داد، توپ خود را بردارد و آن را در د ست یا دامن خود نگه دارد، این خطا به حساب
نمی آید).
-۱۱-۱-۵ دس تیار ورزشی بدون درخواست بازیکن، ویلچر یا سطح شیب دار (رمپ ) را
جابجا نموده یا توپ را بچرخاند.
Ï Ó
-۱۱-۲ اقدامات ذیل منجر به اعطاء توپ های پنالتی و بازپس گیری توپ پرتاب
.(۱۰-۳ / ۱۰- شده می گردد: (مراجعه به بند ۲
-۱۱-۲-۱ درزمان رها کردن توپ ، دستیار ورزشی، بازیکن یا هر یک از وسایل مورد
استفاده وی با علامت گذار ی های زمین یا با هر قسم تی از سطح زمین خارج از جایگاه
(۶-۱۲- پرتاب تماس داشته باشد. (مراجعه به بند ۲
-۱۱-۲-۲ اجتناب از جابجا نمودن وسیله کمکی به چپ و راست برای شکستن سطح
.(BC پرتاب قبلی (درکلاس ۳
-۱۱-۲-۳ درزمان رها کردن توپ ، وسیله کمکی از بالای خط پرتاب عبورکرده باشد.
-۱۱-۲-۴ رها کردن توپ بدون تماس داشتن حداقل یک باسن با صندلی پرتاب.
-۱۱-۲-۵ رها کردن توپ در زمانی که توپ با نقطه ای از زمین بازی خارج از جای گاه
پرتاب بازیکن در تماس باشد.
روی خود را BC -11-2-6 رها کردن توپ در زم انی که دستیار ورزشی بازیکن کلاس ۳
به داخل زمین بازی برگردانده است .
-۱۱-۳ اقدامات ذیل منجر به دادن توپ های پنالتی و یک اخطار (کارت زرد )
(۱۰-۲/۱۰- خواهند شد: ( مراجعه به ۴
-۱۱-۳-۱ دخالت عمدی یا بر هم زدن تمرکز بازیکنان دیگر در هنگام پرتاب .
مسابقه. (end) -11-3-2 برهم زدن یا مختل نمودن عمدی یک دور
-۱۱-۴ اقدامات ذیل منجر به بازپس گیری توپ پرتاب شده خواهد شد :
.(۱۰- (مراجعه به ماده ۳
-۱۱-۴-۱ پرتاب توپ قبل از اینکه داور مشخص نماید کدام رنگ باید باز ی کند . اگر
نیز باشد، پرتاب آن خطا محسوب می شود . (Jack ball ) توپ هدف
Ï Ô
-۱۱-۴-۲ پرتاب توپ در زمانی که نوبت پرتاب طرف مقابل می باشد ، مگر اینکه داور
در این خصوص مرتکب اشتباه شده باشد.
-۱۱-۴-۳ اگر توپ بعد از رها شدن ، در رمپ متوقف شود
توپ را بنا به هر دلیلی در رمپ متوقف نماید. BC -11-4-4 اگر دستیار ورزشی ۳
.(۱۶- رها کننده توپ نباشد (مراجعه به بند ۳ BC -11-4-5 اگر بازیکن کلاس ۳
پرتاب شود . (مراجعه به (Jack ball ) -11-4-6 اگر یک توپ رنگی قبل از توپ هدف
.(۱۱-۴- ماده ۱
و نفر کمکی هم زمان رها کننده توپ باشند. BC -11-4-7 اگر بازیکن کلاس ۳
.(۱۰- -۱۱-۵ اقدامات ذیل منجر به دریافت اخطار(کارت زرد) خواهد شد:(مراجعه به ماده ۴
-۱۱-۵-۱ تاخیر انداختن غیر منطقی مسابقه.
-۱۱-۵-۲ بی توجهی به تصمیم داور و ارتکاب اعمالی که برای حریف یا عوامل
برگزارکننده مسابقه مضر باشد.
مسابقه .( مثلا زمانی است که یک (end) -11-5-3 ارتکاب خطا در فواصل بین دور های
یا در خلال یک تایم اوت ترک نماید). (end) بازیکن، محوطه زمین بازی را بین دورها
-۱۱-۵-۴ در بازدید تصادفی، توپ بازیکن با استانداردهای تعیین شده مطابق نباشد.
-۱۱-۶ اقدامات ذیل منجر به دریافت کارت قرمز (اخراج) خواهد شد : (مراجعه به
.(۱۰- ماده ۴
-۱۱-۶-۱ چنانچه یک ورزشکار نسبت به داور یا بازیکن تیم مقابل رفتاری خارج از
استاندارد و ناشایست (رفتار غیر ورزشی ) داشته باشد ، به سرعت از بازی اخراج خواهد شد .
.(۱۰-۴- ( مراجعه به ماده ۵
خطا انجام گیرد، توپ هدف ، (Jack ball ) -11-7 اگردر زمان پرتاب توپ هدف
.(۶- خطا محسوب می شود.( بند ۶ (Jack ball )
Ï Õ
:(end) 12 ) بر هم خوردن( نیمه تمام ماندن) یک دور
مسابقه به دلیل اشتباه یا عمل داور، بر هم بخورد ، داور می تواند (end) -12-1 اگر یک دور
از طریق مشورت با خط نگهدار توپ ها را به وضعیت اولیه شان بازگرداند یا اگر با توجه به
مجدداً انجام (end) نظر داور امکان این کار وجود نداشته باشد، در این صورت آن دور
خواهد شد .( همیشه سعی داورباید براین باشد که توپ ها به وضعیت اول بازگردانده شود
حتی اگرتوپ ها دقیقا دروضعیت قبلی قرار نگیرند ) . درهرشرایط ، داور به عنوان تصمیم
گیرنده نهایی خواهد بود.
مسابقه به علت اشتباه یکی از طرف ین بر هم بخورد ، داور بر (end) -12-2 اگر یک دور
۱۲ اقدام خواهد کرد . اما برای جلوگیری از تصمیم غیرمنصفانه ، ممکن است با – طبق بند ۱
طرف متضررمشورت نماید.
مسابقه بر هم بخورد و پن التی به یک طرف اعطا ش ده باشد ، (end) 12-3 اگر یک دور
مجدد ، انجام می گیرد . اگر قبلاً توپ های پنالتی به (end) توپ های پنالتی درپایان دور
مسابقه شده است ، داده شده باشد ، منتفی تلقی (end) بازیکنی که باعث بر هم خوردن دور
می گردد.
۱۳ ) ارتباط:
هر نوع ارتباط میان بازیکن ، دستیار ورزشی ، مربی ، (end) -13-1 درطول بازی یک دور
و افراد ذخیره ممنوع است . موارد ذیل از این قانون مستثنی هستند :
بازیکن از دستیار ورزشی خود تقاضای انجام اقدامات خاصی از قبیل تغییر دادن موقعیت
ویلچر، جابجا کردن وسیله کمکی، چرخاندن یا دادن توپ به بازیکن، را بنماید.
بازیکن را تشویق کند یا به او (end) مربی می تواند بعد از انجام پر تاب یا بین دو دور
تبریک بگوید.
Ï Ö
بازیکنان نم یتوانند با ، (end) -13-2 درمسابقات دو نفره و تیمی ، در خلال انجام یک دور
بازیکنان هم تیمی خود ارتباط برقرار نمایند مگر اینکه داور اعلام نماید که نوبت پرتاب آنها
م یباشد.
مسابقه، بازیکنان می توانند با خودشان و با دستیار (end) -13-3 در حد فاصل بین دورهای
ورزشی شان و یامربی ارتباط برقرار نمایند . این ارتباط در زمانی که داور آماده شروع مسابقه
م یباشد، باید متوقف شود . داوربه هیچ عنوان نباید اجازه دهد بازی به خاطرگفتگوهای
مسابقه جایگاه (end) طولانی، به تعوی ق بیفتد .کاپیتان/ بازیکن ان ، نمی تواند بین دورهای
پرتاب خود را ترک نماید مگراینکاردرزمان تعویض یا با اجازه داور انجام گیرد. (مراجعه به
(۱۳- ۶ و ۴ – بند ۱۹
-۱۳-۴ در بازی های تیمی و دو نفره ، هر طرف می تواند درهر مسابقه یک تایم اوت
(زمان استر احت) داشته باشد . این تایم اوت (زمان استراحت ) می تواند توسط مربی یا کاپیتان
مسابقه تقاضا شود . مدت زمان این تایم اوت (زمان (end) تیم در حد فاصل بین دورهای
استراحت) دو دقیقه خواهد بود.بازیکنان در تایم اوت(زمان استراحت) می توانند جایگاه خود
را ترک نمایند اما بای د به همان جایگاه پرتاب خود بازگردند . چنانچه قبل از خاتمه زمان
استراحت ، هردو طرف به جایگاه خود بازگردند ، تایم اوت (زمان استراحت ) خاتمه یافته
تلقی می گردد.
در خلال تایم اوت (زمان استراحت ) ، بازیکنان نمی توانند محوطه زمین بازی را ترک نمایند .
اگرآنها بنا به ه ر دلیلی مبادرت به این کار کنند ، یک اخطار کتبی (کارت زرد ) به آنها داده
( ۱۱-۵- خواهد شد و این اخطار در برگه امتیازات نیزثبت خواهد شد. ( مراجعه به ماده ۳
-۱۳-۵ بازیکن می تواند از بازیکن دیگر که در مسیر پرتاب قرار دارد ، درخواست جابجا
نماید، اما نمی تواند از او بخواهد جایگاهش را ترک نماید.
-۱۳-۶ کاپیتان و سایربازیکنان در زمان پرتاب خود می توانند با داور صحبت کنند.
ÐÍ
۱۴ ) زمان :
محدودیت زمانی وجود دارد که توسط داوروقت نگهدار (end) -14-1 برای انجام هر دور
کنترل خواهد شد.
برای شرو ع بازی ، جزء زمان بازی طرف (Jack ball ) -14-2 انداختن توپ هدف
پرتاب کننده تلقی نمی گردد.
-۱۴-۳ زمان بازی هرطرف ، با اشاره داور به وقت نگهدار (با نشان دادن رنگ شروع
کننده ) آغاز می شود.
-۱۴-۴ توقف زمان بازی برای هر طرف ، لحظه ای است که توپ پرتاب شده داخل خطوط
مرزی زمین بی حرکت می ایستد یا از روی خط عبور می کند.
-۱۴-۵ اگر درمدت تعیین شده بازیکنی توپ خود را رها نکرده باشد ، آن توپ و سایر
توپ های باقیمانده او از بازی خارج شده و در ظرف ویژه توپ های مرده قرار می گیرد.
-۱۴-۶ اگر یک طرف بعد از اتمام وقتش، یک توپ را رها نماید، داور باید قبل از برخورد
باسایر توپ ها آن توپ را متوقف نموده و از داخل زمین خارج کند. اگر این توپ وضعیت
بر هم خورده(نیمه تمام) اعلام خواهد شد. ،(end) سایر توپ ها را بر هم بزند ، آن دور
-۱۴-۷ در زمان پرتاب توپ های پنالتی محدودیت های زمانی اعمال نخواهد شد .
زمان باقیمانده برای هر دو طرف در صفحه تابلو امتیازات ،(end) -14-8 در خلال هر دور
زمان استفاده شده توسط هر دو طرف در ،(end) نشان داده خواهد شد . بعد از اتمام هر دور
برگه منشی ثبت خواهد شد.
اگر زمان بازی به صورت نادرست محاسبه شود، ، (end) -14-9 در خلال انجام یک دور
داوربرای جبران این اشتباه ، م یتواند زمان بازی را اصلاح نماید.
-۱۴-۱۰ در مواقع مربوط به موضوعات مورد اختلاف یا ابهام ، داور می تواند زمان بازی را
نیاز به انجام ترجمه باشد، زمان بازی متوقف (end) متوقف نماید . اگر در خلال یک دور
۱۵ ) در صورت امک ان، مترجم نباید از همان تیم (گروه ) – خواهد شد . ( مراجعه به بند ۱۰
ورزشکار مربوطه باشد.
ÐÎ
-۱۴-۱۱ محدودیت های زمانی ذیل باید اعمال شود:
.(end) 5 دقیقه برای هربازیکن درهردور : BC1
.(end) 5 دقیقه برای هربازیکن در هر دور : BC و ۲ BC4
.(end) 6 دقیقه برای هر بازیکن در هر دور : BC3
.(end) دو نفره: ۸ دقیقه برای هردو (جفت) درهردور BC3
.(end) دو نفره : ۶ دقیقه برای هردو (جفت) بازیکن درهردور BC4
.(end) تیمی: ۶ دقیقه به ازای هرتیم درهر دور
-۱۴-۱۲ وقت نگهدار باید هنگامی که زمان باقیمانده یک دقیقه، ۳۰ ثانیه ، ۱۰ ثانیه وسپس
اتمام زمان بازی است ، با صدای بلند و واضح آن را اعلام نماید.
۱۵ ) ضوابط و قوانین مربوط به وسایل کمکی:
-۱۵-۱ وسایل کمکی باید دارای اندازه ای باشند که به هنگام قرار گرفتن افقی در کنار
۱ متر متناسب و هماهنگ باشد و از آن تجاوز نکند . در × ۲/ بازیکن، با مساحتی برابر با ۵
زمان اندازه گیری ابعاد این ادوات ، سطح شیبدار، پایه و اتصالات آن باید تا انتها باز باشند.
-۱۵-۲ وسایل کمکی نباید شامل هر گونه سیستم های مکانیکی (لیزر ، تراز، ترمز، ادوات
تنظیم د ید و …) باشد که به حرکت دادن (راندن) ، سرعت بخشیدن یا کم کردن سرعت
توپ کمک نماید.
هنگامی که توپ توسط بازیکن رها می شود ، هیچ چیز نباید تحت هیچ شرایط باعث ایجاد
مانع یا سد در مسیر حرکت توپ شود.
-۱۵-۳ بازی

حسین

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

یاد بازیهای قدیم به خیر ، به خصوص تو مدرسه
خرویس خرویس ، زووووو ، شاهی ماهی و پاره شدن پیراهنها و آستینها :laugh:
به خصوص خرویس خرویس ، چقدر پرستیم بره ، گروه بازنده ، کله ها زیر … طرف مقابل :laugh:
هر چند ربطی به موضوع نداشته ، ولی خواستم یادی از گوذشته بوکونم ، الانه زکان کی اکثرن یجورایی مریضد ، یا کامپیوتر ، آوووببخشید ( رایانه ) یا گوی بدست و….

پاسخ